Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Pietas Reformata, Religieuze vernieuwing onder gereformeerden in de vroegmoderne tijd. Onder redactie van J. van de Kamp, A. Goudriaan en W. van Vlastuin. Paperback, 320 blz., € 29,90. Uitgave Boekencentrum, ISBN 978-90-239- 2879-9.

Feestbundel voor prof. dr. W.J. op ’t Hof bij zijn afscheid als bijzonder hoogleraar in de geschiedenis van het gereformeerd piëtisme vanwege de Hersteld Hervormde Kerk aan de Faculteit der Godgeleerdheid van de VU te Amsterdam. De feestbundel bevat lezenswaardige bijdragen van collega’s, zowel theologen als historici. Het is onmogelijk in deze boekbespreking recht te doen aan alle bijdragen in deze bundel. We willen iets naar voren brengen uit de waardevolle bijdrage die prof. Dr. A. Baars heeft geschreven. “Wedergeboorte en homiletiek. Enkele kanttekeningen bij de homiletische inzichten van Spener en Francke.” We geven de conclusie van Baars door (blz. 101 en 102): “Het onderzoek naar de prediking van het Duitse piëtisme staat in veel opzichten nog in de kinderschoenen. Dat geldt in versterkte mate van de homiletische inzichten in deze beweging. Het zou de moeite waard zijn dit brede veld nader te onderzoeken. Kennis van de homiletische kant van deze beweging is namelijk onmisbaar om de ontwikkelingen in de bezinning op de prediking goed in beeld te krijgen. Hierbij zal de relatie tussen prediking en wedergeboorte én wedergeboorte en prediker veel aandacht krijgen. Uit deze eerste verkenning is in elk geval het volgende gebleken. Luthers nadruk op de rechtvaardiging van de goddeloze wordt door het lutherse piëtisme niet ontkend. De accenten verschuiven echter duidelijk in de richting van een concentratie op de wedergeboorte en – als gevolg daarvan – op de vernieuwing van het leven. De roep van de piëtisten om vernieuwing van de prediking moet ook in dit kader gezien worden, net zoals de daaruit volgende nadruk op het feit dat de prediker een wedergeborene moet zijn. De praktisch- geestelijke vorming van (toekomstige) predikanten krijgt zo veel aandacht. Dat accent is legitiem. Niettemin bestaat het gevaar dat de wetenschappelijke vorming van de dienaren van het Woord onder druk komt te staan, al hebben deze piëtisten dat niet bedoeld. Het is ook terecht wanneer zij de noodzaak van wedergeboorte en heiliging in hun preken grote nadruk geven. Toch dreigt door de concentratie op heilsordelijke vragen wel een versmalling op te treden. De vragen van het gemeente zijn in de werkelijkheid van die tijd komen onder druk te staan van de persoonlijke vroomheid en de onderlinge stichting in het conventikel. Dat betekent dat het brede spreken van de Schrift over de vragen van leer en leven niet altijd volledig tot zijn recht komt.”


Ds. H. Korving, Kennis in viervoud, 11 paperback, 350 blz., 24,95 euro, Uitgeverij Brevier, Kampen, ISBN 9789491583650.

Het kloeke boek bestaat uit vier onderdelen. Ken de Heere. Ken jezelf. Ken je Bijbel. Ken je toekomst. De auteur heeft de indeling ontleend aan een lezing die een jonge Canadese vrouw in maart 2009 hield voor een groep van ongeveer zeshonderd vrouwen uit Vancouver en omgeving. Zij had een agressieve vorm van botkanker en wist dat ze niet lang meer zou leven. Twee maanden later is ze gestorven op de leeftijd van 37 jaar. Op de belijdeniscatechisatie wordt veel tijd besteed aan het onderzoek van en het bezig zijn met Gods Woord. De auteur heeft dit boek geschreven om ook na de belijdeniscatechisatie met de kernwaarheden van de Bijbel bezig te zijn. Er worden veel Bijbelteksten geciteerd. Op die manier wil de schrijver de Bijbel met zijn lezers opendoen en onderzoeken. Ds. Korving hanteert de HSV. Het eerste deel van het boek gaat over het kennen van God. Het gaat over het persoonlijk kennen van God, het kennen in relatie van vertrouwelijkheid, nabije omgang en liefde. In het tweede gedeelte van het boek gaat over het kennen van jezelf. Dan lezen we behartenswaardige dingen over de strijd tussen vlees en Geest. Terecht lezen we op blz. 117 dat er geen wezenlijk verschil is tussen Romeinen 7 en Romeinen 8. In het hoofdstuk dat gaat over het kennen van de Bijbel wordt over het geloof geschreven. Op blz. 211 staat dat we moeten leren geloven dat we voor God niet kunnen bestaan vanwege onze zonden. Het ware geloof sluit de verootmoediging van het hart in. Het ware geloof doet ons onze zonden zien en bewenen. Door het ware geloof worden we uitgedreven naar en verbonden aan de Heere Jezus, Die gekomen is om te zoeken en zalig te maken wat verloren is. Wanneer de Geest ons door het Woord wijs maakt tot zaligheid, brengt Hij ons dus tot deze geloofskennis, dat wij, zolang we buiten Christus zijn, verloren liggen in zonde en schuld. Hij brengt ons tot het gelovig inzicht dat de Heere Jezus een Zaligmaker is Die volkomen kan zalig maken degenen die door Hem tot God gaan. Het laatste gedeelte gaat over de toekomst. Op blz. 294 en 295 kiest de auteur duidelijk positie tegenover hen die een tweedeling aanbrengen in de wederkomst en die spreken van twee fasen ten aanzien van de opstanding, namelijk eerst de opstanding van de gelovigen aan het begin van het duizendjarig rijk en dan pas later de algemene opstanding van alle mensen aan het eind van het duizendjarig rijk. Uiteraard kunnen we op bepaalde punten andere gedachten hebben dan de auteur. Maar dat neemt niet weg dat er veel goede en leerzame zaken in het boek worden aangetroffen.


