+ Meer informatie

Commerciële en ideële reclame

2 minuten leestijd

„Adverteren doet begeren". „Herhaling is de kracht van de reclame". „Een advertentie in de krant is de kortste weg naar de klant". Uitnodigingen om te adverteren en zodoende produkten en diensten onderde aandacht van de consumenten te brengen zijn er te over. Wekelijks worden we overspoeld met allerhande reclame via huis-aan-huis-bladen, folders, brochures, stickers, teksten achter vliegtuigjes en nieuwsbladen. Radio en televisie weten ook van wanten. En natuurlijk niet te vergeten onze dagelijkse „huisvriend": de krant. 

Economisch gezien zou het Reformatisch Dagblad niet kunnen verschijnen zonder voldoende adverteerders. De abonnementsgelden leggen nu eenmaal onvoldoende gewicht in de schaal.

Reclame is betaalde commerciële massacommunicatie. Over de goede of slechte invloed van reclame-uitingen bestaat verschil van mening. Uit onderzoekingen is vast komen te staan dat reclame de mensen niet zomaar aanzet tot het kopen van dingen die ze eigenlijk niet willen, hoewel dat zeker zal voorkomen. Het publiek vindt in de reclame datgene wat het zoekt, zonder dat men zich daarover van tevoren een helder beeld heeft gevormd. Door de communicatie ontstaat beïnvloeding, maar dan meestal alleen in een door de mensen al bepaalde richting. Een voorbeeld: iemand is van plan om een tweedehands auto te kopen, om welke reden dan ook. De advertenties met tweedehands auto's leest hij van begin tot eind om er achter te komen waar hij op een zo goed en goedkoop mogelijke manier een autootje op de kop kan tikken. De reclame sluit dus aan op een nieuwe ontwikkeling.

Reclame steunt op mondelinge en zichtbare directheid, op het eenvoudig formuleren van soms ingewikkelde zaken en op het mobiliseren van de gevoelens. De reclamemakers letten op begrijpelijkheid, goede leesbaarheid en informatieoverdracht. Vaak worden de boodschappen herhaald. De thema's kunnen vooraf getest worden om na te gaan of ze begrepen worden en of ze geen ongewenste bijgedachten oproepen bij de ontvangers. De consument besluit of hij wel of niet reageert, wel of niet koopt. Belangrijk bij de reclame blijft vooral de invloed, die van het produkt of de dienst zèlf uitgaat.

Reclame maken is een aparte industrie geworden. Er zijn tal van reclamebureaus en reclame-adviesbureaus. Het gaat bij reclame om commercie. De gehele commerciële communicatietechniek kan echter ook gebruikt worden voor niet-commerciële zaken. Dan spreekt men van ideële reclame. Ook die wil beïnvloedend werkzaam zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.