Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van uitgeverij de Banier - Apeldoorn ontvingen wij de volgende boeken: Graankorrels, Johannes Beukelman (7), 75 blz. € 7, 90. de Banier dagboekkalender 2010, 730 blz. € 10, 95

Graankorrels. We hebben reeds zes deeltjes van de serie graankorrels gerecenseerd. In deze reeks verschijnen geschriften van reformatoren, puriteinen en nadere reformatoren.

Recent is het zevende deel uitgegeven dat twee preken van ds. J. Beukelman bevat. Ds. Joannes Beukelman werd op 11 maart 1704 in Hoorn geboren, overleed op 17 augustus 1757, en ligt begraven in de Oosterkerk in zijn geboorteplaats Hoorn. Hoewel hij onderwijs genoten heeft aan de Academie van Utrecht, mocht hij ook les krijgen op de hemelse Academie van vrije genade. Hij schreef zelf dat de Heere hem in die tijd had afgestoten van de gevaarlijke klip van te steunen op wat ontroering en algemene overtuiging

met een ingebeeld geloof. De ijverige student werd een verdoemelijke zondaar voor God, en smeekte als een gans ontblote bidder tot de Heere om genade. Tot zijn verwondering behaagde het de Heere Zijn Zoon in hem te openbaren. Wat een voorrecht om zulke predikanten uit de hand des Heeren te ontvangen, want dan komt dit in hun preken openbaar. U begrijpt dat dit ook in de preken van ds. J. Beukelman te lezen valt.

In bovengenoemde graankorrels zijn twee preken opgenomen; de eerste handelt over Lukas 2:8-12, de tweede over Johannes 3:16. Elke preek bestaat uit een inleiding, verklaring en toepassing. In onze gedachten zien we deze leraar in zijn studeerkamer worstelen voor Gods aangezicht, mediterend over de stof, om vervolgens zijn gedachten op papier te zetten. Zoals we van deze leraar gewend zijn, zijn beide preken doorwrocht en bijbelsgegrond. Hoe zielsbevindelijk is hij in de toepassing en hoe wordt ieder aangesproken, zowel degenen die voor eigen rekening leven, alsook Gods bekommerde en het meer bevestigde volk. De eerste preek, Lukas 2:8-12 is ook geschikt om tijdens de kersttijd in de vacante gemeenten te lezen.

We kunnen in deze preek niet lezen wat we heden ten dage zo vaak kunnen horen en lezen dat God 'zondaars zoals u en ik zijn trekt', maar ds. Beukelman zegt kort en zakelijk dat God de Zijnen trekt (37). Tevens wenst deze leraar dat zijn onbekeerde hoorders 'eens tot een wezenlijke erkenning van uw genadeloze en verloren staat komen. Dit is nodig! Anders kunt u nooit op de juiste wijze door het geloof werkzaam worden ten opzichte van de Zaligmaker Christus' (39, 40). Dat is wel andere taal dan van veel preekstoelen te beluisteren valt!

De tweede preek handelt over de bekende tekst Johannes 3:16: lzo lief heeft God de wereld gehad etc. We hoorden eens een dominee zeggen: God heeft de hele wereld liefgehad, dus vul je eigen naam maar in: lzo lief heeft God…..gehad.' U begrijpt dat u dit in deze preek niet aantreft. Ds. Beukelman heeft precies hetzelfde geleerd als wat Calvijn en onze kanttekenaren ervan zeggen, namelijk de wereld der uitverkorenen, zowel uit de heidenen als uit het Joodse volk. In de toepassing is hij separerend, onderwijzend en vertroostend. We zijn geneigd om nog meer te citeren, maar we willen alleen de vraag van ds. Beukelman nog stellen: Misschien zegt u: at is nu de goede weg om hierin getrouw en voorzichtig te handelen? ' Daarop geeft hij een zeer pastoraal antwoord. Wilt u getrouw met uw ziel omgaan en het antwoord weten? U kunt dit alles in deze 'graankorrels' aantreffen.

We hopen dat de graankorrels nederwaarts vallen en opwaarts vruchten voortbrengen. Het deeltje is voorzien van een hard kaft en van goede inhoud, hoewel we de prijs niet goedkoop vinden. Het is te koop bij de onder ons bekende boekhandelaren.

De Banier Dagboekkalender 2010. Drieënvijftig predikanten hebben hieraan meegewerkt en korte meditaties geschreven. Ook ondergetekende heeft hieraan zijn bijdrage geleverd. De korte meditaties voor elke dag zijn op het rechterblad vermeld, en op het linkerblad zijn leerzame anekdotes, geschiedenissen, en kernachtige spreuken te lezen. Het is dus voor het jaar 2010. Wie van onze lezers die deze recensie lezen, zullen het volgende jaar niet meer beleven? Mocht onze ziel behouden zijn voordat het eeuwigheid wordt.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2009

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2009

De Wachter Sions | 8 Pagina's