Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Gemeente van Corinihe ten tijde van Paulus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Gemeente van Corinihe ten tijde van Paulus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De hiernavolgende inleiding werd gehouden op de jaarvergadering 1959 te Gouda door onze vriend G. Kortleven en is, op verzoek van de redactie, ter plaatsing in „Daniël" afgestaan.

(4)

Behalve deze samenkomsten vergaderde de gemeente ook nog voor het vieren van de gedachtenis van 's Heeren dood, welke viering verbonden was met de gemeenschappelijke maaltijd.

We zien hier duidelijk dat de gemeente van Corinthe het wezen van de christelijke cultus goed verstond. Geen offer theorie, niet iets toebrengen aan de Heese. Woord en sacrament, middelpunt van de dienst, geen mysteriën als bij de heidenen.

Wanneer een ongelovige in haar midden verschijnt, wordt hij van allen overtuigd en van allen geoordeeld; en alzo worden de verborgene dingen des harten openbaar, en vallende op zijn aangezicht zal hij God aanbidden en verkondigen, dat God waarlijk onder hen is.

Wat moet de gemeente van Corinthe nu nog meer.

Zij is rijk in geestelijk en maatschappelijk opzicht.

Wat ontbreekt er nu nog aan? Is zij niet volmaakt?

Neen! De schildering van Corinthe's gemeente kan niet alleen in lichte, blijde kleuren en tinten gehouden worden. Sombere, donkere verven moeten van het palet genomen worden, om naar waarheid haar beeld te schetsen.

De grote fout van Corinthe was het niet volledig breken met het heidense leven.

Hoe dat leven was, is U wel reeds bekend.

En nu midden in die onverschillige, wellustige onzedelijk, diep gezonken en verdorven wereld, zonder liefde en zonder hoop, vol twist en bedrog, gierig en laatdunkend, heeft de Heere zijn gemeente geplant.

Had de gemeente niet moeten handelen naar het beginsel, dat Paulus hun nog zo nadrukkelijk onder de ogen heeft gebracht.

„Wat samenstemming heeft Christus met Belial? Wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? "

Maar nu moest gezegd worden: „gaat uit het midden van hen en scheidt U af. Zeker, het breken met cle heidenen was verre van gemakkelijk, waar als de gloed der vervolging over deze gemeente gekomen zou zijn, dan zou de scheidslijn van zelf dadelijk zijn getrokken.

Maar nu alles vrede is, en niemand bemoeilijkt wordt in zijn handel en wandel, en zij zelfs niet gemeden worden door de heidenen, is alles wat de uitwendige verhoudingen betreft bij het oude gebleven.

En zeker, de eis is niet dat wij ons moeten ontdekken, maar dat wij moeten breken met het leven dat niet uit God is, en midden in de wereld, cle belijdenis getrouw moeten zijn!

De Christenen moeten het zout der aarde en het licht der wereld zijn.

Maar in Corinthe was het zout smakeloos en het licht verdonkerd. Men nam deel aan heidense offerfeesten. Wat hinderde het ook, of men de offers en zijn plenging der valse goden bijwoonde.

Voor vele heidenen was het ook niets meer dan een voorvaderlijke zede.

Als een Christen die handelingen bijwoonde, deed hij toch niet meer clan zij? Als het hart er maar niet in deelde, en cle belijdenis van de levende God zuiver bleef. Zo dachten de gemeenteleden van Corinthe er over.

Maar er was ook een deel clat zich streng tegen cle omgang met de heidenen keerde. Zij gingen principieel weer veel te ver. Ze meenden clat zelfs het onbewust eten van vlees, dat de afgoden geofferd was, de christen schadelijk kon zijn.

Daarom moest alle omgang met de heidenen gemeden worden!

Misschien geloofden ze zelfs, gelijk cle dwaling te Colosse clit meer uitwerkte, dat de demonen bezit genomen hadden van het offervlees. Als nu de restanten van het offer werden verkocht, clan zal het demonische inwonen in het vlees de koper schaden, zelfs al weet hij niet dat het offervlees is.

Tegenover hen betuigt Paulus dat er hier van mechanisch werken van demonische invloed geen sprake is.

Wel waarschuwt hij tegen het bewust eten van offervlees, en in het bijzonder aan moedoen aan heidense tempelplechtigheden, wat maar al te dikwijls gebeurde.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1960

Daniel | 8 Pagina's

De Gemeente van Corinihe ten tijde van Paulus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 februari 1960

Daniel | 8 Pagina's