Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERSLAG VAN DE INSTITUERING  GEREFORMEERDE GEMEENTE TE  ALPHEN AAN DEN RIJN  OP 6 JANUARI 2006

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERSLAG VAN DE INSTITUERING GEREFORMEERDE GEMEENTE TE ALPHEN AAN DEN RIJN OP 6 JANUARI 2006

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Ons past allen, zonder enige uitzondering, een diepe verootmoediging vanwege de nood en de schul4 die de gebrokenheid van Gods kerk in Nederland met zich meebrengt. De HEERE brenge Zelf bijeen wat wezenlijk bijeen hoort', zo begint Ds. M. Golverdingen de prediking tijdens de institueringsdienst van de Gereformeerde Gemeente van Alphen aan den Rijn.

In april 2002 voegde zich bij de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente Boskoop een groep kerkgangers uit Alphen aan den Rijn, die zich had onttrokken aan de Christelijk Gereformeerde kerk aldaar. Op hun verzoek begon de kerkenraad op 17 september 2002 met het beleggen van kerkdiensten in Alphen. Vanaf 1 september 2004 was er sprake van een afdeling van de gemeente Boskoop. Door Gods onverdiende goedheid kon in de ambten worden voorzien en is er sprake van enige groei. "Maar", zo hield dominee de gemeente, genodigden en belangstellenden voor, "Wat is het belangrijkste? Groot is de groei in de breedte, het gaat echter allereerst om groei in de diepte. Dan worden ouderen en jongeren tot God bekeerd, dan wordt Gods volk geoefend in het allerheiligst geloof Dan wordt de Kerk gebouwd!"

Daarvan spreekt ook de tekst voor deze avond, Efeze 2 : 20-22: De Kerk als Gods gebouw: is gefundeerd op Christus (vs.20) is opgetrokken door de kracht van Christus (vs. 21) verrijst als woonplaats van de Geest van Christus (vs. 22)

]. De Kerk als Gods gebouw is gefundeerd op Christus (vs.20) In de tekst vergelijkt Paulus de Kerk met een gebouw: "Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten..." De drie-enige God is de Bouwmeester. Als levende stenen heeft Hij de Efeziërs gelegd op de in aanbouw zijnde muren van Zijn gebouw. Muren, die gevormd worden door Joden en heidenen. Gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, dat is de leer der zaligheid. Als de Heere omziet naar een zondaar, wordt hij vanaf het eerste begin gebouwd op dit fundament. Vanaf dat moment wordt dat Woord in Zijn bedreigingen en in Zijn beloften geloofd. Wat vinden we dan de vragen van ons hart in de Schrift terug.

Christus is de uiterste Hoeksteen. De bouw in het Oosten begon met het plaatsen van vier grote hoekstenen op een zo hard mogelijke ondergrond. Ze werden elk gehakt uit één brok natuursteen. Een hoek van 90° werd aangebracht, zodat elke hoeksteen de muren kon dragen en verbinden. Soms buitengewoon groot en zwaar, zelfs wel tot 7 meter lang.

Van het geestelijke gebouw is Jezus Christus de uiterste Hoeksteen. Dat is de Steen, Die alle andere stenen draagt en samenhang geeft. Niemand krijgt deze Hoeksteen van Zijn plaats. Niemand kan één steen van deze Hoeksteen afnemen!

2. Gods gebouw wordt opgetrokken door de kracht van Christus (vs. 21) Voortdurend legt de Heilige Geest stenen op het fundament. Dat gebouw wordt door de eeuwen heen steeds verder gebouwd. Óp de Hoeksteen Die het gehele gebouw beheerst. Die Hoeksteen bepaalt ook ligging en richting van de muren. Alles naar het eeuwige bestek dat bij dit gebouw hoort.

Op Welken het gehele gebouw bekwamelijk samengevoegd zijnde... Het wordt één gaaf geheel. Elke levende steen wordt samengevoegd op de juiste plaats en met het fundament verbonden.

De muren van Gods gebouw zijn vandaag nog niet voltooid. Dat predikt ook de instituering van de gemeente van Alphen aan den Rijn. Daarom stel u biddend onder de leiding en het opzicht van uw ambtsdragers.

We zijn geen levende stenen omdat we trouw naar de kerk komen of omdat we krachtig financieel gesteund hebben of omdat we gelovige ouders hebben. Van nature zijn we net als de Efeziërs 'dood door de misdaden en de zonden'. Er is niets verschrikkelijker om buiten Christus te zijn. Jonge mensen, buig je knieën en vraag; 'Heere mag ik in deze gemeente U leren kennen? Maak me net zo gelukkig als Uw kinderen zijn."

Gods Kerk verrijst als een woonplaats van de Geest van Christus (vs. 22) Er was blijdschap in de kerkenraad en in de classis omdat de afdeling Alphen aan den Rijn rijp was voor instituering. Blijdschap ook omdat de Heere de weg wilde openen voor een eigen kerkgebouw, de Bethelkerk. Maar laten we het persoonlijke woord uit de tekst niet vergeten: Op welken ook gij mede gebouwd wordt... Ook gij...!

"Maar gij, mijn ziel, doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? " We kunnen actief zijn in de gemeente, ambtsdrager zijn, op de preekstoel staan én toch eeuwig buiten gesloten worden. We worden alleen zalig als arme, rechteloze en goddeloze zondaren, waarin de Geest van Christus Zijn werk heeft verheerlijkt!

Alles werd van ruw natuursteen gebouwd. Er moest eerst veel gebeiteld worden. Wat een werk heeft de Heere met Zijn kinderen. Wat moeten die stenen met hun ruwe kanten en hun onbruikbare hoeken door de Heilige Geest op maat gemaakt worden. Daarvoor gebruikt Hij de beitel van de verdrukking en het breekijzer van het levenskruis. Wat is het pijnlijk als er bij u en bij mij stukken af moeten. Ze leidt tot de beoefening van een stervend leven. Dat is een bedelend én profijtelijk leven!

Dan leidt Hij Zijn kinderen ook in de oase. Daarvan zong Ledeboer: 'Ik was er even uit, met Jezus lieve bruid'.

Maar de woestijnreis moet weer voortgezet worden mét het woelen van de zonde. In dit alles geldt: Wij bouwen de Kerk niet! Alleen waar Jezus is daar is alles! Zijn naam moet eeuwig eer ontvangen. Amen

Na de prediking worden twee ouderlingen en twee diakenen in het ambt bevestigd. Hiermee is de instituering een feit. Dominee spreekt de ambtsdragers en de gemeente hartelijk en ernstig toe. Aan het einde van deze dienst bedankt Ds. Golverdingen de aanwezigen voor hun getoonde belangstelling. Namens de classis en de PS Noord West spreekt Ds. G. Clements de wens uit dat van de gemeente zal gelden: "opdat zij genaamd worden een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde (Jes. 61:3). Na hem spreekt Ds. E. Hakvoort woorden van meeleven. Tenslotte spreekt ouderling L. Huisman woorden van dank en verwondering. Hij laat Psalm 99: 8 zingen, waarna Ds. Golverdingen de zegen legt op de Gereformeerde Gemeente van Alphen aan den Rijn.

J.P de Wilde

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2006

De Saambinder | 16 Pagina's

VERSLAG VAN DE INSTITUERING  GEREFORMEERDE GEMEENTE TE  ALPHEN AAN DEN RIJN  OP 6 JANUARI 2006

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 februari 2006

De Saambinder | 16 Pagina's