+ Meer informatie

Maij: Geduld met vrachtverkeer zal niet zo heel erg groot zijn

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Voor het vrachtverkeer dat de maximumsnelheid van 80 km per uur massaal blijft overtreden, heeft minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat een dikke stok achter de deur klaar staan. „Als de vervoerssector blijk geeft haar verantwoordelijkheid niet aan te kunnen", wil ze een snelheidsbegrenzer voor vrachtwagens op korte termijn verplicht stellen. In Frankrijk is deze maatregel al van kracht.

„Over het algemeen heb ik een vrij geduldig karakter, maar in dit geval zal mijn geduld niet langer duren dan één, hooguit anderhalf jaar". Maij bezigde deze gespierde taal gisteren tijdens de presentatie van het boek "Voor alle veiligheid", dat werd geschreven door medewerkers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en uitgegeven bij de SDU.

Als het niet goedschiks kan, dan kwaadschiks, zo redeneert ze. „Ik hoop dat het op een vriendelijke manier kan, maar als het uit de hand blijft lopen, moet de limiethandhaving worden afgedwongen". De ironie van zulke uitspraken is dat ze al zo vêak zijn gedaan in Nieuwspoort en daarbuiten. Toen de limieten destijds werden ingevoerd, gebruikten voorgangster Smit-Kroes en minister van justitie Korthals Altes exact dezelfde woorden. „Wie 81 of 121 rijdt, is het haasje". Grote pakkans en draconische boetes. De praktijk leert dat er erg veel onaangeschoten hazen rondtoeren.

„Tragedies'

„De cijfers -1500 doden en 20.000 gewonden in het ziekenhuis- schokken me. In mijn korte loopbaan in de verpleging heb ik van nabij de tragedies meegemaakt. Mensen die uit hun gezin werden weggerukt. Ook ons gezin is tweemaal, zonder schuld, betrokken geweest bij een ernstig ongeluk dat ons allen het leven had kunnen kosten". Vandaar ook haar keuze voor een zeer solide automerk, vertelde ze.

Maij gaf verder een lijstje van zes programmapunten die ze wil gaan afwerken. Provincies en gemeenten het komend najaar de automobilisten overdag verplicht met verlichting gaan rijden.

Vergaande suggesties

Het boek dat de minister werd aangeboden bevat een groot aantal ideeën om de verkeersveiligheid te verbeteren. Redactielid F. C. M. Wegman vergeleek op deze Ie februari het jaarlijks dodencijfer van het verkeer met het aantal doden van de Watersnoodramp. moeten nauwer worden betrokken bij de uitvoering van de verkeersveiligheid. Er moet een nauwkeurige inventarisatie komen van notoir gevaarlijke punten op de wegen, plaatsen dus waar veel slachtoffers (zijn) (ge)vallen. Verder moeten fietsroutes beter worden beveiligd (tijdens de afgelopen mooie zomer vielen er extra veel slachtoffers onder fietsers, zo vermeldt de statistiek) en zouden gemeenten het aantal zones waar 30 km per uur geldt, drastisch uit moeten breiden. Pit omdat in de bebouwde kom relatief veel ongelukken gebeuren, waarbij met name kinderen zijn betrokken.

Ook de wetshandhaving (t.a.v. alcoholbruik, gordel-dragen en maximumsnelheid) wordt aangepakt. De voorstellen voor strenge controle, die samen met Justitie worden voorbereid, liggen eind februari in de Tweede Kamer. Tot slot is het de bedoeling dat vanaf

Het boek gaat in de aangedragen suggesties regelmatig veel verder dan ministers —uitgezonderd Alders dan- hebben kunnen denken en weggebruikers zich zullen kunnen voorstellen. Zo stelt het voor om op alle auto's, bussen, motoren en bromfietsen snelheidsbegrenzers aan te brengen. Vêiraer opperen de SWOV-auteurs om een continu brandende fietsverlichting te introduceren. iökSt,

ben volgend voorstel is het dragen van gordels ook voor achterbankpassagiêrs verplicht te stellen (in auto's geleverd vanaf 1-1-1990 moeten ze zijn aangebracht). De apk-keuring zou moeten worden beperkt tot auto's van 6, 7 jaar en ouder. Dooi het aanbrengen van defect-indicatie "fop het instrumentenpaneel (remmen, remlichten, remvloeistof, -slijtage etc.) zijn gebreken in de jaren daarvoor makkelijk te herkennen, aldus het voorstel.

Een andere opvallende suggestie is het stellen van veiligheidseisen aan vrachtauto's: een lage balk aan de achterzijde, zij-afscherming, het vergroten van de kantel weerstand, een anti-blokkéersysteem en toepassing van schijfremmen. TMC: DE MEEST KOMPLETE WONINGINRICHTER VAN ZEELAND

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.