Belijden, Nut en noodzaak van een goede belijdenis, gebonden, 100 blz., 14,95 euro, Uitgave Stichting Kerkelijk Bureau Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, drukkerij AMV Lunteren, ISBN 978-9-082- 15885-4.

De bibliotheek van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, die onder het Kerkelijk Bureau ressorteert, bevindt zich sinds eind 2013 in Barneveld. Uit de vele werken die deze bibliotheek bevat is het nu verschenen boek samengesteld. Het is een uitgave rondom het thema belijden. Dit belijden dient niet alleen in het hoofd te zitten, maar moet een zaak van het hart zijn. Een door God geschonken zaligmakend geloof is nodig, gewerkt door de Heilige Geest. Het boek bevat tien gedeelten uit de werken van ds. Theodorus van der Groe, ds. Daniel van Dyke, ds. Thomas Watson, ds. David Bruinings, ds. Abraham Hellenbroek, ds. Dominicus Goltzius, mr. Justus Vermeer, ds. Bernardus Smytegelt, John Bunyan en ds. Joseph Charles Philpot. Door het plaatsen van tussenkopjes, het maken van kortere zinnen en het vervangen van sommige woorden is de leesbaarheid vergroot. Dit draagt bij aan een betere verstaanbaarheid van de oude teksten. Het is een goede zaak dat schatten uit het verleden ontsloten worden voor jong en oud. Iets ervan willen we aan u doorgeven. Het eerste stuk is van ds. Theodorus van der Groe over Psalm 32:5. “Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE.” Daarin lezen we over het onderscheid tussen een onoprechte en een oprechte belijdenis. Van der Groe noemt acht kenmerken van de ware belijdenis: 1.Het is een vrijwillig belijden. 2.Het gaat gepaard met een gebroken hart. 2.Het gaat gepaard met een haten van de zonde. 4.Alle zonden belijden. 5.De oorsprong van zonden belijden. 6.Het rechtvaardigt God. 7.De zonden belijden in bijzonderheden. 8.Het is een aanhoudende belijdenis. We lezen aan het slot op blz. 16: “Al deze acht zaken hebben plaats in een goede en oprechte belijdenis van zonde. Voordat iemand zijn zonden alzo voor de Heere heeft beleden, is er niet de minste genade of vergeving voor hem te wachten. Degenen die hun zonden voor de Heere alzo niet belijden, die blijven daarin onboetvaardig leven en zullen in hun zonden moeten sterven. Of wij moeten onze zonden nu alzo oprecht voor de Heere onze God belijden en ons stellen in de weg van waarachtige boetvaardigheid of wij moeten er voor eeuwig in de hel voor branden. En daarom, och, of het de Heere nog eens mocht believen dit op het hart te drukken van zo veel blinde, zorgeloze, verstokte en onboetvaardige mensen als er onder ons zijn. Opdat zij nog eens mochten gebracht worden tot een ootmoedige belijdenis van hun overtredingen voor de Heere en tot een waar geloof en bekering.”


Voor Hart en Huis, Bijbels dagboek 2016. Auteurs: ds. G.S.A. de Knegt, emerituspredikant van de Nederlands Hervormde Kerk te Barneveld, ds. A. van Heteren, predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Urk, ds. H. Paul, emeritus- predikant van de Gereformeerde Gemeenten te Moerkapelle, en ds. N. van der Want, emeritus- predikant van de Hersteld Hervormde Kerk te Melissant. Uitgeverij Royal Jongebloed, Heerenveen, € 6,95, ISBN 978-90-8897-110-5.

Diverse Bijbelboeken komen in grote lijnen aan de orde. Voor elke dag is een dagtekst met een meditatie en bijbehorende Schriftlezing met een te zingen Psalmvers opgenomen. Dit keurig verzorgde dagboek verschijnt al vele jaren. Het zal ook nu zijn weg wel weer weten te vinden.


Marjon van Dalen, Kalifaat of de kogel, De impact van Boko Haram op de kerk in Nigeria, paperback, 107 blz., uitgave, Stichting De Ondergrondse Kerk, Gorinchem.

De christenen in het noorden van Nigeria hebben de afgelopen jaren veel geleden onder het geweld van Boko Haram. Deze terreurorganisatie zaait dood en verderf. Dit boekje geeft ons daar een indruk van. Het laat zien hoe christenen in Nigeria omgaan met dit geweld en hoe de kerk staande wordt gehouden. Habila Adamu kreeg de keuze voorgelegd: zich bekeren tot de islam of de kogel. Zijn antwoord was: ‘Ik ben bereid om als christen te sterven.’ Hij werd door zijn hoofd geschoten, maar overleefde toch deze moordaanslag. Zijn zoontje wilde later soldaat worden in het leger om de terroristen te doden die zijn vader hadden willen vermoorden. Maar zijn vader zei: ‘Zeg het Onze Vader eens op.’ Na de woorden: ‘en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’ zei zijn vader: ‘Hoorde je dat David? God wil dat wij vergeven. Dat is de opdracht!’ Een goede zaak voor jong en oud dit boekje te lezen. Het gaat niet alleen over gruwelijke vervolging, maar ook over de kracht en standvastigheid die de Heere onder zulke omstandigheden geeft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 september 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 september 2015

Bewaar het pand | 12 Pagina's