+ Meer informatie

Haagse ligtaxi door rechter verboden

GS mochten geen vergunning geven

2 minuten leestijd

Den Haag — De zes ligtaxi's waarmee het Witte Kruis in Den Haag sinds enkele weken zieken vervoert, mogen niet langer rijden. Gisteren bepaalde het College van Beroep voor het Bedrijfsleven dat bedoelde voertuigen geen taxi's zijn maar ambulances. Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hadden voor de ligtaxi geen vergunning mogen afgeven.

In overleg met de Haagse ziekenfondsen heeft het Witte Kruis onlangs de ligtaxi's aangeschaft. Deze partijen zijn van mening dat er in de Haagse regio behoefte is aan dergelijke voertuigen, die zijn uitgerust met een brancard. Men had berekend ongeveer 12.000 ritten per jaar met deze voertuigen te maken. In totaal zouden zij 170.000 kilometer afleggen.

Van buiten zijn de ligtaxi's niet te onderscheiden van ambulances. Alleen zijn ze niet voorzien van de uitgebreide en kostbare apparatuur waarmee ambulances moeten zijn uitgerust. Het Witte Kruis is vaïi mening dat vervoer van zieken en gewonden met zulke ligtaxi's niet moet worden beschouwd als ambulancevervoer, maar als taxivervoer. Dus vroeg het GS van Zuid-Holland zijn taxivergunning uit te breiden met zes taxi's. Dat verzoek werd door GS ingewilligd.

De gemeente Den Haag voelde zich door die beslissing benadeeld. De Haagse GGD rekent de ligtaxi wel degelijk tot een vorm van ambulancevervoer, dat in handen dient te blijven van ambulancevervoerders. Daarom ging de gemeente Den Haag bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven in beroep tegen de aan het Witte Kruis verleende taxivergunning en vroeg deze te schorsen.

Ambulance

Tijdens de zitting op 9 januari heeft de voorzitter van het college van beroep een Haagse ligtaxi bekeken. Naar hij gisteren bekendmaakte, heeft hij geconstateerd dat een dergelijk voertuig door zijn bouw en inrichting slechts geschikt is voor vervoer van zieken en ongevalsslachtoffers en hun begeleiders. „Daarom moet uit de Wet ambulancevervoer en uit de Wet personenvervoer worden afgeleid dat vervoer met dergelijke ligtaxi's geen taxivervoer is, maar ambulancevervoer", zo luidde zijn uitspraak.

De beslissing laat nog een heel klein lichtpuntje voor de ligtaxi over. Volgens de rechter hoeft de schorsing van de vergunning niet het einde te betekenen van het ligtaxiprojeot.. De betrokken bewindsman van WVC kan immers volgens de Wet ambulancevervoer bepalen dat de zware inrichtingseisen voor ambulances niet gelden voor bepaalde categorieën van ambulancevervoer. Als dat gebeurt -en dat lijkt onwaarschijnlijk— kan het Witte Kruis voor zijn ligtaxi's een ambulancevergunning krijgen. Volgens een woordvoerder van GS zijn er in het verleden eerder te veel ambulance-vergunningen afgegeven dan dat er thans sprake is van een tekort.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.