Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit de gemeenten · Verzet tegen minaret

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de gemeenten · Verzet tegen minaret

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

In Zeist is de moskee El Moslimen El Mathakine op vrijdag 3 september 2004 gestart met een gebedsoproep. Vanaf de minaret wordt door een muezzin een Arabische tekst geproclameerd die in islamitische landen als gebedsoproep geldt. In het Nederlands luidt de tekst: Allah is de grootste (4x), ik getuig dat er geen God is dan Atlah (2x), ik getuig dat Mohammed Gods boodschapper is (2x), haast u naar het gebed ( 2x), haast u naar het welslagen (2x), Allah is de grootste (2x), er is geen God dan Allah.

Het is duidelijk, hier wordt niet zomaar tot een gebed opgeroepen. De islannieten propageren de

superioriteit van Allah. De herkomst van de oproep ligt in het oude Arable rond het jaar 620, waar de opkomst van de moslims met veel strijd gepaard ging. Mohammed was onder de indruk van 'de mensen van het Boek', joden en christenen en wilde afrekenen met de 360 goden, die door zijn volk werden vereerd. De verbreiding van de islam is gepaard gegaan met veel geweld en strijd, waarbij de genoemde gebedsoproep als een teken van strijdbaarheid en overwinning heeft gefungeerd. In de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Utrecht is de minaret oproep al langer in gebruik; nu is Zeist aan de beurt.Wie denkt bij deze ontwikkelingen niet aan Psalm

bidt: 'O God! Zwijg niet, houdt U niet als doof, en zijt niet stil, o God! Want zie. Uw vijanden maken getier, en Uw haters steken het hoofd op. Zij maken listiglijk een heimelijke aanslag tegen Uw volk, en beraadslagen zich tegen Uw verborgenen.'

Decoratieve minaret

In april 2004 is in een contact tussen het moskeebestuur en het gemeentehuis het verzoek om de minaret als spreekplaats te gebruiken, naar voren gekomen. Nadat dit bekend werd, volg-

de onmiddellijk een bezwaarschrift van de direct omwonenden, vergezeld van 174 handtekeningen. De bewoners vonden de tekst van de oproep discriminerend voor hen, die geen moslim zijn. Bovendien kan door de Arabische taal niet worden geverifieerd waartoe werkelijk wordt opgeroepen. De bewoners schrijven letterlijk: 'Gezien de gebeurtenissen in de wereld zal dit leiden tot een onwenselijke situatie'.Verder ondervinden de bewoners 'veel verkeersoverlast en geluidhinder van auto's met dieselmotoren, die in de nachtelijke uren vertrekken.' Ook wordt volgens de bewoners 'door de moskeebezoekers in de late avond en 's nachts erg luid gesproken en wordt er in de trappenhuizen veelvuldig geplast door volwassen mannen.' In 1993 is de moskee in Zeist-West gebouwd aan de rand van het wijk- en winkelcentrum De Clomp. Bij de verlening van de bouwvergunning is duidelijk en onomwonden de afspraak gemaakt dat de beoogde minaret uitsluitend een decoratieve functie zou hebben en niet voor openlijke gebedsoproepen zou worden gebruikt. Die afspraak heeft echter het karakter van een gentleman's agreement en is als zodanig niet op papier gezet en ondertekend. In 2004 acht het moskeebestuur zich niet meer gebonden aan de gemaakte afspraak en meldt dientengevolge bij het gemeentebestuur de wens om de moslims op te roepen tot gebed.

Godsdienstvrijheid in het geding?

