Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE vervolg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE vervolg

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zijn heiUg oogmerk. Hij kastijdt de Zijnen tot hun nut. Maar satan zoekt daardoor van God af te trekken. En het gevolg is juist, als de Heere de druk heiligt, dat deze nauwer aan Hem verbindt. Anders zwerven ze af. Dat gebeurt zo gemakkelijk als er geen druk is. De dichter spreekt er ook van, dat hij het dwaalspoor insloeg, eer hij verdrukt werd Dat wordt meestal niet terstond verstaan. Paulus begreep eerst de bedoeling ook niet Hij had al zo veel te verduren. Hij ondervond overal tegenstand. Wat een moeilijke wegen. Wat een zorg voor de gemeenten. En nu kreeg hij er dit ook nog bij. Dat was haast niet te dragen. Hij kon zijn arbeid bijna niet voortzetten, zo werd hij gekweld naar lichaam en ziel. Wat kwamen de slagen zwaar op hem neer. Hij dreigde te bezwijken onder de verzoekingen van satan. Hij werd uitgeput en afgemat. En toch kwam hij niet tot vertwijfeling. Hij bleef op zijn plaats. Hij hield aan de Heere vast. Hij werd hulpbehoevend. Dat was ook al genade. De Heere hield hem vast en zo kon Paulus ook aan Zijn God vasthouden.

Gelukkig de mens, die in al zijn strijd en tegenheden niet vertwijfelt. Dat kan alleen doordat de Heere wel beproeft maar toch ook in het verborgene ondersteunt. Dat kan alleen, omdat Christus in alles verzocht is en staande gebleven is.Paulus verkeerde wel in raadselen, maar hij was op de leerschool des levens en dat zou weer blijken. Zolang Paulus geen licht had in deze zaak wilde hij van de doom af. Hij bad er om, dat de Heere zijn lijden zou wegnemen en satan zou schelden. Hij riep de verheerlijkte Christus aan, Die alle beproevingen en verzoekingen doorstaan had. Hij bad met ernst, aanhoudend, tot drie keer toe. Dat wijst op zijn gedurige gebedsworsteUng vanuit de grote nood en het zware lijden waarin hij verkeerde. Hij kon niet anders dan in zijn ellende tot de Heere roepen om uitkomst. Hij dacht, dat dit hem alleen zou kunnen helpen, wanneer de Heere hem van dit Ujden verloste!

Dat is niet vreemd, wanneer het nut van de beproevingen niet wordt verstaan. Wat is er dan een zuchten en een klagen om wegneming van het lijden. Hoe vaak komt dan openbaar wat er ondanks alle genade nog leeft in het hart aan onkunde, opstandigheid en zoveel meer, wat voortkomt uit de verdorven natuur. Heel anders dan Christus, Die in veel zwaarder lijden kwam, veel meer geslagen werd en nog kon bidden: niet mijn wil, maar Uw wil geschiede. Daaraan heeft Paulus Zijn behoud te danken en een ieder, die de Heere vreest. Christus heeft voor de Zijnen gebeden en bidt voor hen, dat hun geloof niet zou ophouden.

Paulus' weg is moeilijk. De wegen van Gods kinderen zijn moeilijk. Maar er komt verandering. Op Gods tijd.

Meerkerk

Ds. G. Blom

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1969

De Banier | 8 Pagina's

MEDITATIE vervolg

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 oktober 1969

De Banier | 8 Pagina's