Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Als ik niet uitverkore

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Als ik niet uitverkore

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Mag ik een boterham, pa? " vraagt Wilbert. Zijn vader geeft hem het broodmandje aan. "Natuurlijk." Een herkenbare gebeurtenis. De Heere Jezus gebruikt dit als voorbeeld. Zoals ouders hun kinderen te eten geven, zo geeft God een oprechte bidder wat hij vraagt. Bid, en u zal gegeven worden, zegt Hij. En de uitverkiezing dan? De Heere heeft toch al bepaald wie er bekeerd worden en wie niet? Waarom zou je dan bidden?

Moeilijk

"Als ik niet uitverkoren ben, word ik toch niet bekeerd." Je hebt het vast wel eens iemand horen zeggen. Misschien denk je het zelf wel. Maar wat denk je erbij? Slaat de schrik je om het hart? Of haal je je schouders op?

Johanna de Haan: "Toen ik voor het eerst bewust over de uitverkiezing hoorde, dacht ik: dan zal het voor mij wel niet zijn." Nu denkt ze niet meer zo. "Je moet wel vragen om bekeerd te worden, je weet niet of je erbij hoort." Hoewel Johanna de uitverkiezing nog steeds heel moeilijk vindt, weet ze één ding zeker: "Je moet bidden om een kind van God te worden. Als je dat niet doet, weet je zeker dat je niet uitverkoren bent."

Henk de Blois is het hiermee eens. Hij denkt zelf niet vaak aan de uitverkiezing en ziet het in ieder geval niet als een belemme-ring om de Heere te zoeken. "Je moet alles doen om bekeerd te worden."

Johanna gelooft vast dat de Heere bekering geeft, als je 'gelooft en vuriglijk bidt'. Toch vindt ze het soms moeilijk. "Vaak denk ik: 'Ik heb echt gebeden, ' en dan merk ik er eigenlijk niets van dat er iets verandert."

Duidelijk

Sommige mensen vinden de uitverkiezing oneerlijk van God. "Je kunt er eigenlijk niets aan doen als je niet bekeerd wordt, " denken ze. "Het staat toch vast." Dit is een heel verkeerde gedachte, vindt Johanna. "De uitverkiezing bestaat, en God heeft dat bepaald. Je kunt en mag daar niet aan tornen."

Wij hebben helemaal niet over de uitverkiezing te discussiëren. Dat is iets van de Heere. Voor jou geldt iets anders. 55 keer staat in de Bijbel de oproep om je te bekeren. Dat geldt voor iedereen. Niet één keer wordt erbij gezegd dat alleen de uitverkorenen zich moeten bekeren. Je weet niet of je uitverkoren bent, maar wel datje de Heere moet zoeken. De Bijbel is hier heel duidelijk in.

"Maar de Heere bestuurt het zoeken ook, dus dat is ook al uitverkiezing, " zegt Henk. "Als je uitverkoren bent, zorgt de Heere er ook wel voor datje er iets voor gaat doen." Dat is zeker waar. Toch is het niet iets waarmee wij moeten rekenen. Voor ons is de opdracht om de Heere te zoeken. Dat vindt Henk ook. "Maar, " zo zegt hij erbij, "de Heere moetje er wel bij helpen."

Je kunt het vergelijken met een SO op school. De Heere heeft al bepaald wat voor cijfer je ervoor krijgt, maar dat betekent niet dat je hem niet moet leren!

Oneerlijk?

Hoe komt het nu als jij niet bekeerd bent? Door de uitverkiezing? Wil jij zo graag bekeerd worden en wil de Heere het maar niet? Wij willen onze eigen gang gaan, net als Adam! Als het erop aan komt, vragen wij helemaal niet naar God. Als het aan ons lag, werd er niemand zalig. Daarom is het juist zo'n wonder dat de Heere mensen daaruit haalt. Daar had Hij zelfs Zijn Eigen Zoon voor over. Ik heb geen lust in de dood van zondaren, zo zegt Hij Zelf. Hij had ook alle mensen in de dood kunnen laten. Dat was net zo eerlijk geweest. Henk: "Mensen die denken: 'als ik uitverkoren ben, kom ik er toch wel, en anders niet, ' hebben er gewoon geen zin in om de Heere te zoeken. Ze doen liever wat ze zelf leuk vinden. Als je echt in de hemel wilt komen, zeg je zoiets niet."

Zoekt en gij zult vinden, zegt de Heere Jezus (Mattheüs 7:7). En Zijn Woord is zeker. Aan het einde van je leven zul je niet tegen de Heere kunnen zeggen: Ik vond de uitverkiezing zo oneerlijk en het stond toch al vast of ik bekeerd werd of niet, daarom heb ik ü niet gezocht." De Heere zal tegen je zeggen: Je hebt me niet willen zoeken.' Gijlieden hebt niet gewild dat Ik Koning over u zou zijn.

Troost

Hoe ga jij hiermee om? Vind je het oneerlijk als jij niet uitverkoren zou zijn? Of vind je dat je dat verdiend hebt? Als je gelooft dat de schuld bij jou ligt, dan ga je de Heere zoeken en de zonden verlaten. Je krijgt vergeving nodig. Dan strijd je om in te gaan! (Lukas 13 : 24) Eigenlijk is de uitverkiezing iets heel moois. Het wordt wel eens een 'troost voor Gods kinderen' genoemd. Geen muur, geen dichte deur, maar een poort. Strijd om in te gaan. De Heere heeft nooit gezegd: oek Mij tevergeefs...

Lees ook Mattheüs 7:13-23.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 2003

Daniel | 32 Pagina's

Als ik niet uitverkore

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 januari 2003

Daniel | 32 Pagina's