Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Door de Geest geleid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Door de Geest geleid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De onder deze titel uitgegeven preken zijn gehouden door Hugo Binning, die leefde van 1627 tot 1653. Hij was uiterst begaafd en kende en beoefende van kindsbeen af de verborgen omgang met God. Op 13-jarige leeftijd studeerde hij filosofie aan de universiteit van Glasgow en werd in 1646 benoemd tot professor in dat vak. Hij studeerde intussen ook theologie. Na drie jaar hoogleraar te zijn geweest werd hij toegelaten tot de ambtelijke dienst. In 1650 werd hij bevestigd tot predikant in de gemeente van Gowan in de omgeving van Glasgow. Hij trad in datzelfde jaar in het huwelijk en hield (omdat andere aanwezige predikanten daar op aandrongen) zelf de trouwpreek over de woorden: Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft, heilig is, zo wordt ook gijzelf heilig in al uw wandel (1 Petrus 1:15). Binning is lichamelijk nooit sterk geweest. Hij was maar kort predikant en overleed op 26-jarige leeftijd en werd dus vroeg bevorderd tot hoger heerlijkheid. Opmerkelijk dat ook een tijdgenoot van Binning al op 22-jarige leeftijd is heengegaan: Andrew Gray (1633 – 1656). Gray was slechts 3 jaar predikant, maar ook hij spreekt nog nadat hij gestorven is. De preken van Binning – evenals die van Gray – vonden een grote verspreiding met name op het Schotse platteland. Deze preken van Binning – het zijn er 40 – zijn voor het eerst uitgegeven in Schotland in 1760 en al spoedig vertaald in het Nederlands door de bekende Jacobus Koelman (1632 – 1695) onder de titel: ‘Des zondaars heiligdom’. Ze handelen over de eerste 15 verzen van Romeinen 8. Nu verschijnen ze in een nieuwe vertaling en onder een nieuwe titel.

Zonde en genade

Deze preken zijn evenwichtig, door en door Bijbels en scherp onderscheidend. Binning wijst erop dat er één ding is dat de mensen verre houdt van het Koninkrijk van God. En dat is dat zij niet weten dat zij niet in Hem geloven. Naar zijn overtuiging zou er veel gewonnen zijn, als hij zijn hoorders ervan kon overtuigen dat zij buiten Christus Jezus waren geboren, wilde olijven waren die groeien op de stam van de ontaarde Adam. Hij benadrukt sterk het gewicht van de zonde, één van de doodsvijanden van God in deze wereld.

Hij constateert dat maar weinig mensen werkelijk het getuigenis geloven dat God van de mens heeft gegeven, namelijk dat hij niet alleen zwak is, maar verdorven. En niet alleen dat, maar dat hij hopeloos verdorven is.

Keer op keer benadrukt Binning welke macht de zonde over ons heeft: wij kiezen een vreemde heer en hij speelt over ons de baas; wij zeggen tot onze begeerten: kom, heers over ons; wij kiezen voor ons dienstbaarheid boven vrijheid. Daarmee is elke toegang tot de boom des levens afgesloten, elke grond om tot kind en erfgenaam aangenomen te worden ontnomen en bevinden wij ons onder de toorn van God. Die ellende van het mensdom legt de wet bloot. De grote vraag is dan waar er verlossing is en bevrijding, waar is loskoping van de vloek? God heeft het gevonden, het is bij Hem. Het grootste plan dat God ooit met de wereld heeft gehad is ongetwijfeld het zenden van Zijn Zoon in deze wereld. Hij heeft Zijn Zoon als een rantsoen gegeven. Het Evangelie heeft een volmaakte remedie voor deze ellende aan het licht gebracht. Jezus Christus is geopenbaard opdat Hij onze zonden zou wegnemen. Daarom is Zijn Naam Jezus. Al het licht van de vertroosting en zaligheid is in Hem. Al de stromen van genade en barmhartigheid lopen door het kanaal van Zijn geliefde Zoon.

Rechtvaardigmaking en heiligmaking

Het is dan ook tot bemoediging en gelukzaligheid van arme zondaren, dat wij tot God mogen komen met de volle overtuiging van Zijn bereidheid en geneigdheid tot vergeving, nu Christus alles betaald heeft. Christus offert Zichzelf op als de veroordeelde zondaar. In het lijden van Christus kunnen we als in een heldere spiegel de haat van God zien tegen en Zijn ongenoegen over de zonde en de rechtvaardigheid van God in het straffen van de zonde. God spreekt op grond van het offer van Christus vrij, de Geest brengt op de weg en het Woord moet de regel van onze wandel zijn. Instructief is het onderwijs van Binning als het gaat om rechtvaardigmaking en heiligmaking. Er gaat op dit punt heel wat mis door ze óf van elkaar los te maken óf door ze op de verkeerde plaats te zetten. Het merendeel van degenen die het Evangelie belijden bestaat volgens Binning uit twee soorten: zij scheiden óf de heiligmaking af van de toegerekende gerechtigheid óf de gerechtigheid van Christus van de heiligmaking. Dat leidt tot misvattingen onder de mensen aangaande hun geestelijke wandel. Hoe dan ook, wie de vrijspraak heeft ontvangen zal de heiligmaking najagen zonder welke niemand de Heere zal zien.


Al het licht van de vertroosting en zaligheid is in Hem. Al de stromen van genade en barmhartigheid lopen door het kanaal van Zijn geliefde Zoon.


Binning wijst op het gevaar van vleselijke vrijheid in een wandel zonder wat hij noemt de scherpe belijning van de christelijke vrijheid. De oorzaak ervan is enerzijds onverschilligheid in de geest die gemakzucht in de wandel met zich meebrengt. Anderzijds is er het gevaar van een wandelen alsof we daardoor gerechtvaardigd waren. Door deze dingen wordt de Heere getergd. Omdat wij de Zoon niet eren, acht de Vader Zichzelf beledigd en wordt de Geest bedroefd.

Ten slotte

Dit en nog veel meer is er in deze preken te vinden. Dit werk van Binning bevat het goud van Gods genade, Die in Christus de wereld met Zichzelf heeft verzoend. Hij is eerlijk en scherp. Er klinkt een diepe bewogenheid en liefde tot behoud van zondaren. Dat we dit boek van harte aanbevelen mag duidelijk zijn. De vertaler heeft ernaar gestreefd het origineel zo nauwkeurig mogelijk weer te geven. Daarin is hij wel geslaagd, met deze kanttekening dat hij wat mij betreft de vele lange zinnen wel wat had mogen ‘knippen’. Dat zou de leesbaarheid zeker vergroot hebben.

Ridderkerk, ds. K. ten Klooster

Naar aanleiding van:
Hugo Binning, Door de Geest geleid, Den Hertog, Houten, 2017, ISBN 97890 331 2831 8, € 34,90

Dit artikel werd u aangeboden door: Hersteld Hervormde Kerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2017

Kerkblad | 24 Pagina's

Door de Geest geleid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 juni 2017

Kerkblad | 24 Pagina's