Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

V. DE HEMELVAART DES HEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

V. DE HEMELVAART DES HEEREN.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zondag 18.

TOEPASSING. De hemelvaart van Christus is dus van.grote betekenis. Heeft die ook al betekenis voor ons gekregen? We horen meest wel graag over de hemel spreken, maar dan op zulk een wijze als wij de hemel ons voorstellen. We stellen ons die hemel voor als een plaats van vleselijke genietingen; niet als dé plaats waar God in volmaaktheid wordt gediend en waar men in Zijn gemeenschap en verheerlijking de hoogste zaligheid zal mogen vhiden.

Naar zulk een zaligheid kimnen we van nature niet begerig zijn. Het kan wel zijn dat we onder Gods algemene genade niet ongevoe" Kg omtrent de leer der Waarheid leven. We kunnen dan ook nog wel graag opgaan naar Gods huis en Gods volk horen spreken over de dingen van Gods koninkrijk. Door een uitwendige overtuiging van dè Waarheid zijn we dan ook niet zonder indrukken van dood en eeuwigheid. Toch is er bij ons niet ander dan een slaafse vrees; een vrees voor de straf. De ware gelukzaligheid kan onze ziel niet bekoren. Op God en Zijn gemeenschap is er geen betrekking in ons hart. Dat kan n, u eenmaal niet, I omdat we dood zijn door de misdaden en de ! zonden. We zijn van God en van het leven Gods vervreemd. En het leven buiten God is ons niet onhoudbaar. Maar zo reizen we dan ook op de eeuwige rampzaligheid aan. De weg die we van nature bewandelen, wie we ook zijn, leidt niet naar de hemel, maar naar dè hel. We hebben liever maar niet, dat ons dit gezegd wordt. En waarom niet? Wel, we achten ons eigenlijk toch te goed voor dè hel. Ook al hebben we uit een wettisch beginsel vandaan nog wel graag dat ons zeer scherp de ellendestaat van de mens gepredikt wordt, heimelijk willen we nog wel graag op een rustgrond worden gesteld. We zijn toch zulke gevaarlijke schepselen door onze zondeval geworden. Arglistig is ons hart, ja, dodelijk is het, meer dan enig ding, wie zal het kennen?

We zullen uit de kaken der hel en des doods moeten worden verlost. Laten we u de noodzaJceUjkheid daarvan nog voor ogen mogen stellen. Straks is de genadetijd voor u voorbij. Nu wordt het u nog gezegd waar uw weg u lieenleidt, namelijk naar een eeuwig verderf.

Maar nu wordt u ook nog gepredikt hoe er een Middelaar in de wereld is gekomen. Die Zich voor de zonden zeer diep heeft willen veme-(ieren, maar nu ook verheerlijkt is in de hemel aan de rechterhand Zijns Vaders. De hemel is Mx Hem voor doemwaardige zondaren ont-! sloten. Maar voor een mens die zich door de [zonden hel-en doemwaardig kent kan dit een Kuwig wondfer worden. Die leert zich de helse j *af waardig keuren. Och dat dè genade Gods Oils daartoe eens brengen mocht. De noodzajtelijkheid daarvan hebben we u voor ogen te ptellen. Maar ook kunnen we er u op wijzen, •k. de hemelvaart van de Middelaar ons pre-1%, dat er een volkomen Zaligmaker is. Die «s verlossen kan van het hoogste kwaad en kengèï tot het logste goed. Als de verhoogde Middelaar past Hij de door Hem verworven ^gheid aan verloren zondaren toe. Vreemdelingen en bijwoners worden gesteld tot vasdakittgers der heiligen en tot huisgenoten Gods. Die verre waren, worden nabij gebracht door Pt Woord der Waarheid.

wordt u nu nog de weg der zaligheid ge Ptedikt in de ten hemel gevaren Middelaar.

