+ Meer informatie

Geen beperkingen chloortransporten Akzo Hengelo

1 minuut leestijd

DEN HAAG/ROTTERDAM - De chloortransporten van Akzo Hengelo naar de Botlek hoeven niet aan banden te worden gelegd. Dat heeft de Raad van State gisteren bepaald. De Milieufederatie Zuid-Holland en de gemeente Vlaardingen hadden een maand geleden een rechtszaak aangespannen tegen de transporten.

Vlaardingen en de Milieufederatie vinden dat de aanvoer van chloor uit Hengelo verminderd kan worden, omdat Akzo van plan is de chloorproduktie in de Botlek uit te breiden. Akzo Botlek laat op dit moment elk jaar 90.000 ton chloor per trein aanvoeren vanuit de vestiging in Hengelo.

Vlaardingen en de Milieufederatie, die de transporten gevaarlijk vinden, eisten tijdens de rechtszitting dat de aanvoer met ten minste de helft verminderd zou worden. Ze hoopten dat de Raad van State dit als voorwaarde zou verbinden aan de uitbreidingsvergunning voor de vestiging van Akzo in de Botlek.

De Raad van State vindt dit echter niet nodig. De raad verwacht dat de chloortransporten vanzelf zullen verminderen als de produktie in de Botlek wordt opgevoerd. Akzo heeft hierover afspraken gemaakt met de provincie Zuid-Holland.

Akzo hoeft evenmin een Milieu-effectrapportage (MER) laten opstellen. De Milieufederatie had hierom gevraagd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.