Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„De blijdschap des Heeren, die is uw sterkte”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„De blijdschap des Heeren, die is uw sterkte”

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nehemia 8 : 11.

De oorzaak van alle ware blijdschap is in de Heere. Hij heeft de Zoon Zijner liefde gezalfd met vreugdeolie. En dat uit kracht van Zijn liefde tot de gerechtigheid en Zijn haat tegen de goddeloosheid van de ongerechtigheid.

Hij heeft de wet van Zijn God en Vader verheerlijkt, door haar vloek te dragen en haar recht te vervullen. Het Goddelijke verlossingsplan werd in het verdienen en het toepassen van de zaligheid geheel voor Zijn rekening genomen.

Dat deed de dichter van psalm vijfenveertig bij het licht van de Heilige Geest uitroepen: „Daarom heeft U, o God! Uw God gezalfd met vreugdeolie, boven Uw medegenoten.” En zo is die Goddelijke zalving met Goddelijke vreugdeolie, de enige en eeuwige bron van ware vreugde voor het hart.

Vanuit deze Goddelijke vreugdeolie kan de blijdschap des Heeren uw sterkte zijn. Ja, die is uw sterkte, al gaat het hart in geestelijke onkunde er menigmaal aan voorbij. En toch zocht het volk zijn sterkte niet in de blijdschap des Heeren, maar in de droefheid, door haar te stellen tot verdienstelijkheid.

Bij het wederkeren naar Jeruzalem uit de gevangenis van Babel, dachten vele Joden dat zij die verlossing verkregen hadden door het vasten op de dagen die daarvoor door hen waren vastgesteld, gelijk ons blijkt uit de profetie van Zacharia zeven. En uit kracht daarvan zocht men sterkte te bekomen voor het bouwen van stad en tempel, zodat het vasten en rouwklagen bestendigd moest worden, want zo dacht men, dat wordt door de Heere beloond en bekroond.

Maar toen enkele afgezanten met deze zaak kwamen voor het aangezicht des Heeren, bleek dat al die boetvaardigheid niet meer was dan een eigenwillige godsdienst. En zo sprak de Heere ook bij monde van Nehemia, want het wenen was niet een wederkeren tot het Verbond van Gods goedertierenheid. En wanneer onze boetvaardigheid alleen maar voortvloeit uit een bezwaarde en geprangde consciëntie, dan is dat niet een wegsmelten onder Gods goedertierenheid. Het is een zekere boetvaardigheid om op grond daarvan zichzelf de zonden te vergeven en zegeningen te verwachten. En daarmede kan de godsdienstige mens in het gericht van Gods gerechtigheid niet bestaan. Want dat bed is te kort en het dek te smal.

Maar in het hart van Nehemia was het geheel anders. Zijn boetvaardigheid vloeide voort uit liefde tot God en Zijn geboden. Hij mocht zijn toevlucht nemen tot het Verbond van Gods goedertierenheid en dat is tot bekering.

Met verwondering zeide Jeremia dan ook: „Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben.” En toen hij dat ter harte mocht nemen, was het hem tot sterkte om te hopen op de Heere.

Het was de vader van de verloren zoon tot blijdschap hem te aanschouwen in zijn boetvaardig wederkeren. „Hij viel hem om zijn hals en kuste hem.” En die blijdschap sterkte hem in het dienen van zijn vader met een kinderlijke gehoorzaamheid.

De waarachtige bekering bestaat niet alleen in een hartelijk leedwezen, dat wij God door onze zonden vertoornd hebben en dezelve hoe langer hoe meer haten en vlieden. Maar ook in 'n hartelijke vreugde in God door Christus, en lust en liefde naar de wil Gods in alle goede werken te leven.

En zo werd het volk met dit woord: „Want de blijdschap des Heeren, die is uw sterkte” opgewekt tot het ootmoedig en blijmoedig vieren van het Loofhuttenfeest. Want het leven onder de schaduw des Heeren moest met steeds meer ernst gezocht worden.

Het Paasfeest wees op het trekken naar het beloofde land. En het Pinksterfeest op het leven in het beloofde land. Maar het Loofhuttenfeest wees op het ingaan in het hemels Kanaän. En daar zullen zij eeuwig zijn voor de troon van God” en dienen Hem dag en nacht in Zijn tempel, en Die op de troon zit, zal hen overschaduwen.”

Nehemia zag op het doel van het leven der genade, en dat is het deelachtig worden van de eeuwige vreugde door altijd bij de Heere te zijn. In het leven des geloofs is het dan een jagen naar de volmaaktheid, om de Heere te verheerlijken met de kroon der rechtvaardigheid, die geworpen wordt in aanbidding voor Zijn troon. En zo smaakt het hart vanuit het Verbond des Heeren de blijdschap des Heeren, om van daaruit gesterkt te worden in het strijden van de strijd en het dragen van het kruis.

Soest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1974

Bewaar het pand | 8 Pagina's

„De blijdschap des Heeren, die is uw sterkte”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 september 1974

Bewaar het pand | 8 Pagina's