Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schets over Markus 1 : 14 en 15.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schets over Markus 1 : 14 en 15.

De roeping.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. Wie roept? God roept. Is dat niet eene groote genade, dat God, Die volmaakt gelukzalig in Zichzelven is en niemand onzer noodig heeft, roept?
Van de eeuwige roeping lezen wij Matth. 22 : 3 en 4; 2 Petr. 1 : 3. Het komt niet uit den mensch.
2. Wien roept Hij ? Den zondaar.
De inhoud van het Evangelie is: gij ligt onder de zonde en den toorn Gods, en gaat uw eeuwig verderf te gemoet, maar God heeft Zijnen Zoon gezonden tot eenen Borg. In dien Borg is verzoening door voldoening, volkomene verlossing van schuld en straf, volkomene gerechtigheid en heiligheid.
Deze Christus roept, noodigt: „Wendt u naar Mij toe en wordt behouden". God laat Zich niet onbetuigd door de wet der natuur. Hand. 14: 17; 17: 27; maar daardoor geschiedt de roeping niet, ook niet door de wet der zeden. Deze overtuigt den mensch alleen van zonde en ontneemt hem alle hoop van door zijne werken zalig te worden; daar eindigt, de wet.
Als dan te gelijk Christus verkondigd wordt, lokt het Evangelie den mensch, dien de Wet verwerpt, en dus is de Wet, met welke de prediking van Christus gepaard gaat, een tuchtmeester tot Christus. Anders is het gelegen met de Wet der ceremoniën, voor zooveel die tot het Evangelie behoort.
3. Waartoe roept Hij ? Tot Zijn wonderbaar licht, tot Godzaligheid en zaligheid, tot de eeuwige genieting van al de .gelukzaligheden, die in God zijn, en opdat wij die verwerven, roept Hij ons tot Christus, en alzoo tot verzoening in Zijn bloed. 1 Cor 1 : 9 : „God is getrouw, door Welken gij geroepen zijt tot de gemeenschap Zijns Zoons".
4. Uit welken toestand roept Hij ons? Uit den toestand van zonde en toorn, van alle macht en geweld des duivels en alle strikken der wereld. Hand. 26: 18; Gal. 1 : 4 : „Uit deze tegenwoordige booze wereld"; Joh. 3 : 36.
5. Hoe roept God ? Door het Evangelie, waardoor Hij de Zijnen door den Heiligen Geest op krachtdadige wijze in dien toestand overbrengt, dat zij voor altijd geroepenen en uitverkorenen en geloovigen zijn. Mark. 1 : 14 en 15; Ef. 1 : 18; Rom. 8 : 30; 1 Thess 4 : 7; 5: 9.
6 Die, waar het Evangelie komt, geroepen worden, zijn daarom niet allen uitverkorenen, — die roeping is óf uitwendig, óf inwendig. Matth. 22 : 14.
7. Dat niet alle geroepenen uitverkoren zijn of zalig worden, ligt
1 in Gods alleenwijzen raad;
2 aan de geroepenen, zoodat het hunne eigene schuld is, zoo zij niet hooren en komen.
Matth. 22; Joh. 9 : 26 en 39; Matth. 13: 11; zie ook Vers 4—7.
8. Waarmede God diegenen bedreigt, die niet hooren, maar de roeping wederstaan. Spr. 1 : 24—26; Matth. 22 : 7 ; 21 : 43; Openb. 2 : 5.
9. Hoe God diegenen bewerkt, die Hij wil zalig maken. Hand. 2 : 3 7 ; Luk. 22 : 61 ; 19:5; 2 Sam. 22 : 13; Joh. 7 : 37; 4 : 16.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1894

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's

Schets over Markus 1 : 14 en 15.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juli 1894

Amsterdamsch Zondagsblad | 7 Pagina's