Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ons gezinsgebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ons gezinsgebed

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

<br />

Het gebed is het reukwerk dat de Heere wordt toegebracht. Bidden is: omgang hebben met God, Oorspronkelijk hoorde het gebed tot 's mensen natuur. Dank zij de schepping naar Gods beeld kon de mens bewust met God omgaan. Voordat de zonde dat contact verbrak, had de mens gemeenschap met God als een kind met zijn vader. Met het kindschap Gods wordt ook de beleving van het kind-zijn hersteld. De Geest der genade van Christus is ook de Geest der gebeden van de christen. Die Geest roept in het hart: „Abba, Vader!" Dit mag vooral in het persoonlijke gebed van de gelovige beleefd worden. Daarnaast kennen we ook het gemeenschappelijk gebed in de gemeente, en het samen bidden als gezin. Het gezin is de cel van de samenleving. Een oefenschool voor heel het leven. Het is het eerste levensverband waarin we als kind geplaatst worden. Alles wat in het huisgezin gebeurt, is van invloed op de opvoeding. Daarom is ook het gebed in gezinsverband van zo grote betekenis. We denken dan allereerst aan de gebeden rondom de maaltijd. Het is onze goede gewoonte voor de maaltijd een zegen te vragen, en na verzadigd te zijn te danken. Zo is er bij het gezamenlijk eten gelegenheid zich als gezin voor Gods Aangezicht te stellen. Het is een geboden zaak om dankzegging te doen voor het eten.De HEERE gaf Israël de opdracht om Hem dan te loven voor het goede land dat Hij hun gaf.

In het gedrang
De Gever van al het goede moet worden geprezen. De zegenende God staat centraal in de gemeenschappelijke lofprijzing. Dat is het doel van het gezinsgebed: samen afhankelijk zijn van en gericht zijn op de HEERE als de Levensbron. Als het gebed op deze manier mag functioneren in het gezinsleven, kan dat tot rijke zegen zijn. Het werkt vormend en samenbindend. Het heeft opvoedkundige waarde. Menig kind is het beeld van een biddende vader en moeder nooit meer kwijt geraakt. We kunnen niet genoeg doordrongen zijn van de betekenis van het gebed in het gezin. Helaas zijn er verschillende factoren waardoor het gezinsgebed in het gedrang komt. 's Morgens moeten gezinsleden op een verschillend tijdstip de deur uit. 's Middags is het merendeel niet aanwezig, zodat alleen de avondmaaltijd overblijft om samen te bidden. Pas liet een huisvader me nog weten blij te zijn dat zijn werktijd zodanig veranderd was, dat hij met z'n gezin de dag kon beginnen. Juist in het huisgezin behoort de vreze des HEEREN hierin gestalte te krijgen. Herhaaldelijk lezen we in de Schrift van het driemaal 's daags bidden. Dan wordt de hele dag, het hele leven, door het gebed gedragen. Indien enigszins mogelijk, moeten we samen de dag beginnen, voortgaan en eindigen met de HEERE.

Leiding
Het hoofd van het gezin behoort leiding te geven aan het samen bidden. In de regel zal hij voorgaan in gebed. Soms kent men de gewoonte een stil gebed te doen. Dan is er geen sprake van een gemeenschappelijk gebed. De man en vader behoort als priester in het gezin op te treden. Mist men de vrijmoedigheid daartoe, de Geest wil in deze zwakheid te hulp komen. Het kan vooral in het begin veel zelfverioochening vragen. Laten jonge mensen die een gezin mogen vormen, van meetaf aan gemeenschappelijk bidden. Wanneer je het uitstelt, wordt het steeds moeilijker. Een formuliergebed kan een goed hulpmiddel zijn. Het gevaar is niet denkbeeldig dat het op den duur een sleur en dode vorm wordt. In het werk van Gods Geest is plaats voor het "vrije gebed", zoals de Geest het geeft uit te spreken. Ook daarin moeten we ons oefenen, opdat we niet altijd dezelfde woorden gebruiken.

Kinderen
Zal het gezin als gemeenschap zich zo voor Gods Aangezichtstellen, dan moet er eenheid zijn. Het samen bidden moet gedragen worden door de keuze: ,,Ik en mijn huis, wij zullen de HEERE dienen. "Ondanks deze basis kunnen er binnen het gezin moeilijkheden en problemen zijn. De goede gewoonte om samen te bidden kan dan juist heilzaam werken. Wie geregeld moet voorgaan in gebed ervaart steeds meer dat we niet kunnen bidden zoals het behoort. Afwisseling in het voorgaan kan geen kwaad. In het gezin mag niet alleen voor en met, maar ook dóór kinderen worden gebeden. Uit de mond der kinderen en zuigelingen heeft God sterkte gegrondvest. Waarvoor moet als gezin worden gebeden? De lichamelijke en geestelijke nooddruft van elk gezinslid mag een plaats krijgen in het gebed. De genade en Heilige Geest afsmeken voor ieders zaligheid. Naast de bede om een vernieuwd hart om de HEERE te vrezen, mogen al de gezinsnoden aan God worden opgedragen. Een verjaardag of examen, een probleem of ziekte, mag op gepaste wijze in ons bidden en danken genoemd worden.

Uitbreiden
Van het gezinsleven breidt het gebed zich uit naar de familie- en werkkring. Het gezin maakt immers deel uit van een grote gemeenschap. Ook de kerk, vaderland en overheid mogen niet worden vergeten. Laat ons gezinsgebed daarom ook niet beperkt blijven tot het tafelgebed. Op de zaterdagavond bij voorbeeld kunnen we als gezin biddend de week afsluiten en ons voorbereiden op de zondag. Dan wordt ook de dienst des Woords en de voortgang van het Evangelie voorwerp van ons gebed. Hierbij gaat het niet om een volledige opsomming, wel om gepaste afwisseling. Eenvoud en oprechtheid mag ook hier kenmerk van het ware zijn. Laat ons gezinsgebed uitdrukking mogen zijn van de gemeenschap der heiligen in gezinsverband. Opdat ons gezinsleven afspiegeling mag zijn van de gemeenschap van Christus met Zijn gemeente. Van dat christelijke gezin geldt: ,,Welzalig 't huis, o Heiland onzer zielen, waar Gij de vreugd, waar Gij de vriend van zijt; waar allen saam voor God als Vader knielen, en ieder aan Uw dienst zich heeft gewijd."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 september 1989

Terdege | 72 Pagina's

Ons gezinsgebed

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 september 1989

Terdege | 72 Pagina's