Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eerlijke belastingen voor iedereen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eerlijke belastingen voor iedereen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De nivellerende belastingplannen, de bezuinigingen op de kindregelingen en het schrappen van de gratis schoolboeken pakken slecht uit voor gezinnen. Dat blijkt uit diverse berekeningen van de SGP. De SGP zet zich daarom in voor lagere belastingen, werken lonender maken, meer gelijkheid tussen een- en tweeverdieners en meer waardering voor onbetaalde zorg.

1. Lagere belastingen
Door de algemene heffingskorting en de arbeidskorting enerzijds te verhogen voor lage inkomens, en anderzijds inkomensafhankelijk te maken, stijgt de belasting over elke extra verdiende euro boven het minimumloon met soms wel 7%! Iedereen die met zijn inkomen maar iets boven het maaiveld uitsteekt (vanaf ± €50.000), krijgt daardoor te maken met fors hogere belastingen. Daarnaast wil het kabinet de belastingtarieven opnieuw niet corrigeren voor de inflatie. Samen met andere lastenverzwaringen buiten de inkomstenbelasting neemt de koopkracht verder af. Zeker kinderrijke gezinnen krijgen het door de verlaging van de kinderbijslag en het schrappen van de gratis schoolboeken zwaar voor de kiezen. Daarom zet de SGP zich in voor lagere belastingen en minder lasten voor gezinnen.

2. Werken moet lonen
Wie denkt de koopkrachtdaling eenvoudig te kunnen compenseren door wat uurtjes per week extra te werken, komt bedrogen uit. Als de plannen van het kabinet doorgaan zijn gezinnen straks van iedere extra euro alleen al aan inkomstenbelasting soms wel tot 65 cent kwijt. Daar bovenop komt het verlies van allerlei inkomensafhankelijke toeslagen, zoals het kindgebonden budget, de zorgtoeslag, een verlies van studiefinanciering en hogere eigen bijdragen voor zorgkosten. Dat zorgt ervoor dat je al snel 70-80% moet inleveren van elke extra verdiende euro. Uit rekenvoorbeeld 1 blijkt dat de stapeling van deze maatregelen er in bijzondere situaties zelfs toe kan leiden dat een gezin waarin €10.000 meer verdiend wordt, daarvan 97,44% moet inleveren. Aanpassingen van beleid zijn nodig zodat werknemers een eerlijk deel van hun inkomen behouden. Meer werken moet meer lonen!

3. Gelijkere belastingheffing
eenverdieners en tweeverdieners De SGP zet zich al jaren in om de ongelijke behandeling tussen alleenverdieners en alleenstaanden enerzijds, en tweeverdieners anderzijds te verminderen. Zoals in rekenvoorbeeld 2 te zien is, betaalt een alleenstaande of een alleenverdiener met een inkomen van €40.000 nu al ongeveer twee keer méér belasting dan een tweeverdienersgezin waar beide partners ieder €20.000 euro in het laatje brengen. Als de plannen van het kabinet door zouden gaan, gaan alleenverdieners vanaf 2017 méér dan drie keer zoveel belasting betalen. De SGP pleit daarom voor een vorm van belastingheffing waarbij het niet uitmaakt hoe een huishouden een bruto inkomen verdient en waarin de noodzakelijke kosten voor daarlevensonderhoud niet worden belast. Dat laatste is immers uitgangspunt in het fiscale recht.

