Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Andrew Gray, ”Grote en dierbare beloften”; Den Hertog B.V., Houten 1994 (1e druk Leiden 1921, 2e druk Den Hertog 1952); 160 pag.; ƒ 23,50.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Andrew Gray, ”Grote en dierbare beloften”; Den Hertog B.V., Houten 1994 (1e druk Leiden 1921, 2e druk Den Hertog 1952); 160 pag.; ƒ 23,50.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Het is moeilijk voor een Christen het woord der belofte in de ene en de onmogelijkheden in de andere hand te nemen en dan te zeggen: O dierbare Christus, verzoen die twee met elkander, zodat de onmogelijkheden de belofte niet teniet doen, opdat de belofte toch vervuld wordt."

Ziedaar een uitspraak van de godzalige Andrew Gray, die op zo'n jonge leeftijd reeds de wens van zijn hart mocht verkrijgen en mocht ingaan tot de vreugde zijns Heeren.

Uitgeverij Den Hertog heeft er goed aan gedaan een aantal verhandelingen van de geliefde Schotse prediker (overgrootvader van Alexander Comrie) opnieuw te laten verschijnen.

De titel van dit boekwerk is ontleend aan zijn vijf preken over 2 Petrus 1:4. Daamaast vindt men een preek over Hand. 26:18 en drie over 2 Cor. 13:5.

In al deze preken gaat het over het ware geloof dat door God geschonken wordt. Dit geloof richt zich op de beloften van het Evangelie, is een krachtig middel tot heiligmaking en heeft als vrucht de zekerheid des heils. Andrew Gray spreekt ernstig en indringend tot de onbekeerden. Hij heeft een liefelijke nodiging voor allen die verkeren onder de prediking van een gekruisigde Zaligmaker. Zeer freffend weet hij het hart te verklaren van hen die in duisternis en strijd over de wereld gaan. Wat een onderwijs ligt er in zijn preken voor het leven der genade!

Een enkel citaat: "Een Christen gaat tot God uit een drievoudig beginsel: Hij gaat tot God uit een beginsel van geloof, van noodzakelijkheid en van liefde. Maar wilt gij weten wat een Christen het meest tot God uitdrijft? Het is de noodzakelijkheid. Geloof mij, was het niet dat de noodzakelijkheid hem aan de voetbank van de troon bracht, hij zou er maar zelden gevonden worden, alleen uit het beginsel van liefde of geloof'. (pag. 21). Opmerkelijk zijn vooral de laatste preken, die handelen over de noodzaak van zelfonderzoek. Andrew Gray wijst erop hoe nodig het is om de verzekering des geloofs te kennen, hoewel de zaligheid er niet van afhangt (pag. 128). Als weldaad is zij zeer profijtelijk. De hindernissen zijn vele, maar God is machtig om ze weg te nemen. Neem dan de middelen te baat!

Andrew Gray neemt het niet op voor het ongeloof. "Ongeloof en moedeloosheid voeden het meest de hoogmoed. Geloof mij, ongeloof is zwanger van hoogmoed en afval", (pag. 158). Hij dringt krachtig aan op verootmoediging en vereniging met Christus. "En laat mij u dit zeggen: Indien gij voor Christus de Wet wilt onderschrijven, dan zal Hij voor u het Evangelie onderschrijven" (pag. 139). Een ruim Evangelie? Jazeker, Gray staat er om bekend. Maar ook: wat is hij eerlijk in zijn prediking! "Ik veronderstel, als Christus heden hier zou komen om u allen de deur te wijzen, behalve hen die in Christus zijn, dat er maar een kleine vergadering zou overblijven" (pag. 151).

Er zijn soms mensen die zich op de Schotten beroepen, maar van een separerende prediking niets moeten hebben. Zij hebben Andrew Gray niet aan hun zijde. De kenmerken van de ware verzekering worden door hem in het licht gesteld (pag. 148-151). Het nabijkomende werk wordt ontdekt en de huichelaar gewaarschuwd. "Ik geloof dat er velen zijn die naar de hel gaan in een wagen van zelfbedrog. Wij weten dat Christus er sommigen ten hemel voert langs de poorten der hel, die Hij het leven niet laat zien, voordat zij in het gezicht van de hel zijn; doch dit is ook waar, dat er anderen zijn die de duivel naar de hel voert langs de grenzen des hemels" (pag. 146).

Een woord om ter harte te nemen en een boek om te herkauwen!

Veenendaal,

ds. C. Sonnevelt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1996

De Saambinder | 12 Pagina's

Andrew Gray, ”Grote en dierbare beloften”; Den Hertog B.V., Houten 1994 (1e druk Leiden 1921, 2e druk Den Hertog 1952); 160 pag.; ƒ 23,50.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1996

De Saambinder | 12 Pagina's