+ Meer informatie

Nog meer orders van Smit-Lloyd op komst

Voor Nederlandse scheepshouww erven

3 minuten leestijd

HARDINXVELD-GIESSENDAM — Ondanks het feit dat we de afgelopen twee en een half jaar voor ruim 300 miljoen gulden niewbouw hebben gepleegd door in Nederland zeventien bevoorradingsschepen te bestellen, is Smit-Lloyd nog niet klaar. We moeten nu gewoon even op adem komen. Ondanks de zeer slechte markt momenteel ben ik ervan overtuigd dat we ook daar overheen zullen komen. Deze optimistische geluiden liet Smit-Lloyd directeur A. A. W. Pruymboom vrijdagavond horen na de tewaterlating van het bevoorradingsschip Smit-Lloyd 123.

Dit was het laatste schip in een serie van twee, die Smit-Lloyd (behorende tot Smit Internationale) in opdracht heeft bij scheepswerf en machinefabriek De Merwede in Hardinxveld-Giessendam. De Smit-Lloyd 123 die ruim 63 meter lang is en 15 meter breed, wordt uitgerust met een geïnstalleerd vermogen van 9.500 pk en zal nog dit jaar worden opgeleverd. In zijn speech na de tewaterlating zei directeur Pruymboom dat het tijd wordt om eerst met deze sciiepen geld te gaan verdienen. De markt onder andere in de off-shore en olie-industrie, is weliswaar zeer slecht. Toch is de bezettingsgraad van de vloot momenteel nog altijd ruim 90 procent.

Hij deelde verder mee dat de SmitLloyd 122 (recent opgeleverd door de werf) momenteel werkzaamheden uitvoert voor Shell in Tunesië. Ondanks de beschermende maatregelen van Engeland ten opzichte van de off-shore-industrie heeft Shell het lopende contract voor de Smit-Lloyd 110 verlengd tot eind 1984. (De Smit-Lloyd 110 kwam in 1975 als eerste bij Shell in Aberdeen in dienst). „En dat ligt niet alleen aan de kwaliteit van het schip maar ook aan de kwaliteit van de bemanning", aldus Pruymboom.

Werfdirecteur H. J. Schlömann vond het een goede zaak dat er nog rederijen zijn die hun vloot in Nederland laten bouwen. ,,En als zo'n reder dan overheidssubsidie vraagt, dan ondersteunen wij dat. Wij zijn echter geen voorstander van financiële steun aan de werven." j-".»

Steunreder

Over de huidige problemen in de Nederlandse scheepsbouw zei hij dat het met de meeste werven niet zo is dat ze geen goed produkt maken of internationaal niet kunnen concurreren, maar de buitenlandse werven worden veel meer en ook langer gesteund dan hier, zodat het buitenland orders van ons afpakt. „Steun die reder (die in Nederland wil bouwen) dan op een goede en stevige manier zodat men niet gedwongen wordt een bepaalde order in het buitenland te plaatsen, maar dat men en ook buitenlandse reders in Nederland boekt", aldus Schlömann.

De werf in Hardinxveld (waar 600 mensen werken) heeft overigens een order geboekt van 28,5 miljoen gulden. Het gaat om de bouw van een ,~ cutterzuiger voor Breejenbout té,^, Overveen. De eerste sectie hiervan '" ligt in de overdekte hal. De order bè- *5 tekent 250 manjaren werk voor de Nederlandse industrie en de oplevering zal in 1984 plaatshebben.

Daarnaast zal de komende maanden worden begonnen met de verbouwing van de taklift IV voor Smit Internationale. Toch verwacht Schlömann ondanks de slechte tijd nieuwe orders binnen te halen, vooral in de baggersector.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.