Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op het hout.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op het hout.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als Petrus een beschrijving van Christus lijden geeft, dan schrijft hy ook dat Hij ónze zonden gedragen heeft. Onze zonden ? Heeft Petrus algemene verzoening geleerd ? Nee, hij wist goed dat alleen uitverkorenen worden bekeerd. Bezien we maar even het adres van zijn brief wat nader: den uitverkorenen naar de voorkennis van God den'Vader. Hij heeft Christus lijden nog nader verklaard en ontvouwd: Hij heeft hun zonden gedragen in Zyn lichaam op het hout. .0, wat heeft het die Borg en Middelaar dan toch gekost, opdat zij van alle vloek der wet zouden worden verlost; om tijdelijke, geestelijke, eeuwige zegeningen te verwerven, moest Hy, en wilde Hy ook, een vervloekte dood sterven. We kunnen het bij Mozes reeds lezen, in zijn vyfde boek, waar duidelijk staat: de opgehangene is Gode een vloek. Zo is dan ook Christus een vloek geworden in Zyn lijden; hoewel niet in een vloek veranderd, goed onderscheiden ! Voor uitverkorenen ? ja, voor hen hing Hij aan het kruis; maar dat wórden vloekwaardigen, ze krygen de vloek thuis. We lezen het op meer dan één plaats in de Bybelboeken dat de wet een zondaar niet anders kan dan vervloeken; zo zijn we dus in Adam allen al onder de vloek gekomen, toen we van de verboden boom en vrucht hebben genomen. Sindsdien is alles vervloekt wat door ons wordt gedaan; vervloekt onze beste verrichtingen, vervloekt ons bestaan. Voor wie kasten vol inzegeningen heeft, is dit harde taal; en toch: het „vervloekt" geldt van nature ons allemaal. Niet alleen vervloekt voor een kortere of langere tijd, nee, in Adam zijn we al vervloekt tot in der eeuwigheid. Maar groot onderscheid: Weten we dit alles met het hoofd, of wordt deze vloek door ons ook ingeleefd en geloofd! Was de ganse aarde al eens om onzer zonden wil vervloekt ? Hoort u de vloek der wet als u het verborgene opzoekt ? Zo niet, gaan we niet als een vervloekte over de aarde, dan heeft Christus kruisdood voor ons ook geen waarde. Hij is aan het hout genageld onder de vreselijkste pijnen; hangende aan het hout is Hij verlaten door de Zijnen; Hij heeft aan het hout de zeven kruiswoorden gesproken. Hij is aan het hout gestorven. Zijn zijde is doorstoken: allereerst tot een voldoening aan Gods 'gerechtigheid, en ook opdat de Zijnen eeuwige zegen zou worden bereid. Naar Gods recht moest Hy de dood des kruises sterven, opdat vloekelingen de eeuwige zaligheid zouden beërven. Als daar eens in waarheid iets van mag worden verklaard (een stipje maar, de rest wordt voor de hem.el bewaard), van die vervloekte dood van Hem Die was zonder zonden, wat wordt men dan aan die Borg, en Middelaar verbonden. Jezus Christus en Die gekruist; de Heere mocht geven dat dat de grondslag mocht zijn of worden van ons leven. Want wanneer van dit alles niets beleefd wordt in de tijd, dan zijn we vervloekt, en blijven het in der eeuwigheid. Velen worden buiten Christus ingezegend en opgebouwd; maar wij, heeft Hij ook ónze zonden gedragen op het hout ?

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Op het hout.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 maart 1975

De Wachter Sions | 8 Pagina's