Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“De schepsels zijn de letters”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“De schepsels zijn de letters”

Pogingen God te omschrijven mislukken altijd

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christenen zijn arrogant. Dat was geen onbezonnen uitspraak van iemand. De persoon die dat zei, had er goed over nagedacht. “Een hogere macht is acceptabel. Maar wéten wie die hogere macht is? Onmogelijk. Christenen denken dat hun voorstelling van God de beste is. Arrogant! Andere ideeën over God kunnen net zo goed waar zijn.”

Geloven in een hogere macht is actueel. Er moet wel ‘iets’ zijn wat de oorsprong is van alle dingen. Je gelooft in ‘iets’. Dat is vrijblijvend en daarom niet confronterend. Je bepaalt zelf hoe God eruit ziet en op welke manier je het geloof in zo’n hogere macht vorm geeft. Iedereen maakt zijn eigen voorstelling van God. De een gelooft in een strenge God Die de zonde straft. De ander heeft het altijd over de liefdevolle God. Verwarrend. Christenen weten zelf niet eens in Wie ze geloven. Het beste is dus te geloven dat God niet te kennen is…

Wie is God
Wat is waar? Is God echt niet te kennen? Dan moeten we het christelijk geloof naar het land der fabelen verwijzen. We moeten ons echter niet te snel neer laten sabelen door de gangbare opinie. Het is namelijk helemaal niet zo dat het christelijk geloof een eigen voorstelling maakt van God. Het christelijk geloof belijdt zelfs de onmogelijkheid daarvan, omdat Hij God is. Onbevattelijk en onbegrijpelijk. Niet in te kaderen in het menselijk denken. Artikel 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis noemt enkele eigenschappen van God: eeuwig, onbegrijpelijk, onzienlijk, onveranderlijk, oneindig, almachtig, volkomen wijs, rechtvaardig, goed, en een zeer overvloedige fontein aller goeden. Bovendien is God een enig en eenvoudig geestelijk Wezen. Dat wil zeggen dat er maar één God is. Een geestelijke God. Probeer dit eens op je in te laten werken. Eeuwig…, oneindig…, geestelijk… Wie zal bij het lezen van artikel 1 nog durven zeggen dat hij weet wie God is? Menselijke pogingen God te omschrijven, zijn altijd onvolledig. Menselijke voorstellingen falen. We moeten dus een andere route nemen om te weten wie God is: artikel 2. God maakt Zichzelf bekend in de schepping en door Zijn Woord.

Kennis van God
Guido de Brès noemt de schepping een boek. De schepsels zijn de letters. Als je die letters leest, lees je dat God bestaat. In de schepping openbaart God Zijn heerlijkheid, majesteit, goedheid en goddelijke kracht. De wereld kan niet ‘zomaar’ zijn ontstaan. Het oneindige heelal, de mens, flora en fauna, natuurwetten; alles is één groot wonder. De natuur laat ons iets zien van de onzienlijke God. Maar door de zondeval is er verwarring en verduistering gekomen. We maken onze eigen voorstellingen van God. Romeinen 1: ieder mens kent God uit de schepping. Maar door de zonde verdringen wij deze kennis. Opzettelijk. We vervangen de waarheid door leugens. Afgoden dienen in plaats van God. Nog een stapje verder: we ontkennen dat God bestaat. De dwaas maakt zichzelf wijs dat er geen God is (Psalm 14). Er staat letterlijk: ‘in zijn hart’. Dat wil zeggen dat hij geen bewijzen heeft. Hij hoopt het. Eigenlijk wil de mens niet erkennen dat God bestaat, ook al ziet hij de bewijzen in de natuur. God maakt Zichzelf nog duidelijker bekend door Zijn ‘heilig en goddelijk Woord’. De natuur maakt ons duidelijk dat er een God is. Maar om te weten wie God is, hebben we de Bijbel nodig, Gods Woord. In de Bijbel maakt God ons bekend Wie Hij is en Wie Hij in Christus voor zondaren wil zijn. Het is de openbaring van Gods heiligheid en rechtvaardigheid. Maar ook van Gods ontferming, genade en barmhartigheid in Christus. Daarin komt God aan Zijn eer. Dat zijn dingen die we niet te weten kunnen komen uit de natuur. Dat openbaart God alleen in Zijn Woord. God maakt daarin precies zoveel van Zichzelf bekend als wij nodig hebben om zalig te worden. Daarom is de kennis van God ‘ten dele’ - we weten niet alles van God. Geen volmaakte kennis, maar wel genoeg om je werkelijk en eeuwig gelukkig te maken.

