Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Is de Heere Jezus waarlijk opgestaan?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Is de Heere Jezus waarlijk opgestaan?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat is toch geen vraag voor jongens en meisjes, die 's zondags twee keer naar de kerk gaan? En 's middags of 's avonds horen lezen: ....ten derde dage wederom opgestaan van de doden.... Nee. die vraag moet je maar stellen aan jongelui die zelden of nooit een kerk van binnen zien. We zijn niet ..ongelovig"! 'k Wil jullie toch op grond van Gods Woord wat gedachten doorgeven, waaruit blijkt, dat het goed is om over deze vraag na te denken, 't Gaat over leven of dood!

1 Korinthe 15

’t Zou goed zijn als jullie bij het lezen van dit artikel l Korinthe 15 voor je hebben of in ieder geval doornemen, dan wordt 't een en ander je duidelijker.

Indien (als).... Christus niet is opgestaan, schrijft Paulus aan de Korinthiërs. dan is jullie geloof ij del (leeg. zonder inhoud). Dan heeft het ook geen enkele zin dat ik nog preek. Geen uitzicht op het eeuwige leven! Wat doet Paulus om de gemeente te overtuigen van zijn gelijk? Hij komt aandragen met getuigen! Wie? Petrus (Cefas), als eerste! Een verloochenaar van de Heere Jezus noemt hij eerst! Wonderlijk. vind je niet? En als laatste: Paulus zelf. een vervolger! En daar tussen in: de twaalven, vijfhonderd broeders om een berg - sommigen zijn nog in leven, anderen zijn reeds gestorven - en Jakobus! Zij hebben de Heere gezien met Zijn verheerlijkt lichaam. Hij is aan hen verschenen. Zelfs aan mij. een vervolger van de gemeente, een ontijdig geborene (een misdracht) wilde Hij Zich openbaren.

De les van de tarwekorrel

Gemeente van Korinthe. als Christus niet is opgewekt, dan zijn jullie nog in je zonden, dan is je geloof tevergeefs (voor niets geweest). In vers 20 van 1 Kor. 15 begint het keerpunt van Paulus' ..preek". Maar nu. Christus is opgewekt uil de doden en is de Eersteling geworden, dergenen, die ontslapen zijn.

Weten jullie, waarom dc dood in de wereld gekomen is? Door de zonde van Adam. zijn alle mensen aan de dood onderworpen. De dood gaat door tot iedereen, ook jullie moeten eenmaal sterven. Maar.... dat is niel het laatste, want dan begint de eeuwige dood of het eeuwige leven! Alleen door en in Christus is er toegang tot het eeuwige leven. Zou Hij niet zijn opgestaan, dan is er ook geen opstanding uit de doden. Hoe dat in de natuur gaat weten jullie toch wel?

Een tarwekorrel wordt in de grond gestopt en.... sterft. Maar die korrel heeft de kiem in zich van het leven. Die „dode" korrel brengt in de oogst nieuwe korrels voort: oms dertig, of wel zestig, zelfs wel eens honderd nieuwe korrels. Zo ging het ook met de Heere Jezus. Hij gebruikt dit beeld Zelf in Johannes 12:24: . Voorwaar, voorwaar, zegt Ik u: ndien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft hetzelve alleen; maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort." Door Zijn lijden, sterven en dood heeft Hij veel vruchten voortgebracht. Al Zijn kinderen heeft Hij zo gered van de eeuwige dood.

Moeten zij dan niet meer sterven?

Ja. maar hun dood is geen betaling meer voor de zonde. Daar heeft Christus voor gezorgd. Wanneer kinderen des Heeren sterven, dan dragen zij een kiem in zich van het leven. Dan mogen ze weten, dat het lichaam eenmaal op zal staan, omdat.... de Eersteling Christus is voorgegaan. Hij eerst, maar Zijn Kerk volgt. Waar het Hoofd is. zal ook het lichaam (de KERK) zijn. Ik leef. en gij zult leven.

Vind je het nu toch een vraag, die het overdenken waard is?

Ontwaak, gij die slaapt

Daar hangt jouw zaligheid van al] In de Heere Jezus Christus, met Hem in Zijn dood begraven, met Hem gekruist: sterven aan jezelf, maar ook.... op mogen staan tot een nieuw leven.

Of.... ben je nog dood in de zonden en misdaden? Dan roept de opgestane Heere Jezus het jullie vandaag nog toe: „Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de dood en Christus zal over u lichten!". Ga niet voorbij aan Zijn stem. Hij roept welmenend, ernstig, nodigend. Hij heeft in jouw dood geen lust. maar daarin, dat jij je zult bekeren en leven. Ontwaakt en sta op, her gevaar is zo groot! Wie kiest, o verdwaasde voor 't lei'cn den dood? Nog wekt u (jou) de Heiland, cn nog is i'r raad, Sta op uil tic doden, '/ is spoedig re laat!

H.I. Ambacht

B.S. van Groningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1990

Daniel | 32 Pagina's

Is de Heere Jezus waarlijk opgestaan?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 april 1990

Daniel | 32 Pagina's