Het gemeentebestuur heeft een gemeentejurist aan het werk gezet. Daarbij is geen belangenafweging gemaakt, maar een strikt juridische toetsing gedaan aan artikel 6 van de Grondwet en artikel 10 van de Wet Openbare Manifestaties. Daarbij is een zeer formele werkwijze gehanteerd, waarbij voor het gemak kennelijk artikel 6, lid 2 van de Grondwet buiten beschouwing is gelaten. In artikel 6 lid I is bepaald dat 'ieder het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet.' In artikel 6, lid 2 is bepaald dat 'de wet terzake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels kan stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.' In de Wet Openbare Manifestaties van 1988 is in artikel 10 geregeld dat'klokgelui ter gelegenheid van godsdienstige en levensbeschouwelijke plechtigheden en lijkplechtigheden alsmede oproepen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, zijn toegestaan. De gemeenteraad is bevoegd terzake regels te stellen met betrekking tot duur en geluidsniveau.' Het gemeentebestuur heeft het bezwaarschrift van de direct omwonenden van de moskee terzijde gelegd en een offi- ciële mededeling doen uitgaan. De tekst daarvan luidt: 'Het bestuur van de moskee in De Clomp heeft de wens geuit om de gelovigen op te roepen tot gebed (zoals al in verschillende steden in Nederland gebeurt) en heeft dit gemeld bij de gemeente Zeist.Volgens de Grondwet (met het daarin verankerde grondrecht van de vrijheid van godsdienst) en de Wet op de Openbare Manifestaties is het oproepen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging toegestaan zonder dat hiervoor een besluit van het gemeentebestuur nodig is. Het college van burgemeester en wethouders is van mening dat het een belangrijk recht is dat ieder zijn geloof kan belijden. Het moskeebestuur en de gemeente hebben er wel voor gekozen om over dit onderwerp een goede afspraak te maken. Deze afspraak houdt in dat op vrijdag (de wekelijkse islamitische hoogtijdag) éénmaal per dag gedurende maximaal 3 minuten de gebedsoproep zal weerklinken (in de winter om circa 12.30 uur en in de zomer om I 3.30 uur)'. Deze officiële mededeling is op de gemeentepagina in de plaatselijke krant en herhaaldelijk op de website van de gemeente geplaatst en onder de direct omwonenden verspreid.

Een schokkende ervaring

In mei 2004 vond in het wijkcentrum De Clomp een informatieavond plaats over wijkgericht werken. Een 'terugspeelgroep' zou de wijkproblematiek op luchtige wijze verwoorden. Door deze cabareteske aanpak werd de spanning uit de lucht gehaald. De wijkproblematiek laat in grote mate desintegratie en achteruitgang zien, maar de oorzaken daarvan werden niet benoemd of openlijk besproken. Flats worden bevuild, vrouwen worden onbeleefd bejegend en openbare plaatsen worden als onveilig ervaren. De bewonerscommissie van enkele flats hebben inmiddels een 'Fijn-wonen-document' opgesteld waarin de omgangsregels voor burgers nog eens worden uitgelegd. Binnenkort worden bijeenkomsten georganiseerd met allochtone vrouwen, waarin het boekje wordt behandeld. Het boekje 'Fijn wonen' is aan een wethouder van Leefbaar Zeist en aan de imam van de moskee in De Clomp overhandigd. Een schrijnende constatering in het licht van de opdringende islam. Het lijkt in de publieke discussie volstrekt onbetamelijk om hier logische verbindingen te leggen, laat staan daaraan conclusies te verbinden.

