+ Meer informatie

Opening nieuwe Zijdebrug in Nieuw-Lekkerland

2 minuten leestijd

NIEUW-LEKKERLAND — Zaterdag 26 mei zal de nieuwe Zijdebrug over het Achterwaterschap tussen Nieuw-Lekkerland en OudAlblas voor het autoverkeer worden opengesteld. De 150 meter oostelijker gelegen oude brug wordt hersteld en blijft voor het fietsverkeer gehandhaafd.

De brug dient ter verbetering van de noord-zuid verbinding in de westelijke Alblasserwaard en via de provinciale weg met Rotterdam e.o. Nadat enige jaren geleden een ruilverkavelingsweg door de polder Nieuw-Lekkerland naar de oude Zijdeweg — in 1277 op bevel van Graaf Floris V aangelegd — tot stand was gekomen, werd hiervan een toenemend gebruik gemaakt door automobilisten, die de drukke Lekdijk tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam wilden vermijden en via de provinciale weg richting Rotterdam gingen. De smalle en onoverzichtelijke oude brug bleek hierbij de bottle neck. Met de nieuwe brug wordt opnieuw een verbetering voor het toenemend autoverkeer verwacht.

De brug met twee stukken toeleidende asfaltweg van resp. 700 en 300 meter lang is gebouwd in opdracht van het Waterschap De Nederwaard, mede namens het Waterschap De Overwaard en de gemeenten NieuwLekkerland, Streefkerk, Bleskensgraaf en Oud-Alblas. De kosten bedragen ruim drie miljoen gulden, waarvan 50 procent wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, 35 procent door de provincie Zuid-Holland, tien procent door de vier genoemde gemeenten en vijf procent door de beide waterschappen en het Waterschap Groot-Alblasserwaard.

Constructie

De brug is van gewapend beton uit voorgespannen liggers en betondek op pijlers en landhoofden van beton, gefundeerd op stalen palen; 130 meter lang en 8,60 m breed, wegdekbreedte op de brug 6 meter. De toeleidende wegen aan weerszijden bestaan uit een fundering van hoogovenslakken met asfaltverharding, in de opritten met zandaanvulling van maximaal 6 meter, waarvan 3 meter onder het maaiveld is gezakt.

De brug is gebouwd door Aannemersbedrijf Schermers te Nieuwendijk; het zand- en grondwerk is uitgevoerd door het aannemersbedrijf De Jager en Klein te Oud-Beijerland en de wegfunderingen met asfaltverharding door aannemersbedrijf Van 't Verlaat in Hardinxveld-Giessendam. De directie over de bouw is gevoerd door de Grontmij, te De Bilt.

De eerste spade werd gestoken door oud-minister Van Verkeer drs. Westerterp op 11 september 1976. Wegens de noodzakelijke zetting van het weglichaam in de slappe bodem heeft de aanleg in drie fasen plaats gevonden, die hun bekroning zullen vinden in de openstelling van weg en brug op zaterdagmorgen aanstaande.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.