Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

FILADELFIA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

FILADELFIA

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bijbelstudie over de van Johannes (7) Hoofdstuk 3 : 7-13 Openbaring„En schrijf aan de engel der gemeente, die te Filadelfia is " Openb. 3 : 7-13

Een verkregen kroon.

Aan Filadelfia's gemeente in Klein Azië liet de verhoogde Zaligmaker schrijven dat zij iets zeer waardevols bezat n.1. een kroon. Om Christus' wil, Die voor de Zijnen de doornenkroon, de kroon der schande, droeg, verkregen zij dc kroon van Gods Gunst n.1. genade en eer. Is er groter, heerlijker, rijker bezit denkbaar dan het bezit van schuldvergevende, heiligende genade en een vriend Gods genaamd te worden? De wereld telt dat bezit niet; de onbekeerde begeert noch zoekt het bezit van die kroon. Wederbarende, hartvernieuwende, bekerende genade maakt dat men zijn „ontkroonde" staat, zijn gevallen en diep ellendige toestand leert erkennen en betreuren en een zoeker wordt om met Gods zegen te mogen worden bekroond. Door Zijn Woord en Geest verzekert de Heere de Zijnen ervan, dat zij in Hem en om Zijnentwil bezitters zijn van die kroon. Hij laat ze van tijd tot tijd in de spiegel van Zijn Evangelie en sacramenten die kroon zien tot hun onuitsprekelijke verwondering. Laten zij die openlijk de wereld dienen en zij, die zeggen dat zij Joden — dienaars van God, kinderen van God, gunstgenoten van God — zijn, maar dat naar 's Hecren oordeel niet zijn (vs. 9), spotten en lasteren aangaande de Christenen, die Christus in waarheid liefhebben, benodigen en eren, toont de Heere ook in deze brief van hen af te weten. Tot hun bemoediging laat Hij hen weten, dat zij bezitters zijn van de onverwelkelijke kroon van Gods gunst en van Zijn Beeld.

Een bedreigde kroon.

Satan en zijn handlangers zaten ook in Filadelfia niet stil. Zij deden wat zij konden om Filadelfia's vromen die kroon afhandig te maken. In Filadelfia werd behalve aan de keizer ook aan de afgod Bacchus (= de god van de wijn, de alcohol) overvloedig eer bewezen. Vooral tijdens de wijnfeesten leidde de verering van Bacchus tot schaamteloze uitspattingen. Deze afgoderij werd door Gods genade voor een aantal inwoners van Filadelfia tot schuld. Als vrucht van die genade gingen zich vruchten, der bekering waardig, openbaren. Eén dier vruchten was een breken met de zonde. Ze werden bestrijders van de keizer-en bacchusverering, tot grote ergernis van de keizeraanbidders, de verafgoders van de wijn, en van de handelaars in alcoholische dranken. Deze mensen deden al het mogelijke om de christenen terug te brengen tot hun vorige leefwijze, en om de deur te sluiten waardoor de acties tegen de keizer-en bacchusverering Filadelfia's bewoners bereikten. Desondanks bewaarden — gehoorzaamden — de vromen te F. 's I-Ieeren Woord De Heere liet hen weten dat Hij Zijn grote kracht in hun kleine kracht zou volbrengen, waardoor niemand de geopende deur te F. zou kunnen sluiten. De overmacht van satan, wereld en eigen vlees op de vromen, vermogen niets tegen 's Heeren Macht. Deze bemoediging was echter niet bedoeld om tot zorgeloosheid te leiden, integendeel. Deze was bedoeld om volhardend voort te gaan, steunend op Zijn Macht en trouw in de strijd, tegen de zonde in hen en om hen heen. Geen

valse lijdelijkheid, maar heilige activiteit tot behoud van het verkregene is hetgeen de Heere wil. Het steeds toenemende alcoholgebruik en het daarmee gepaardgaande misbruik van alcoholische dranken, zich openbarend in onchristelijke taal en gedragingen, is ook voor de christelijke kerk van onze tijd een levensgroot, zeer ernstig gevaar. Ook onder ons zijn er drinkgewoonten ontstaan, die het ergste doen vrezen voor de toekomst.

Een deel van onze jonge mensen schijnt ook al niet meer samen te kunnen komen zonder dat de flessen met sterke drank ter tafel komen. Is dat geen verslaving? Vele ouderen, ook onder ons, geven helaas het voorbeeld. Velen kunnen, willen het satanische van die verzwagering met de wereldse gewoonten niet zien. Verleden, en heden leren (en de toekomst zal leren) welk verlies er door geleden wordt als Gods kerk in het algemeen, en de Christusbelijder in het bijzonder en Gods volk zeer bijzonder het heilig isolement tot bewaring van het verkregene verwaarloost. „Vlied de afgodendienst op elk gebied en aan welke substantie dan ook", is 's Heeren boodschap voor de gemeente te F. en voor ons.

Een behouden kroon. ) >

De heilige strijd tot verkrijging en bewaring van 's Heeren kroon, zal leiden tot behoud van die kroon (vs. 12). Die kroon der rechtvaardigheid zal de Heere geven aan allen, die de goede strijd streden en Zijn verschijning liefhadden (2 Tim. 4 : 7-8).

Hun geeft de Heere moed en krachten, die hopend op Hem wachten.

Vraag 1. Wie bedoelt de Heere met Joden, die geen Joden zijn? Vs. 9. Zie ook Gal. 3 : 29.

Vraag 2. Waarin bestaat het overwinnen en het daarop beloofde heil genoemd in vs. 12?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1976

Daniel | 16 Pagina's

FILADELFIA

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 september 1976

Daniel | 16 Pagina's