Ultieme poging: een gesprek

In het seniorenoverleg van de burgemeester met de fractievoorzitters is het verzoek van het moskeebestuur gemeld. Daarbij is tegelijk het resultaat van de juridische toetsing meegedeeld: het moskeebestuur heeft de vrijheid tot het doen van de minaretoproep. In de Raadscommissie Bestuur zijn kritische vragen gesteld door de PvdA en de ChristenUnie/SGP. Als er in Zeist een collegebesluit of -voornemen is, scharen de grote fracties zich hier doorgaans zonder morren achten Dat geldt vreemd genoeg ook voor de 6-koppige fractie van Leefbaar Zeist, die in 2002 in de slipstroom van Pim Fortuyn gekozen is, maar sindsdien nauwelijks iets van zich laat horen. Binnen de plaatselijke SGP is uiterst verontrust gereageerd op de geschetste ontwikkeling. In politieke zin was er geen redden meer aan. Dat heeft geleid tot een beargumenteerde brief aan het moskeebestuur met het verzoek om een gesprek. Deze brief is onder de aandacht van de plaatselijke pers gebracht. Daarbij is een afweging gemaakt of een besloten gesprek tot een beter resultaat zou kunnen leiden dan een gesprek, waaraan bekendheid gegeven wordt. Er is gekozen voor een persbericht met de gedachte dat politieke partijen in een democratie hun werk in de openbaarheid moeten doen. De brief en het persbericht hebben een vloed aan reacties meegebracht. Binnen een paar weken zijn meer dan 20 persvertegenwoordigers te woord gestaan. Journalisten stellen doorgaans de verkeerde vragen, waarop vaak verkeerde antwoorden volgen. De op sensatie beluste pers ziet wel iets in een verzetje in Zeist. Het gesprek met het moskeebestuur begon uiterst vriendelijk, maar leidde tot niets.Achter de vriendelijke grijns schuilt een keiharde wereld. Er is een cultuurverschil. Er is een taalverschil. Meer nog: er is een ernstig verschil van mening over de vraag hoe God Zich heeft geopenbaard. De moslims achten zich in hun denken superieur Zij zien de koran als een nadere openbaring. Zij zien Jezus als een profeet, zoals Adam, Abraham en Mozes en vanzelf Mohammed.Voor degenen, die hun opvattingen niet delen, wacht slechts een harde veroordeling.

Kerkklokken zijn erger....

'Jullie hebben toch je kerkklokken, heb je daar dan ook bezwaar tegen? ' Het totale gebrek aan geestelijk inzicht bij de moderne mens leidt tot opmerkelijke vragen. De stellingname van de SGP wordt nauwelijks begrepen door individualistisch ingestelde en vrijdenkende mensen. Zoals in de plaatselijke boekhandel, waar een overvloed aan moslimboeken te koop ligt. De jonge boekverkoper: 'Als ik erover ga nadenken, kom ik wel aan jouw kant terecht. Zelf heb ik eigenlijk meer last van de kerkklokken. Als die gaan luiden, wil ik net gaan slapen.' In de huidige uitgaanscultuur gaan jongelui steeds later'stappen'. Zij liggen juist in bed, als de kerkklokken gaan luiden. Daar hebben ze meer moeite mee, dan met de moskee, die immers op vrijdagmiddag voor overlast zorgt. Het is werkelijk vreselijk om te moeten vaststellen dat het denken van moderne mensen volledig is gevangen in een net van eigen belang en genotzucht. Een SGP-er, die zich verzet tegen de minaretoproep kan op veel onbegrip rekenen. Extreem rechts omarmt je, sensatiezoekers kloppen bemoedigend op je schouder en burgers, die geen minaret in hun achtertuin hebben, begrijpen al helemaal niet waar je mee bezig bent. Het gebed van de christelijke gemeente geeft dan moed en rust. Het is een geestelijke strijd, die met geestelijke middelen gevoerd moet worden.

'Is 't dat mijns v'ijands gramschap brandt. Uw rechterhand Zal redding geven.De Heer is zo getrouw, als sterk; Hij zal Zijn werk voor mij volen - den.Verlaat niet, wat Uw hand begon, O Levensbron, Wil bijstand zenden.'

P.M. Oskam

P.M. Osliam is directeur van Mesos Groep BV In Zeist, voorzitter van de afdeling Zeist van de SGP en lid van de Commissie Ruimte van de gemeenteraad van Zeist Reacties zijn we/Zcom via p.oskam@mesosgroep.nl.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 2004

De Banier | 24 Pagina's

Uit de gemeenten · Verzet tegen minaret

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 september 2004

De Banier | 24 Pagina's