Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Knallende vloek in de coupé

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Knallende vloek in de coupé

Had je misschien beter niets kunnen zeggen?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Je hebt een leuk vakantiebaantje. Maar… een van je collega’s gebruikt vaak de naam van God als stopwoord. Je vindt het moeilijk. Na een paar dagen zeg je er iets van. ‘Weet je dat je heel vaak de naam van God gebruikt?’ ‘O ja, is dat zo?’ ‘Ja, echt waar. Ik vind het heel storend.’ ‘O ja, natuurlijk, sorry hoor.’

De volgende dag zit je in de trein. Daar knalt een vloek door de coupé. ‘Kan het wat rustiger?’ vraag je. ‘U vloekt nogal.’ ‘Waar bemoei jij je mee, ventje? Hou je mond, anders sla ik hem dicht.’ Nog een vloek… Je denkt: ik zeg nooit meer iets… Begrijpelijk dat je dat denkt. De ene keer gaat het goed. De andere keer had je misschien beter niets kunnen zeggen? Herken je deze lastige situaties? Daar klinkt de stem van God vanaf de berg: Gij zult de naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken, want de HEERE zal niet onschuldig houden die Zijn Naam, ijdellijk gebruikt. De Sina rookt. Het volk beeft en siddert. En jij…?

Lettertje eraf of erbij
Nee, het gaat in het derde gebod niet alleen om vloeken. Er is meer. De naam des Heeren, dan denk je eerst aan Gods grootste naam: HEERE. Dat is Zijn verbondsnaam. Dat is de God van je doop. Hij, Die Zijn driemaal heilige Naam aan jouw voorhoofd heeft verbonden. Daarnaast heeft God nog vele namen. Daarmee maakt Hij Zich aan jou bekend, Wie Hij is, wat Hij doet en wat Zijn werk is. Dus als je Gods Naam noemt, dan zeg je iets over Hem. Je mag Zijn Naam niet ijdel – niet leeg of zinloos – gebruiken. Gods naam noemen zonder erbij na te denken. Gedachteloos bidden of met je hoofd op de bank liggen onder het gebed, de preek of dagopening. Als je je ergens over verbaast, dan hoor je soms een stukje van Gods Naam of van de Heere Jezus. Een lettertje eraf of erbij… Dat zijn bastaardvloeken. Nee, daar zijn Gods namen te heilig voor. Lasteren en vloeken is hetzelfde als spotten. Dat kan niet. Dat mag niet. Want God is zo heilig en rein. Je kunt ook Gods naam misbruiken door vals te zweren. Dan roep je God aan om te bewijzen dat je de waarheid spreekt, terwijl je weet dat je liegt.

Anderen waarschuwen
Maar denk eraan dat God je niet onschuldig zal houden als je Zijn Naam ijdel gebruikt. Hij zal je zonde en je schuld niet door de vingers zien. Als je je niet bekeert, dan straft Hij je. Onder het Oude Testament moest de vloeker op Gods bevel worden gestenigd. Want er is geen grotere zonde dan de lastering van Zijn heilige Naam. Het is begrijpelijk dat je soms geen zin meer hebt iets van vloeken te zeggen. Maar het is niet goed. De Heere vraagt van jou dat je voor Zijn naam uitkomt. Dat is Zijn gebod. Dat is Zijn eis. Dat mag Hij van jou eisen omdat je goed uit Zijn hand bent voortgekomen. Je moet anderen waarschuwen. Nee, dat kun je niet in eigen kracht. Dat gaat niet. Je hebt hulp nodig. Hulp van Boven. Hulp van God. Het kan alleen door Zijn genade. In Zijn kracht kun je tegen de zonden strijden en leven naar Zijn wet. De catechismus zegt dat je dan Zijn heilige Naam anders niet dan met vrees en eerbied gebruikt. Dan mag je Zijn Naam belijden, aanroepen, eren en prijzen in alles wat je doet, elke dag.

Onschuldig veroordeeld
Wat komt daar van terecht? Nee, vanuit jezelf ben je geen Godlover, maar een eerrover van Hem. Je berooft God van de eer die Hij verdient te krijgen. Of is het anders? Dan kan het niet anders of Gods Naam is alles voor je. Weet je hoe dat komt en hoe dat kan? In Gods Woord lees je van de Heere Jezus, Gods Zoon. Hij kreeg de doodstraf omdat Hij God had gelasterd. Ja, volgens Zijn beschuldigers dan. Terwijl Hij juist altijd Zijn Vader heeft geëerd. Toch is Hij tot de kruisdood veroordeeld. Onschuldig, voor doodschuldigen. Hij is de dood ingegaan om mensen die zondigen tegen het derde gebod en de dood verdienen, zalig te maken. Daarom worden vloekers bidders.

Vraag het maar aan de moordenaar aan het kruis. Hij heeft het door Gods Geest geleerd: Jezus missen, Jezus zoeken, voor Hem buigen, tot Hem zuchten, Hem grootmaken, prijzen en Hem vinden. Mag jij meezingen?
‘Mijn God, U zal ik eeuwig loven omdat Gij het hebt gedaan’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2010

Daniel | 40 Pagina's

Knallende vloek in de coupé

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 februari 2010

Daniel | 40 Pagina's