Geloven in God
‘Wij geloven…’ Dat past niet meer zo goed in onze samenleving. God is allang onbestaanbaar verklaard door de wetenschap. Het christelijk geloof is onverdedigbaar geworden. De wetenschap wil alles bewijzen. Maar geloof in God is niet te bewijzen. God is een Geest. Onbevattelijk en onbegrijpelijk. We moeten ons daarom ook goed realiseren dat de Geloofsbelijdenis het niet heeft over wetenschappelijke kennis. Om werkelijk te weten of God bestaat en Wie Hij is, moeten we God kennen. Die kennis krijgt een mens door het geloof. Zonder geloof staan we buiten de gemeenschap met God, zijn we zonder God en hebben we geen hoop voor leven en sterven. Het is dus uiterst belangrijk om geloof te bezitten. De Geloofsbelijdenis spreekt over ‘geloven met het hart’. In Spreuken 4: 23 staat dat de ‘uitgangen des levens’ uit het hart komen. Geloven met het hart is dus geloven met ons hele bestaan. Onze gevoelens, gedachten, wil en werken. Als je wedergeboren wordt, brengt de Heilige Geest door middel van het Woord het geloof in je hart. De uitgangen van je hart worden dan radicaal veranderd. Het is dan geen vraag meer of God bestaat. Je krijgt een zielsverlangen naar de levende God. Er komt verdriet over je zonden, omdat je beseft dat je zondigt tegen een goede God. Kortom, je krijgt zelfkennis en Godskennis. Geloven is dus meer dan een keurig leven leiden en veel van de Bijbel weten. Geloven is God kennen.

Gesprek over God
‘…en belijden met de mond…’ De Nederlandse Geloofsbelijdenis is een geschrift waarin het christelijk geloof openlijk beleden en verdedigd wordt. Belijden heeft alles te maken met ons hart en met onze mond. Belijden moet van binnenuit gebeuren. Woorden alleen hebben vaak geen enkele zeggingskracht. Woorden moeten opkomen vanuit geloof en hoop. Veel christenen denken: ‘Zwijgen is goud’. We zijn bang af te gaan voor de groep, kiezen de makkelijkste weg. Of zwijgen we omdat we niet weten hoe we een gesprek moeten beginnen? Het gaat niet allereerst om woorden, het gaat om onze daden, onze levenshouding. Als we proberen te leven in overeenstemming met Gods Woord, komen de vragen meestal vanzelf. Dan willen mensen weten waarom we iets wel of niet doen. Daden zijn vaak belangrijker dan woorden. Petrus merkt op dat we moeten belijden met zachtmoedigheid en vreze. Neerzien op anderen is fout. Een hoogmoedige houding past niet. Dat zijn blijken van gebrek aan zelfkennis. Proberen we werkelijk vanuit de liefde te spreken over de Heere en Zijn dienst? Voelen mensen dat we het menen? Merken ze aan ons dat we verdriet hebben van de zonde, van de belediging van Gods Naam? Zijn onze daden in overeenstemming met onze woorden? Echtheid is belangrijk. Daardoor worden mensen aan het denken gezet. Veel mensen in onze samenleving worstelen met vragen over het bestaan van God, het lijden en de dood. Met zulke mensen mogen we proberen in gesprek te gaan. Daarvoor hebben we wijsheid nodig. Ware wijsheid. Het gesprek over God is beslist niet makkelijk. Wij hebben vaak zo weinig te zeggen, hebben zelf nog zoveel twijfels of weten niet hoe we een gesprek moeten voeren. Maar de Heere belooft: Een iegelijk dan die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's

“De schepsels zijn de letters”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 maart 2009

Daniel | 36 Pagina's