Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Twee kanjers van schepen op één dag te water gelaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Twee kanjers van schepen op één dag te water gelaten

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat hebben Kinderdijk en Krimpen aan den IJssel gemeen? Wel, wanneer er een schip te water wordt gelaten, loopt het hele dorp uit. Duizenden mensen waren op zaterdag 4 april op de been. Op die dag werd in Kinderdijk het grootste schip dat IHC Holland ooit bouwde, de jumbo sleephopperzuiger Volvox Terranova, feestelijk te water gelaten. Een paar uur later gleed bij de werf Van der Giessen-de Noord in Krimpen aan den IJssel de veerboot Ben-My-Chree van de helling. Beide scheepswerven zijn een dochteronderneming van IHC Caland.

De Volvox Terranova neemt bijna de hele scheepsbouwhal in Kinderdijk in beslag. Bijna 160 meter lang en 29 meter breed is de sleephopperzuiger. De hoogte reikt tot aan het dak van de hal. De laadruimte heeft een inhoud van 20.000 kubieke meter. De zuiger is volledig toegerust om waar ook ter wereld te worden ingezet. Met behulp van krachtige baggerpompen zuigt de hopper zich in ongeveer een uur tot de nok toe vol. De hopperinhoud kan vervolgens op een verder gelegen locatie door middel van bodemdeuren gedumpt worden, of via persleidingen naar de wal geperst worden. Zo kan bij voorbeeld een tweede Maasvlakte of een luchthaven voor de kust van IJmuiden worden aangelegd. Ook kan de hopperinhoud met een fraaie boog vanaf het schip rechtstreeks op de locatie gespoten worden. Dit zogenaamde rainbowen werd toegepast bij de aanleg van een nieuwe luchthaven in zee bij Hong Kong. „De kennis voor het maken van sleephopperzuigers van deze omvang vindt zijn oorsprong in Nederland en dat moeten we zo houden", zegt J. van Sliedregt, directeur van IHC Holland Dredgers. „Maar de wereld is [> Bijna 60 meter lang. klein geworden en zeer internationaal voor zowel aannemers als scheepsbouwers. De concurrentie is hevig en zal minimaal zo blijven of steviger worden. De Nederlandse overheid is zich van deze situatie bewust. Indien er sprake was van wel heel bijzondere internationale concurrentieverhoudingen, was de overheid, wanneer noodzakelijk, bereid de voor Nederland belangrijke industrieën te ondersteunen. Ik hoop dat diezelfde overheid zich blijft inspannen voor de Nederlandse scheepsbouwbelangen." De baggerwereld wordt gedomineerd door de Nederlandse en Vlaamse aannemers. Overal ter wereld voeren zij baggerwerken uit. Hetzij voor onderhoudswerk, zoals het op diepte houden van vaargeulen en havens, hetzij ter voorkoming van overstromingen bij rivierdelta's en merengebieden, voor landaanwinning, bescherming tegen kustafslag of het aanvullen van stranden. De tewaterlating werd door een paar duizend nieuwsgierigen gadegeslagen. Tal van hen waren ontroerd toen de 11.000 ton staal in beweging kwam en het water in gleed. Toegegeven, het is een aangrijpend gezicht. „Steeds weer zien we dat dit moment voor ons allemaal heel bijzonder is", zegt Van sliedregt. De immense scheepsbouwhal oogt verlaten, wanneer de Volvox Terranova het sop heeft gekozen. Maar niets is minder waar. Alles ligt alweer klaar om de kiel te leggen van de Volvox Atalanta. Een heel wat kleinere sleephopperzuiger met een inhoud van 4500 kubieke meter. Ook dat feestje vieren de Kinderdijkse scheepsbouwers. Met de bouw van beide Volvoxen is een bedrag van 225 miljoen gulden gemoeid.

Feriyschepen
Het was uniek dat op één dag twee schepen te water gingen, gebouwd in de stal van IHC Galand. Hemelsbreed op slechts enkele kilometers afstand van Kinderdijk liep enkele uren later ook Krimpen aan den IJssel uit naar de scheepswerf van Van der Giessen-de Noord in de Stormpolder. Ook daar lag in een nog grotere hal dan die in Kinderdijk een schip te wachten om te water te worden gelaten. Het was het Ierse ferryschip Ben-MyGhree ("Vrouw van mijn hart"), gebouwd voor The Isle of Man Steam Packet Gompany Ltd. De door Van der Giessen-de Noord zelf ontworpen veerboot is volgens directeur ing. J.D. Brink een echte "hit". In Krimpen heeft men zich de afgelopen tien jaar gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van veerboten. Het accent daarbij is verschoven van gewone ro-ferries naar gecombineerd vervoer van vracht en passagiers. Efficiëntie bij het laden en lossen gaat daarbij hand in hand met een haast overdadige luxe voor de passagiers. Zo is men in Krimpen 'hofleverancier' geworden van de belangrijkste Noordwest-Europese rederijen: North Sea Ferries, Irish Ferries, Stena Line en Deutsche Fahrgesellschaft Ostsee. Daaraan kan nu ook het grote concern Seacontainers worden toegevoegd, de moedermaatschappij van de Isle of Man Steam Packet Gompany. De Ben-My-Ghree is bijna 125 meter lang, ruim 23 meter breed en heeft een draagvermogen van 2220 ton. Op de autodekken is ruim twaalfhonderd meter ruimte voor vrachtwagens. Naast de onderkomens voor de bemanning zijn er twintig hutten voor in totaal zestig passagiers. Op het autodek zijn ook bevestigingspunten aangebracht voor het vastmaken van motorfietsen. De Ben-My-Ghree gaat varen tussen het eiland Man en Liverpool. Directeur Brink beschouwt het concept van deze veerboot als een doorbraak. „Als een van de eerste werven konden wij voldoen aan de nieuwe veiligheidseisen, die zijn gesteld na de ramp met de veerboot Estonia", zegt hij. „Wij boekten voor dit soort schepen al orders toen concurrenten nog aan het onwerpen waren." Behalve met veerschepen heeft de Krimpense werf de laatste tijd ook naam gemaakt met het bouwen van gecompliceerde offshore-schepen. Het gaat hierbij om schepen die worden gebruikt voor het boren naar olie en het leggen van kabels en die kunnen dienen als moederschip voor onbemande duikboten. Naar dit soort schepen is een toenemende vraag. In opdracht van de Britse Sealion Shipping Gompany gaat Van der Giessende Noord twee van dit soort schepen bouwen. Als dochter van IHG Galand gaat men ter navolging van 'Kinderdijk' in Krimpen ook baggerschepen bouwen. In de immense scheepsbouwhal is inmiddels de kiel gelegd voor de Queen of Penta Ocean, voor de Japanse baggeraar Penta Ocean. Deze eerste proeve van Krimpense bekwaamheid voor een jumbo sleephopperzuiger van eveneens 20.000 kubieke meter inhoud wordt door scheepsbouwland met belangstelling gade geslagen. De orderportefeuille van IHG Holland garandeert werkgelegenheid tot aan het jaar 2000. Baggerschepen en veerboten hebben toekomst. i< />

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1998

Terdege | 84 Pagina's

Twee kanjers van schepen op één dag te water gelaten

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 april 1998

Terdege | 84 Pagina's