+ Meer informatie

Marine werkt aan amfibisch vaartuig

Schip moet 600 man kunnen vervoeren

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) — De marine mag samen met Spanje een ontwerp voor een amfibisch transportschip maken dat „kaal" 233 miljoen gulden kost. Het moet ook geschikt zijn voor gebruik in vredestijd, bij voorbeeld voor rampenbestrijding en evacuatie.

Dit blijkt uit een brief die staatssecretaris Van Voorst tot Voorst (Defensie) de Tweede Kamer heeft gezonden.

Het schip moet een volledig bataljon mariniers (600 man) met uitrusting, voertuigen en voorraden kunnen vervoeren en die zonder medewerking van de wal en zonder gebruik te maken van havens aan land kunnen zetten. Voorstudies gaan uit van een schip van 9500 ton en een bemanning van 115 koppen. Het moet zes landingsvaartuigen en vier tot zes helikopters kunnen meevoeren, en beschikken over 1350 vierkante meter vloeroppervlak voor zwaar materieel als tanks, 1000 vierkante meter voor voertuigen, en bijna 1000 kubieke meter laadruimte voor 370 ton munitie en voorraden. Het moet minimaal 2000 zeemijlen met een snelheid van 20 knopen kunnen bevaren.

Het bedrag van 233 miljoen omvat niet de helikopters, een Goalkeeperafweersysteem tegen vijandelijke raketten, walreservedelen en munitie. De exploitatiekosten worden op 17 miljoen gulden per jaar geraamd. Voor technisch onderzoek en tekenwerk is 8 miljoen gulden gereserveerd, waarvan 4 miljoen voor '91/'92. Spanje levert een even grote bijdrage. tijd bij Nederland op aan zelf een amfibisch transportschip aan te schaffen. „Nu bovendien de kans op opereren elders toeneemt, is de aanschaf van zo'n schip des te meer verantwoord", aldus de staatssecretaris. Tot nu toe werden Nederlandse mariniers zo veel mogelijk met Britse marineschepen vervoerd. Maar het merendeel van die schepen is oud, en de Britse marine zal zijn amfibische transportcapaciteit niet uitbreiden.

De aankoop en verbouwing van een bestaand koopvaardijschip is te duur. Het charteren van zo'n schip is volgens de staatssecretaris operationeel niet verantwoord omdat tijdige beschikbaarheid niet kan worden gegarandeerd. Bovendien is het niet geschikt .voor het uitvoeren van amfibische operaties.

De afgelopen tijd is overlegd met de NAVO-landen die ook met amfibische transportschepen opereren, in het bijzonder het VK, de VS en Spanje. De Britse ontwerpen zijn groter en zwaarder dan de Nederlandse, zwaarder bewapend,, veel duurder, en hebben minder ruimte beschikbaar voor het vervoer van eenheden. De Amerikaanse marine bouwt schepen van 40.000 ton. Het Franse schip is uitgerust met een zeer groot dok waardoor veel transportcapaciteit verloren gaat, het Italiaanse is kleiner dan het Nederlandse en heeft geen hangar.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.