Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending in Rhodesia ZORGEN EN ZEGEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending in Rhodesia ZORGEN EN ZEGEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen het sein was gegeven, dat de dienst zou aanvangen, sprak Van Woerden over Lukas 14 : 33 „Alzo dan een iegelijk van u, die niet verlaat alles wat hij heeft, die kan mijn discipel niet zijn."

De spreker wees er op, dat velen denken, dat het zo gemakkelijk is een Christen te zijn en velen menen Christus aan te willen nemen, zonder eerst de kosten te overwegen. Wanneer ze dan later inzien dat dit inhoudt „alles verzaken", dan is dat te hard voor hen en wandelen zij niet meer met hen, die zich door de genade Gods trachten te onderwerpen aan Zijn heilige Wetten. Zij hebben de kosten niet overwogen, evenals die torenbouwer.

Een voorbeeld werd aangehaald uit hun eigen omgeving. Het gebeurt namelijk nog al eens, dat een streek om een school vraagt aan ons. Dat betekent echter, dat zij zelf moeten zorgen, dat de schoolruimte gebouwd wordt. Zij kunnen allen hun eigen hutten bouwen, dus is een eenvoudig schoolvertrek niet moeilijk. Wanneer dat aan de oudsten van een streek voorgesteld wordt, zeggen ze: „O ja, we zullen daar wel voor zorgen."

Met geestdrift wordt er dan begonnen. Vaak gebeurt het dan, dat kort nadat de fundering gelegd is, de belangstelling verslapt. Zij hadden niet gedacht, dat er zoveel werk aan verbonden was. Een gedeelte van de muur wordt mogelijk nog opgetrokken, maar wanneer er dan tegenslagen komen bij het bouwen, is dat teveel voor hen. Het onvoltooide werk wordt spoedig een ruïne. Ieder, die nu voorbijgaat, ziet dadelijk, dat de mensen hier geen school hebben, omdat het teveel moeite voor hen was hun schoolgebouwtje te voltooien. Zij worden dan bespot en uitgelachen. De regeling om voor een eigen school te zorgen komt van overheidswege, om de mensen wat meer verantwoordelijkheidsgevoel bij te brengen. Zij kunnen het dan hun éigen school noemen, zodat zij er meer liefde voor hebben.

Na de toespraak kwam het zingen, dat bizonder trof. Er waren vrouwen onder het gehoor, die de Heere vreesden; dat kon de spreker merken door de geestelijke steun, die hij mocht ondervinden.

Van Woerden schrijft: „De stem van één vrouw klonk hoog boven die van de anderen uit. (Zij zingen minstens vijfstemmig). Ik zou u graag haar hele levensloop willen vertellen, maar er is zoveel, dat ik hier en daar maar een greep moet doen.

Er straalt van haar gelaat een koninklijke glans en een vrede, die niet van deze wereld is. Enige tijd geleden werd zij op een vrijdagavond door een vergiftige slang gebeten. De buren bonden het been op minstens vier plaatsen zo stijf mogelijk af. Zij begaven zich nu zo snel als dat met een langzame ossenwagen mogelijk is, naar de dichtstbijzijnde medische post, een klein kliniekje in Nkai, waar alleen maar een negerverpleger is. Die vrijdagnacht en zaterdagmorgen waren nodig om de lange afstand af te leggen.

Het been was opgezwollen tot de dikte van het been van een os. En al die tijd was het maar afgesnoerd. Zaterdagmiddag kwamen ze bij de medische post aan. Zij was meer dood dan levend. Wat voor primitieve medische behandeling ze daar gehad heeft weet ik niet, maar hiervan ben ik overtuigd, dat een bizonder goddelijk Wonder haar in het leven heeft behouden, daar haar been bijna twintig uur afgebonden was geweest. Toen zij er aankwam, hoorde ik, dat haar been zwart en gevoelloos was.

Ik zou u nog veel meer over haar kunnen vertellen: over haar goddeloze man, die kortgeleden krachtdadig werd bekeerd; over de bundel suikerriet, die zij ons ten geschenke gaf en veel meer, maar de tijd ontbreekt mij.

Na de kerkdienst werd mijn aandacht direct weer in beslag genomen door meer dan honderd patiënten, die om hulp

vroegen. Alexander Mpofu, de ouderling, vertaalde voor mij en was zeer hulpvaardig. Negen tanden en kiezen moesten worden getrokken."

In Donsa Dam was slechts één grote teleurstelling. De hoofdman had bij het vroegere bezoek blijk gegeven van overtuiging van zonden. Hij was nu ook wel aanwezig, maar de verhalen gingen, dat hij meer drinkt en wilder is dan vroeger. Bij zo'n rondreis door het zendingsgebied komt er heel wat kijken. Er wordt veel van de zendingsarbeiders gevergd, vooral voor de blanken, die zich nooit zo goed kunnen aanpassen in tijden van voedselschaarste en watergebrek. Als het meegenomen voedsel opraakt, bestaat het hoofdeten uit maispap. Het enige blikje vlees en het blikje friese gecondenseerde melk, die nog over zijn, worden niet zo vlug aangesproken. Als blanke snak je dan naar verse groenten en fruit, maar dat verlangen kan niet bevredigd worden. Dan kauw je maar wat op een stengel suikerriet; dat is dan het enige verse wat je binnen krijgt.

De inboorlingen kun je niet meetellen, die eten bepaalde boombladeren en andere planten. Maar als vreemdeling kom je daar niet zo gauw toe.

Dominee Mzamo en ouderling Mpofu geven er niet om al komt er niets dan maispap in de maag; op die spijs hebben ze hun hele leven nog geteerd. De watervoorziening vormt ook een groot probleem. Het water moet van de ene naar de andere plaats worden meegevoerd. De inlanders betrekken hun drinkwater uit stilstaande poelen, maar dat water is gevaarlijk en kan verschillende ziekten veroorzaken.

Met water moet dus de uiterste zuinigheid worden betracht, 's Avonds, na een warme dag, mag er slechts een liter water gebruikt worden om het ergste stof en vuil wat af te wassen. Het eetgerei kan haast niet afgewassen; met een scheutje water wordt het slechts afgevéégd.

Deze ongemakken zijn echter gering, wanneer men bedenkt, dat door zo'n rondreis een paar honderd mensen onder het gehoor van het evangelie komen. Vrouwen, met babies op haar rug gebonden, wonen de godsdienstoefeningen bij. Het zaad van het Woord Gods wordt gestrooid en de uitkomst ervan moet worden overgelaten aan de grote Landman, Die handelt naar Zijn eeuwig welbehagen.

Als dit bedacht wordt, dan moeten alle ongemakken wel wijken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 1959

Daniel | 8 Pagina's

Zending in Rhodesia ZORGEN EN ZEGEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 september 1959

Daniel | 8 Pagina's