Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wakker worden, maar hoe? (4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wakker worden, maar hoe? (4)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kerk moet wakker worden met het oog op de eindtijd. Die boodschap wil het boek Wake up! ons meegeven. De wijze waarop deze boodschap wordt onderbouwd, heeft onze instemming niet, zo concluderen we na drie artikelen. Toch houdt elk boek ons een spiegel voor, in dit geval de spiegel of we ons werkelijk voorbereiden op de wederkomst van Christus. In die spiegel willen we in dit afsluitende artikel kijken.

De kerk heeft nauwelijks weet van haar toekomst en veel kerkgangers krijgen dan ook in hun kerk geen boodschap mee van een verwachting van de wederkomst van Christus. Deze uitspraak van Lamm en Vanbeckevoort is best fors. Toch kan het geen kwaad om ons deze stelling aan te trekken en ons af te vragen of er een kern van waarheid in ligt. Laten we maar niet zijn als de hoorder van het Woord uit Jakobus 1:23-24 die in de spiegel kijkt, weggaat en terstond vergeten heeft hoedanig hij was.

Dag des Heeren
In de profetieën van het Oude Testament neemt de uitdrukking ‘dag des HEEREN’ een grote plaats in. Het is een dag van oordeel en gericht over de zonde. De profeten hebben gebeefd voor deze dag. Tegelijkertijd sprak de Heere over een heerlijke toekomst na deze dag (zie bijv. Joël 2). Door het gericht heen zou God Zijn genade openbaren in de komst van de Middelaar.
De Heere deed Zijn knechten soms zeer ver blikken, zodat ze de wederkomst van Christus in het verlengde zagen van Zijn eerste komst (zie bijvoorbeeld de laatste hoofdstukken van Daniël en het slot van Ezechiël. Ook Jesaja 11 hoort hier mogelijk bij).
De eerste komst in het vlees en de wederkomst op de wolken des hemels lijken in verschillende profetieën dicht bij elkaar te liggen. Het is als een berglandschap waar de bergen achter elkaar liggen. Wie vanaf een grote afstand kijkt, zou denken dat de afstand tussen de bergen niet zo groot is. Ondertussen weten we dat er flinke dalen tussen liggen.

Lading
Ook in de rede van de Heere Jezus over het einde van de wereld (Matth. 24) liggen allerlei gebeurtenissen in elkaars verlengde. De val van Jeruzalem, de verwoesting van de tempel en het wereldeinde staan dicht bij elkaar. Daardoor heeft dit hoofdstuk een grote lading. De geschiedenis van deze wereld stuwt voort naar het einde. ”Zo waakt dan”, klinkt de ernstige oproep van de Heere Jezus.
In de prediking en de brieven van de apostelen vinden we deze zelfde drang. Paulus is nog niet zo lang in Athene of hij krijgt gelegenheid om op de Areópagus een rede te houden.
Hij aarzelt niet, maar spreekt met een heilige ernst over de wederkomst van Christus (Hand. 17:31). Met vrees en verlangen schrijft hij aan de gemeente van Thessaloníca over de openbaring van de antichrist en de eeuwige heerlijkheid van Gods volk (1 Thess. 2). Petrus vertroost de lezers van zijn brief dat de Heere de belofte van Zijn tweede komst niet vertraagt (2 Petr. 3:9).
Ook in de Openbaring klinkt het uitzien naar de wederkomst sterk door.
De zielen onder het altaar smeken erom (Openb. 6:10), de Geest en de Bruid zeggen: Kom (Openb. 22:17).

Vroege Kerk
Deze gestalte van een hartelijk verlangen naar de wederkomst treffen we ook aan in de Vroege Kerk. Irenaeus (tweede eeuw) schreef er bijvoorbeeld met heimwee over. Het is een verlangen dat Guido de Brès eeuwen later verwoordde in het laatste artikel van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Wordt dit uitzien in landen waar verdrukking is, sterker gevonden dan onder ons?
Dit getuigenis vanuit Gods Woord en de kerkgeschiedenis houdt ons een spiegel voor. In het bijzonder staat Gods volk voor de vraag of er uitzien is naar de wederkomst. We hebben geen roeping om de toekomst te voorspellen, maar Petrus roept de Kerk wel op om de wederkomst te overdenken. “Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods”, zo schrijft hij (2 Petr. 3:12).

Verdrukking
Hebben we het hier beneden in deze zondige wereld nog te goed? Is er een loutering van de oven nodig om het vuur van het verlangen, dat nu vaak onder de as van een aardsgezind leven ligt, op te blazen? Of zal de verdrukking uitwijzen dat er helemaal geen vuur is, maar alleen een gerichtheid op het hier en nu?
Het boek ”Wake up!” wijst ons niet de goede weg, daarvan zijn we overtuigd. Maar de titel roept ons wel op wat we nodig hebben. We kunnen het ook zeggen met de woorden van de apostel in Efeze 5:14, een vermaning die volgens de kanttekening zowel gericht is tot Gods kinderen als tot onbekeerden: “Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij die slaapt, en sta op uit de doden, en Christus zal over u lichten.”

(slot)

Middelburg, ds. J.M.D. de Heer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2015

De Saambinder | 20 Pagina's

Wakker worden, maar hoe? (4)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 april 2015

De Saambinder | 20 Pagina's