Hoe vreselijk zal het toch zijn, als ge daaronder verloren zult moeten gaan. Dat de waarheid die u voorgesteld is, u daar eens zulke indrukken van mocht geven, dat ge niet meer met rust gelaten werd. Dood en leven, zegen en vloek worden u nog voorgesteld. Het is u thans weer voorgehouden, wat de gelukzahgheid zijn zal die Gods volk na dit leven staat te wachten. Ja, u hebt het mogen horen, hoe men hier reeds op aarde die hemelse gelukzaligheid mag smaken. Dan mag men door het geloof een vergelegen land aanschouwen. Hoe zalig is die vrucht van Christus' hemelvaart! Zo is de dienst van God toch elk mens wel aan te prijzen. Door Gods ware volk worden niet alleen helse angsten en benauwdheden gekend, maar ook de voorsmaken van de eeuwige hemelse vreugde. Zo deelt de ganse kerk in de vrucht van Christus' hemelvaart. Voor de ganse kerk is de hemel, die door de zonde gesloten was, door Christus geopend. Die ganse kerk komt dus zeker en gewis tot die eeuwige gelukzaligheid. En daarom blijft het hier op aarde ook niet alleen bij kertnis der ellende, maar zal men tot zijn ware zieletroost ook kennis aan de ver" lossing door Christus ontvangen.

De Catechismus is een troostboek voor dè ware christen. Steeds maar weer moeten we u daarop wijzen. Ook zondag 18 wijst ons op de enige ware troost. Een troost waarin de ware christen delen mag, in mindere of meerdere mate. Maar noodzakelijk is het om recht de betekenis van Christus' hemelvaart te mogen leren verstaan tot onze enige troost in' leven en in sterven. Dan zullen we ook op de vraag naar het nut van Christus' hemelvaart, zulk een antwoord kunnen geven als we in deze zondagsafdeling hebben kunnen vinden. Onze ziel mocht door wat ons is voorgesteld van de betekenis van Christus' hemelvaart, maar begerig zijn gemaakt naar een meerdere geloofskennis, opdat we ook die wetenschap zullen omdragen van dat Hij ons ten goede daar nu verheerlijkt is in de hoogste hemelen. Dan zuUen we ons door Hem weer hersteld mogen weten in die volzalige gemeenschap Gods waar we ons eenmaal uitgezondigd hebben. Ja, dan mogen we ons met Christus op het allemauwst verenigd weten. Het anker der hoop zullen we dan mogen uitwerpen in het binnenste des voorhangsels, waar de Voorloper voor ons is heengegaan. Maar zo zal ook het Pinksterfeit betekenis voor ons kunnen krijgen, daar het die Geest is Die ons doet zoeken dat daarboven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods, en niet dat op dè aarde is. Daar hebben we die Geest toe nodig. We kunnen uit onszelf maar niet loskomen van al dat aards gewoel en van dat zien-en zinlijke dat ons hart zo in beslag kan nemen. Dat we toch maar zien mochten, dat de oorzaak van de donkerheid waarin veelal onze ziel verkeert, het meest wel daarin schuilt dat we de gemeenschap met Christus door het geloof zo weinig zoeken. Maar daartoe hebben we nu ook de bediening van Gods Geest zo nodig. Door 2Sjn kracht zoeken we het leven onzer ziel in de gemeenschap met die verhoogde Middelaar. "La zullen we ook uit Hem vrucht dragen. Maar zo wordt Hij ons ook steeds dierbaarder en worden we steeds nauwer aan Hem verbonden. O, welk 'n troost, dat er deze dierbare Persoon des Middelaars voor de kerk is aan de rechterhand des Vaders! Christus, Die ons leven is! Hoewel H^ nu verheerlijkt is in de hemel, zo heeft Hij toch Zijn medelijdende natuur niet afgelegd. Als die grote V

Hogepriester bidt Hij voor Zijn kerk en komt Hij ze ook in alle verzoekingen te hulp. En eenmaal zal Hij Zijn volk ook uit dit aardse jammerdal verlossen en tot Zich nemen in dè heerlijkheid. Als we meer door de kracht des Geestes de gemeenschap met Hem mochten zoeken, we zouden minder vrezen voor de dood en meer verlangen naar die eeuwige gemeenschap met Hem. Ook zouden de verdrukkmgen ons minder zwaar vallen, wetende dat we hier niet anders hebben te verwachten. Dit land zal dè rust niet zijn, omdat het verontreinigd is. De rust wacht de kerk in het hemels Kanaan. Welk een zalig vooruitzicht toch! De hemelvaart van Christus wijst ons op wat dè kerk m eeuwigheid te wachten staat, daar waar geen rouw, moeite of verdriet meer zijn zullen* maar waar men eeuwig het Lam in volmaakte heerlijkheid aanschouwen zal. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's

V. DE HEMELVAART DES HEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 augustus 1968

De Wachter Sions | 4 Pagina's