+ Meer informatie

Idee combikaart valt slecht bij autobranche

Verkeerd om mensen iets op te dringen"

2 minuten leestijd

I DEN HAAG (ANP) - De sug•gestie van topman T. Tieleman van de Nederlandse Spoorwegen om automobilisten te verplichten een combikaart te kopen, die korting geeft in liet openbaar vervoer, is sleclit gevallen bij de autobranche.

In een gezamenlijke verklaring noemen de branche-organisaties Bo-; vag en RAI het „verkeerd" mensen' een combikaart op te dringen als in hun situatie het openbaar vervoer geen goed alternatief is, bij voorbeeld op het platteland. Ook is het niet de taak van automobilisten om de kas van de Spoorwegen te spekken, stellen ze.

Dat laatste is de kern van het idee van Tieleman. In een op persoonlijke titel geschreven artikel in het economenblad ESB noemt het hoofd ondernemingscontrol van de NS twee mogelijkheden om het jaarlijks tekort van 1,5 miljard bij de Spoorwegen weg te werken. De eerste is het fors duurder maken van zowel het autorijden als het reizen per trein. De andere houdt in dat automobilisten voor 250 tot 300 gulden per jaar een combikaart moeten nemen.

In beide gevallen zouden de tekorten bij de NS verdwijnen, zodat de overheid ze niet meer hoeft aan te vullen. Dat zou betekenen dat de dan rendabel geworden NS gemakkelijker geld kan lenen om de verbetering van de spoorwegverbindingen te financieren. Het behoeft daarvoor dan niet meer bij het Rijk aan te kloppen. De voorstellen van Tieleman leiden bovendien tot vermindering van het autoverkeer.

Goede manier

Bovag en RAI zijn „zeer verbaasd" over de invulling die Tieleman geeft aan de combikaart. Dat was oorspronkelijk een plan van deze organisaties, de ANWB, het Streekvervoer en de NS. Het hield in dat automobilisten die een abonnement op het openbaar vervoer namen, een korting zouden krijgen op de motorrijtuigenbelasting.

De initiatiefnemers zagen in dit „beloningssysteem" een goede manier om meer automobilisten in trein, bus of tram te krijgen. Tieleman keert de zaak om door een combikaart voor te stellen die korting geeft op het openbaar vervoer in plaats van op de motorrijtuigenbelasting, vinden Bovag en RAI.

De hoofddirectie van de Nederlandse Spoorwegen vindt het voorstel van Tieleman „een interessante verkenning", die echter niet onmiddellijk toepasbaar is, aldus een woordvoerder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.