Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

CD-sele

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CD-sele

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Blijf mij nabij - O eeuw'ge Vader, sterk in macht - Als ik het wond're kruis aanschouw - God roept ons, broeders, tot de daad - In Christus is noch west noch oost - Door de nacht van strijd en zorgen - Lof zij de Heer - O Heer die onze Vader zijt - Prijs, mijn ziel, de Hemelkoning - Eén Naam is onze hope - O hoogt' en diepte, looft nu God - O God van hemel, zee en aard - Wat vlied of bezwijk' - Gij dienaars van Hem - O God, Die droeg ons voortgeslacht - De dag, door Uwe gunst ontvangen - Kroon Hem met gouden kroon. Het Stadsknapenkoor Elburg streeft ernaar te zingen zoals de beroemde Britse jongenskoren. Dat lukt de knapen over het algemeen goed (de soli zijn soms wat minder). Probleem voor veel luisteraars was, dat het koor uitsluitend buitenlandse teksten zong. Op de hier genoemde cd zijn Nederlandse gezangen te horen, die echter vrijwel allemaal uit het Engels afkomstig zijn, in elk geval wat de melodie betreft. Het klinkt even vreemd: Nederlands op z'n "Brits-jongens" gezongen, maar je bent er snel aan gewend. Vooral het titelgezang, O hoogte en diepte looft nu God, wordt prima uitgevoerd. Alleen moeten de knapen ervoor zorgen dat hun uitspraak wel Nederlands blijft. Bij sommige e's is dat niet het geval. De orgelbegeleiding is echt begeleiding: mooi op de achtergrond. Het voorspel op "Door de nacht van strijd en zorgen" is een caAlle genoemde cd's zijn bij de muziekhandel te koop of te bestellen, tenzij anders vermeld. non, waarbij de melodie telkens op een andere toonhoogte wordt gespeeld. Het resultaat is erg fraai. Het booklet geeft informatie over het koor, de gekozen melodieën (vrijwel altijd de algemeen bekende) en de volledige tekst der liederen. STH Records, nr. STHCD 19191, 66 min., DDD. 10-jarig jubileum Chr. gemengd Rehobothkoor Rehoboth-jeugdkoor o.l.v. Arie Loonstra, hobo Anja van der Maten, clavecimbel Arie Loonstra, orgel Peter Eilander Psalm 1 - Heer' ik kom tot U - Psalm 3 - Psalm 23 Duizend vragen - Psalm 52 - Psalm 81 - Zes var. over de melodie van Psalm 42 Psalm 116 - Introïtus Dankt, dankt nu allen God -Psalm 124-Psalm 140Wie maar den goeden God laat zorgen - Psalm 150. Arie Loonstra is behalve organist en dirigent ook een verdienstelijk componist. Dat bleek al bij z'n eerste orgel-lp, waar een prachtige fantasie over "Ontwaakt, gij die slaapt" op staat. Ook op de jubileum-cd van het tienjarige Rehobothkoor uit Kootwijkerbroek schittert een eigen compositie van dirigent Loonstra, die grote vakmanschap verraadt. In een elf minuten durende bewerking over psalm 3 weet hij de sterk wisselende coupletten muzikaal indrukwekkend uit te beelden. Het koor bewijst met dit nummer heel wat aan te kunnen. De zang klinkt steeds heel zuiver. De tenoren pakken zelfs de hoge fin psalm 140 moeiteloos. In Bach's "Dankt, dankt nu allen God" komt het koor tot mooie prestaties mede dank zij het inspirerende spel van hoboïste Anja van der Maten. Bij enkele nummers werkt ook het kinderkoor mee. De klank daarvan is soms wat penetrant. Helaas is er een behoorlijke dosis elektronische nagalm aan de opname toegevoegd. Nog storender vind ik het knullerige verhaal over koor en medewerkers. Kan dat echt niet professioneler? STH-Records, nr. STHCD 19291, 72 min., DDD. Deze CD/MC is te bestellen telefonisch: 03423-1652 of 1444 of door overmaking op bankrekening nr. 385514158 t.n.v. "Rehobothkoor" te Kootwijkerbroek, gironr. van de Rabobank is 856538. MC ƒ 25,- CD / 42,50 inclusief verzendkosten. Concerto in d kleine terts (Bach- Vivaldi), Concerto in C grote tertst (Bach- Vivaldi), Concerto in d kleine terts (Guillou- Vivaldi) Concerto in a kleine terts, Concerto in D grote terts. Vivaldi's muziek, "crème du baroque", is niet bij iedereen geUefd. De componist Igor Stravinsky merkte eens vol afschuw op, dat Vivaldi hetzelfde concerto wel 150 keer had gecomponeerd. Ik zeg het hem niet na: ik ken ze lang niet allemaal. Bovendien zou ik de concerto's die ik ken, niet graag willen missen. Een paar van Vivaldi's Duitse collega's J.G. Walther en J.S. Bach, dachten er ook zo over. Zij bewerkten een aantal concerto's voor orgel en voor clavecimbel. Daardoor hebben ze menig musicus en menig muziekliefhebber veel speel- en luisterplezier gebracht. Ook de organist Jean Guillou is niet afkering van Vivaldi's muziek. Hij bewerkte twee van zijn concerto's voor orgel, en zette die, met drie bewerkingen van Bach, op cd. Guillou gaat met deze muziek geheel anders om dan de meeste van zijn Nederlandse collega's. Zo speelt hij de concerto's bij voorbeeld niet op een historisch, maar op een supermodern instrument, met veel technische snufjes (Tonhalle, ZÜrich). Voorts imiteert hij in zijn registraties niet slechts de klank van een barokorkest, maar verrast hij ons ook op oudFranse en exotische geluiden. Soms lijkt het wel of je naar Franck zit te luisteren. Of naar Igor Stravinsky... Ook gaat Guillou vrij met de notentekst om. Hij bindt noten, speelt ze lekker los of versiert ze, naardat hij dat gepast vindt. Maar Guillou wil dan ook geen nauwgezette reconstructie geven van „hoe het bij Vivaldi klonk". Eerlijk gezegd vind ik dat hij daarin maar ten dele is geslaagd. Guillou's eigen bewerking van een feestelijk concerto in D grote terts klinkt wel eens lomp inplaats van licht en luchtig. En in het lange C-dur concerto is het einde zoek: want doordat Guillou elk muzikaal fragment een eigen registratie meegeeft, verdrinkt het stuk in een zee van klanken. Beter klinkt het plechtige concerto in d-moll, mnet een spannend begin, zoals alleen Guillou dat kan. Het best geslaagd is een concert in d-moll dat door Guillou voor orgel werd bewerkt. Een verrukkelijk melancholiek stuk muziek, goed vertolkt. Daar werd ik stil van. Speelde Guillou zó maar meer. Liefst meer dan 150 keer. Dorian Recordings, DOR-90118,59min.,DDD.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 mei 1992

Terdege | 72 Pagina's

CD-sele

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 mei 1992

Terdege | 72 Pagina's