+ Meer informatie

Mannen letten het minst op vet

Voorzitter Stuurgroep: „Magerder" eten hoeft niet duurder te zijn

3 minuten leestijd

AMSTERDAM - Een open deur: we eten vetter dan goed voor ons is. Het nieuws: mannen, ouderen en lager opgeleiden liggen er het minst van wakker.

Maart dit jaar startte de Stuurgroep Goede Voeding een campagne om het vetgebruik drastisch te verminderen. Het streven is een reductie van 10 procent, over vier jaar. Daartoe wordt maart vier keer tot Let-opVet-maand verheven. Gisteren werd bekendgemaakt wat het effect van de eerste campagne is geweest.

Het doel van deze eerste keer was niet zo hoog gegrepen. Het publiek moest zich beter bewust worden van het probleem en er werd aandacht gevraagd voor de campagne. Onbedoeld en onverwacht blijkt uit onderzoek van TNO-voeding echter dat er sprake is geweest van gedragsverandering. Fabrikanten brachten nieuwe vet-arme produkten op de markt. Het publiek bleek in een paar maanden tijd een grotere voorkeur te hebben voor de „gunstiger" artikelen binnen een produktgroep. Het duidelijkst komt dat aan het licht bij levensmiddelen uit de categorieën Nederlandse kaas. droge sauzen en mixen, (chocolade)melkdranken en vloeibare sauzen. Van de „magere" alternatieven werd aantoonbaar méér verkocht, ten koste van de normale produkten.

Slagroom
Of deze bevinding ook inhoudt dat Er wordt al wat verstandiger gesnoept er minder vet wordt gegeten, is nog maar de vraag. TNO onderzocht namelijk uitsluitend welke aankopen er in de supermarkt werden gedaan, niet wat er werd opgegeten. Bovendien werden alleen de produkten waar minder vette alternatieven voor zijn, in kaart gebracht. De verkoop van slagroom -waarvan de consumptie jaarlijks met 2 procent toeneemt— werd bij voorbeeld buiten beschouwinggelaten.

Over het algemeen komt de gemiddelde Nederlander er in het onderzoek van TNO-Voeding helemaal niet zo slecht uit. Zo bleek bijna 80 procent van de personen die verantwoordelijk is voor het doen van de boodschappen voor het begin van de camFoto ANP pagne voldoende over gezonde voeding te weten. Dat slechts de helft van de ondervraagden bij het boodschappen doen echt op vet let, komt vooral door slechte informatie. Om daar wat aan te doen, probeert de stuurgroep op alle mogelijke manieren de fabrikanten van het belang van heldere etiketten te overtuigen. Anema meent dat dit streven wat vrucht begint af te werpen.

Vroeger

Onbarmhartig komt in het onderzoek overigens aan het licht dat mannen, ouderen en lager opgeleiden het minst vet-bewust zijn. Ze weten minder van de samenstelling van produkten en zijn ook minder bereid om hun gedrag aan te passen. Voor een deel komt dat ongetwijfeld omdat men zelf de voordelen van minder vet eten („je lekkerder voelen") niet op vindt wegen tegen de nadelen („niet lekker", „duur", „vroeger waren de mensen toch ook gezond"). Ook andere dingen spelen een rol. De huisgenoten willen niet veranderen, het onderwerp is thuis niet bespreekbaar of men weet van zichzelf wel dat de eerst komende vette traktatie toch niet wordt afgeslagen. Allemaal redenen die een verandering van het eetpatroon in de weg staan.

Wijzer geworden door deze bevindingen zal de stuurgroep volgend jaar maart in ieder geval met twee verschillende consumentenbenaderingen komen. De geïnteresseerden -zeg maar: de vrouwen, jongeren en hoger opgeleiden- moeten zoveel mogelijk van hanteerbare informatie worden voorzien. De andere groep moet echter eerst nog worden doordrongen van het belang van minder vet eten.

Rosbief

Dat het publiek magere produkten „duur" vindt, is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Ook Anema heeft de indruk dat vetarm naar verhouding wat duurder is dan de artikelen uit het gewone assortiment. Voor zuivelprodukten gaat dat niet op: halfvolle en magere yoghurt zijn goedkoper dan volle. Vet vlees is daarentegen goedkoper dan mager. „Minder vet eten hóeft niet duurder te zijn. Wie cervelaatworst vervangt door rosbief, zou bij voorbeeld met kleinere hoeveelheden genoegen kunnen nemen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.