Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VIII DE STRIJDENDE HELD.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VIII DE STRIJDENDE HELD.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie

„En in zwaren strijd zijnde, bad Hij te ernstiger. En Zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloeds, die op ie aarde af­ liepen”.

Lukas 22 : 44.

O, zalig zinken in zulk een eeuwige liefdesfontein, als zij Hem zo mogen naspeuren in die lijdensgangen hier op aarde en wenende met verwondering te mogen zingen: „O, grote God, geduchte Heer', Uw gangen, zo vol roem en eer, Zijn aan uw volk gebleken; De gangen van mijn God en Vorst, enz. Ps. 68." O, wat is er dan toch weinig waar-zaligmakende ontdekking des Geestes in deze donkere en Godonterende dagen. Ontdekking aan onze rampzalige staat in Adam, aan ons rampzalig bestaan tot verootmoediging, schuldbesef en ware boetvaardigheid. Daarom is er ook zo weinig de ware zielsbevindelijke kennis met het hart van het gruwelijke Godonterende zondekwaad bij Gods volk, dat zij niets anders zijn en blijven dan afhoereerders van die God, Die zo heilig, rechtvaardig en goed is. Daarom is er ook zo weinig zielsbevindelijke kennis van het bittere lijden, hetwelk Hij geleden heeft in ziel en lichaam, tot hun vernedering en verootmoediging. Wat moest Jezus bange zielestrijd hun niet strekken tot meerdere verfoeiing van zichzelf en van hun zonden om hun vlees meer en meer te kruisigen en de oude mens der zonden te doden.

O, die waarlijk zo duur gekocht zijt, dat gij het toch niet in het vergankelijke van deze wereld moogt zoeken en het hart aan dezelve geven, daar uw Middelaar en Zaligmaker u in deze lusthof een ander voorbeeld heeft achtergelaten, wat moest gij met uw onsterfelijke, schuldige, onreine ziel niet veel overdenken dit bittere zielelijden en zieleklachten van uw HeÜand Die eenmaal voor u Borg^ geworden is bij de Vader om door deze weg van lijdelijke en dadelijke gehoorzaamheid alles voor u te betalen. Maar ook dat gij in al uw bekommeringen onder al uw schuld en zonden met een hongerige, en dorstige ziel moogt uitgaan naar Hem, en Zijn gerechtigheid om als een naakte zondaar daarmee bekleed te mogen worden. O dat gij dan nooit rust moogt Icrijgen voor en aleer dat gij moogt weten met uw hart op eeuwige rechtsgronden gewassen te zijn in Zijn dierbaar bloed dat Hij zweette in Gethsemane's hof. Dat Christus zielelijden hier in de hof u tot een rijke troost zijn moge in alle benauwdheden, lichamelijke pijnen en ellenden en dat uw lijden totaal niets is bij het Zijne. Dat Hij onder uw lijden u zalig vertroost, ja, zelfs blijdschap en zielsverheuging om Gode lofzangen te mogen zingen omdat Hij het gedaan heeft. Ps. 52. O, , -kt Hij in al uw zielsangsten, en die zijn niet v/einig, daar gij zoveel vreest dat gij nog alles mist, onverzoend en bedrogenzult uitkomen omdat gij eenweinigje leert van de arglistigheid van 't hart, listen des duivels als een engel des lichts, doe verstaan dat Hij u is voorgegaan. Dat Zijn wakend oog op u geslagen is en in al uw benauwdheid met u benauwd is. En eenmaal zal Hij al Zijn volk verlossen uit aUe angst, benauwdheid en strijd, hen brengende in Immanuëls land, waar geen listen en benauwingen des vijands meer wezen zullen, noch zonden en boos hart. Maar daar zullen zij volmaakt gereinigd en geheiligd zijn, zonder benauwdheid en lijden, wandelende in witte klederen. En die was hebben zij Zelf niet gedaan, maar naar Gods vrije welbehagen door het geloof in Zijn bloed, door de zaligmakende toebediening des Geestes, om dan eeuwig in het welbehagen Gods van God Drieënig te mogen eindigen. Daar zullen zij niet meer zuchten en kermen maar eeuwig aanbidden en Hem en Zijn bloed prijzen: „Gij hebt ons Gode gekocht door uw bloed". Maar och, mijn onbekeerde medereiziger zie hier een voorbeeld in Jezus lijden naar de ziel wat u eenmaal te wachten staat als gij zo sterft zoals gij geboren zijt; of met wat benauwdheid, gewetenswroeging, met een tekstje en versje, of hoge beschouwingen en visioenen de eeuwigheid in gaat. Wat gezweet te hebben in de zonde; wat gezweet hebben in uw eigengerechtigheid en ingebeelde godsdienst en menen in te gaan en de deur gesloten. Wat zult gij dan in eeuwige benauwdheid kermen en God lasteren. Dat de Heere u nog mocht bekeren om Christus wil. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's

VIII DE STRIJDENDE HELD.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 27 maart 1980

De Wachter Sions | 8 Pagina's