Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volmaakte gehoorzaamheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volmaakte gehoorzaamheid

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En was hun onderdanig (Lukas 2 : 51b)

Er is maar weinig bekend uit het jeugdleven van de Heere Jezus. Dat weinige is echter wel genoeg om te weten dat Hij Zijn middelaarswerk begon toen Hij nog jong was. Nooit is Hij anders geweest dan Middelaar; van Zijn geboorte tot zelfs in het graf. Nooit zou anders een zondig mens gered kunnen worden.

„En was hun onderdanig". Hoe duidelijk heeft de Heere Jezus Zijn onderdanigheid bewezen aan Zijn aardse ouders, die samen de zorg hadden voor het kind Jezus. Jozef en Maria vreesden samen de Heere. God woonde in hun huis en in hun hart. Het Woord van God was het richtsnoer voor hun leven.

Hoewel de Heere Jezus Gods Zoon was en dus ver boven hen was verheven, was Hij hen toch onderdanig. Hoe diep buigt hier de Zoon van God. Niet alleen Zijn goddelijke Vader was Hij gehoorzaam, Hij erkende en eerbiedigde ook het gezag van Jozef en Maria, waarmee God hen in de weg van Zijn voorzienigheid bekleed had. We kunnen begrijpen dat Hij Zijn hemelse Vader gehoorzaamde, maar wie kan begrijpen dat de Zoon van God doet wat mensen hem bevelen?

Zijn gehoorzaamheid aan Jozef en Maria is een bezig-zijn in de dingen Zijns Vaders. Daardoor heeft Hij verzoening gedaan over al de zonden van Zijn volk tegen het vijfde gebod.

Gekomen om de wet te vervullen is Hij Zijn aardse ouders gehoorzaam. Hij stond niet boven maar onder hen, hoever Hij ook boven hen verheven was in wijsheid en kennis. Zijn gehoorzaamheid is een middelaarsgehoorzaamheid. Hij is gekomen om de wet te vervullen voor ongehoorzamen. Hij heeft gehoorzaamd voor ongehoorzamen. Door Zijn gehoorzaamheid als Borg is Hij ook in Zijn jeugd een voorbeeld geweest voor degenen die Hem in hun jeugd mogen leren zoeken en door genade Hem mogen leren vrezen met kinderlijke vrees. Dan zijn we niet alleen de mensen die over ons gesteld zijn onderdanig, maar inzonderheid de Heere.

Heb je jezelf zo voor God leren kennen? Een ongehoorzame te zijn voor God en mensen? Is die ongehoorzaamheid, die de wortel van alle zonde is, je al tot smart geworden?

Ben je er door de Heilige Geest aan ontdekt geworden, een ongehoorzame te zijn en datje daardoor ligt onder Gods vloek en gramschap? Hebje voor God leren uitwenen ongehoorzaam te zijn en dat tegen een liefderijk God, Die ons dag aan dag overlaadt met gunstbewijzen?

Dan is hier voor zielesmart genezing. Hij kwam onder God en mensen om met Zijn gehoorzaamheid jouw ongehoorzaamheid te bedekken.

Wat is het groot als deze Middelaar Gods en der mensen geopenbaard en verklaard mag worden door de Heilige Geest in het hart van schuldige, verloren zondaren, die schuldig staan aan al de geboden Gods. Wat is het een wonder als onze zielsogen geopend mogen worden voor Hem Die volmaakt gehoorzaam is geweest, ja gehoorzaam tot in de dood des kruises. Dan is Zijn gehoorzaamheid de enige balsem voor die dodelijke zielewond van onze ongehoorzaamheid. Dan zal de vrucht niet achter blijven, want dat doet Gods wet beminnen en betrachten. In gehoorzaamheid aan allen die over ons gesteld zijn, zullen we met de dichter smeken:

Leer mij, o Heer' de weg door U bepaald; Dan zal ik die ten einde toe bewaren; Geef mij verstand met Goddelijk licht bestraald; Dan zal mijn oog op Uwe wetten staren Dan houd ik die, hoe licht mijn ziel ook dwaalt; Dan zal zich 't hart met mijne daden paren.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1985

Daniel | 32 Pagina's

Volmaakte gehoorzaamheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 maart 1985

Daniel | 32 Pagina's