4. Gelijke waardering van betaalde en onbetaalde zorg
Het kabinet neemt helaas een dubbele houding aan ten opzichte van zorgtaken. Terwijl de staatssecretaris van Volksgezondheid de eigen verantwoordelijkheid van mensen benadrukt voor hun eigen zorgtaken, worden ouders, mantelzorgers en vrijwilligers die daar handen en voeten aan geven door de zorg op zich te nemen van hun zorgbehoevende kind of de zieke buurman, daarvoor fiscaal met duizenden euro’s gestraft door de staatssecretaris van belastingen. Dat beleid is kortzichtig. Doordat ouders zich steeds vaker genoodzaakt zien buitenshuis te gaan werken, is hun zorgbehoevende zoon of dochter op meer professionele zorg en kinderopvang aangewezen. Zo creëert de overheid extra (zorg) kosten, terwijl er vaak weinig tot geen extra belastinggeld richting de schatkist vloeit. De SGP pleit daarom voor meer waardering van onbetaalde financiële zorg.
Er zijn twee gezinnen. Beide gezinnen hebben drie studerende kinderen. De moeder is kostwinner. Vader ontvangt vanwege een beperking wekelijks tien uur persoonlijke verzorging en drie uur huishoudelijke hulp van een professionele zorgaanbieder. Moeder van gezin 1 verdient €40.000 per jaar, moeder van gezin 2 verdient €50.000, waarvan €10.000 als freelance journalist.
• De extra €10.000 valt in de 42% schijf van de inkomstenbelasting. Dat wil zeggen dat er 4200 euro afgedragen moet worden. Moeder 2 houdt van de extra €10.000 er €5800 over. • Over de werkzaamheden als freelance journalist betaalt moeder 2 5,65% aan inkomensafhankelijke zorgpremie. Daar vliegt opnieuw €565 naar de fiscus. Het verschil in besteedbaar inkomen wordt daardoor €5235. • De regering wil ook de algemene heffingskorting inkomensafhankelijk maken. Als dat plan doorgaat, dan vervalt nog eens 305 euro in 2017. Dan heeft het gezin van moeder 2 nog €4935 extra te besteden ten opzichte van het gezin van moeder 1. • De arbeidskorting daalt vanaf 2013 met 4% van elke verdiende euro boven de €40.248. Moeder 2 zit er bijna €10.000 boven en mist daar door €354. Nu heeft zij nog €4576 extra te besteden ten opzichte van moeder 1.
• Bij €40.000 krijg je €228 aan zorgtoeslag. Bij €50.000 krijg je niets omdat ook deze regeling inkomensafhankelijk is. Het verschil in besteedbaar inkomen neemt nu nog slechts toe met €4348.
• Wanneer je moeder €40.000 verdient, krijg je als kind €294 studiefinanciering per maand. Bij €50.000 krijg je €222, doordat ook de aanvullende beurs inkomensafhankelijk is. Per jaar scheelt dat voor dit gezin €2592. Het gezin van moeder 2 heeft nu nog €1756 extra te besteden ten opzichte van dat van moeder 1.
• De eigen bijdrage voor de professionele zorg van vader is inkomensafhankelijk en gaat door het vervallen van de WTCG-korting nog verder omhoog. Bij een inkomen van €40.000 betaalt het gezin €2036 per jaar; bij €50.000 betaalt het gezin €3536. Per jaar tikt het verschil aan tot €1500 per jaar. Per saldo heeft het gezin van vader en moeder 2 nu nog €256 meer te besteden dan dat van vader en moeder 1.
In totaal levert gezin 2 dus €9744 in door inkomensafhankelijke belastingen en regelingen. €10.000 bruto meer levert slechts €256 netto meer op in de portemonnee. Door al deze inkomensafhankelijke regelingen levert dat een effectieve belastingdruk op van 97,44%. Gelukkig heeft premier Rutte het inkomensafhankelijk maken van krentenbollen nog nét tegen kunnen houden tijdens de onderhandelingen met de PvdA.

Alleen is het jammer dat je, voordat je 1 zak krentenbollen van €2,56 bij de bakker kunt kopen, éérst € 100 extra moet verdienen!


Door Elbert Dijkgraaf, lid Tweede Kamer SGP en Geerlof de Jong, beleidsmedewerker SGP

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

De Banier | 32 Pagina's

Eerlijke belastingen voor iedereen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2013

De Banier | 32 Pagina's