+ Meer informatie

Kilometerstand nekt garage

5 minuten leestijd

„Knap wagentje buurman", aldus een wellicht wat jaloerse buurman die de nieuwe Mercedes van de heer Ronk bewonderde. Nu ja, nieuw, de Mercedes was enigszins tweedehands, maar aan de buitenkant zag je het niet. En dat mocht ook wel voor een prijs van 60.000 gulden.

Inderdaad, Ronk was behoorlijk trots op zijn nieuwe auto. Het was ook een hele uitgaaf geweest. Wat dat betreft was Ronk niet over één nacht ijs gegaan. Toen er na een week met garagehouder Broom over de prijs overeenstemming was bereikt, zei Ronk dat hij tot koop over zou gaan mits Broom een ANWB-keuringsrapport kon tonen. En dat kon Broom. In het rapport stond het volgende: de remmen onvoldoende, de knaldemper moet vernieuwd worden, de linkerkoplamp moet vernieuwd worden en over de kilometerstand moet worden opgemerkt: historisch onlogisch volgens NAP.

Over de eerste punten waren ze het snel eens: de reparaties zouden op kosten van Broom plaatsvinden. Maar wat die zin over de kilometerstand toch mocht betekenen, zowel Ronk als Broom begreep er niets van. „Zal wel een kleinigheidje zijn", meende de garagehouder. „Ik zal het wel eens nakijken". In ieder geval werd de koop gesloten en Ronk, die geen minuut meer kon wachten om het nieuwe bezit aan buren en vrienden te tonen, nam de auto meteen mee. De reparaties konden later wel.

Maar van dat later kwam niets. De ene dag was Broom te druk en een volgende dag kwam het niet uit. Kortom, Ronk besloot maar naar een andere garagehouder te gaan en gewapend met het keuringsrapport gaf hij deze garagehouder opdracht de auto in orde te maken en het NAP te controleren. De garagehouder barstte in lachen uit. „Man, weet je wel wat het NAP betekent? Nee zeker. Ik denk dat je een kat in de zak hebt gekocht. Als de ANWB zegt dat de kilometerstand volgens het NAP historisch onlogisch is, dan kun je er staat op maken dat er met de kilometerteller is geknoeid".

Laaiend

De garagehouder legde uit dat NAP Nationale Auto Pas betekent en dat dat een soort bestand is waaraan garagehouders of andere instanties de kilometerstanden doorgeven van auto's, zodat je min of meer de 'loopbaan' van een auto kunt volgen. „We zullen het voor de Mercedes van u eens opvragen", zei de garagehouder. Wel, in december 1990 had de Mercedes 40.000 kilometer gereden, in juni 1991 110.000, in maart 1991 177.000 en in september van dat jaar 90.000. Daar was dus geknoeid.

Het gekke was dat de auto een maand later, in oktober dus, opeens weer 180.000 kilometer op de teller had staan, volgens het NAP. En toen Ronk de auto in december 1991 kocht, kocht hij een auto met 180.000 kilometer op de teller. Laaiend was Ronk. Hij ging verhaal halen bij Broom: „Je moet geweten hebben dat er is geknoeid met die auto. Je kunt hem weer terugnemen". Maar daar wilde Broom niets van weten.

Het valt te begrijpen dat de rechter om een oordeel werd gevraagd. Nadat Ronk z'n verhaal had gedaan, kwam Broom aan het woord. Deze vertelde heel rustig dat Ronk de auto had gekocht zoals deze er stond. Het keuringsrapport was hem overhandigd en ja, dat Ronk niet wist wat NAP betekende, daar had Broom geen boodschap aan.

Niet zeuren

„Edelachtbare, de beste man kan toch lezen, hij had toch zelf de kilometerstanden na kunnen gaan. En daarbij komt nog dat hij echt een eerlijke auto heeft gekocht. Ik zal dat uitleggen. Ik zelf heb die auto gekocht van een collega. Ik heb, nadat Ronk boos bij mij is geweest, nog eens contact gehad met die autohandelaar en die heeft destijds wel de kilometerstanden goed bekeken. Hem was het opgevallen dat de kilometerteller op een zeker moment was teruggezakt van 177.000 naar 90.000. En dat kon natuurlijk niet. Daarom heeft mijn collega er maar weer een andere kilometerteller ingezet die ongeveer de juiste stand aangaf, zo'n 180.000. Dus Ronk moet niet zeuren".

De teleurgestelde autokoper bleef echter zeuren. „Edelachtbare, Broom weet z'n gladde verkoperspraatjes ook hier weer te berde te brengen, maar trap er alstublieft niet in. Want wie weet wat er nog meer is gebeurd met de auto. Misschien is de teller wel vaker vervangen".

Geknoeid

Dat was ook het oordeel van de rechter. Het aantal gereden kilometers is essentieel voor de koper. Bij verkoop door een handelaar aan een particulier valt in het algemeen aan te nemen dat de verkoper stilzwijgend garandeert dat de stand van de kilometerteller overeenstemt met het door de auto gereden aantal kilometers en dat de koper daarop mag rekenen. Gelet op het historische verloop van de kilometerstanden van deze auto, vastgelegd in de NAP, staat vast dat er geknoeid is. De auto bezit dan ook niet die eigenschappen die Ronk mocht verwachten. Anders dan Broom stelde, was Ronk niet gehouden de betrouwbaarheid van de kilometerstand zelf te onderzoeken. Het verhaal dat er later toch een 'goede' kilometerteller is ingezet, snijdt geen hout, immers het werkelijke aantal kilometers is niet meer te achterhalen.

Het is duidelijk dat Broom werd veroordeeld de auto weer terug te nemen en Ronk de kostprijs terug te betalen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.