Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een klein dorp en een groot Koning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een klein dorp en een groot Koning

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

MEDITATIE

"En gij, Bethlehem Efratha, zijt gij klein om te wezen onder de duizenden van Juda? Uit u zal Mij voortkomen. Die een Heerser zal zijn in Israël, en Wiens uitgangen zijn van ouds, van de dagen der eeuwigheid". Micha 5:1.

De profeet Micha heeft geleefd in de dagen van Jotham, Achaz en Hizkia.

Het waren dagen van grote welvaart en voorspoed. Het was echter geen tijd waarin godsvrucht en naastenliefde bloeiden. Integendeel! Men was uiterlijk godsdienstig, maar daar hield het ook mee op. Naar buiten toe vertrouwde men op de grootmachten der aarde. Naar binnen toe werden de armen onderdrukt op een meedogenloze wijze. In die dagen leefde Micha. Micha's naam is een belijdenis: "wie is er als de HEERE? " Het is een profetisch getuigenis temidden van een wereld die met God geen rekening houdt. Een levende prediking van Hem, Die heilig en rechtvaardig is. Wie is aan deze God gelijk?

Daarmee is de boodschap getekend die Micha heeft doen klinken en die gewerkt heeft als een beeldenstorm. Men dacht God aan z'n kant te hebben. "Is niet de HEERE in ons midden? Ons zal geen kwaad wedervaren!" (3 : 11). Door Micha's boodschap is dat spinneweb kapotgescheurd.

Hij heeft gesproken van het oordeel. Lees Micha 4 : 14. Land en volk zullen getroffen worden. Jeruzalem zal vallen. De koning zal vernederd worden. Er komt een einde aan de staat van Israël en het koningschap.

Geliefde lezer, hebt u voor dat oordeel leren vrezen? Is God rechtvaardig als Hij doortrekt in uw leven?

Hoor dan het Adventsevangelie dat Micha mag verkondigen: "En gij Bethlehem Efratha...! Uit u zal Mij voortkomen. Die een Heerser zal zijn in Israël...!"

God maakt een nieuw begin naar Zijn vrijmachtig welbehagen, waar alles doodgelopen is aan 's mensen zijde. De Christus wordt geboren!

En waar gebeurt dat nu? In Bethlehem] Niet in Jeruzalem, maar op het platteland. In één van de kleinste dorpjes onder de geslachten van Juda. Een onbetekenend dorp in de landstreek Efratha. Moet de Messias nu daar geboren worden?

Ja, daar wil Hij komen en Zijn volk vergaderen. Het dwaze der wereld heeft God uitverkoren om het wijze te beschamen... Opdat geen vlees zal roemen voor de Heere!

Hebt u die les geleerd, verbrijzeld onder God? Van nature zijn we zo hoog-gevoelend, zo rechthebbend. Daarom is dit evangelie een ergernis voor de godsdienst en een dwaasheid voor de wereld.

Maar hier is troost voor armen en ellendigen. Zij zien in Bethlehem hun aflcomst, hun schande en verlorenheid. Wat een eeuwig wonder dat de Borg daar wil komen!

Denk aan de herders in de velden van Efratha. In het paleis van Herodes hadden ze nooit durven komen. Maar nu lag de Zaligmaker in Bethlehem, in hun eigen kribbe, in een beestenstal.

En daarom is Bethlehem het broodhuis. Het is het toevluchtsoord voor allen die hongeren en dorsten naar de Heere. Voor zulken is er maar één weg: niet naar Jeruzalem, maar naar Bethlehem!

Er liggen rijke lessen in dat kleine dorp. Jacob heeft zijn Rachel daar begraven. Ruth heeft er aren geraapt op de akker van Boaz. David is daar tot koning gezalfd.

Bethlehem is dus de stad waar David vandaan kwam. Hij, de minste van zijn broederen en toch de man naar Gods hart. Hij is daar gezalfd in een tijd die net zo bang was als de tijd van Micha.

En nu wil Micha a.h.w. zeggen: zo zal het nu ook zijn als de grote Koning komt, als de Messias wordt geboren. Een bange tijd! Maar juist dan zal Hij komen. Die een Heerser zal zijn in Israël, Davids grote Zoon, de Heere Jezus Christus.

En zo is het nog, ook vandaag, als Hij komt in het leven van de Zijnen. Dat gaat altijd door de barensweeën heen, de beleving van ons Godsgemis, de schuldverslagenheid. O, dat breken met de zonde, dat hartelijke buigen, dat uitzien naar Zijn komst! Ken u daar iets van? Is die Adventsver- wachting er ook in uw leven? "Mijn ziel, vol angst en zorgen, wacht sterker op de HEER' dan wachters op de morgen, de morgen, ach wanneer...? "

Dan zal die Zon der gerechtigheid niet achterblijven! "Hoop op de HEER', gij vromen; is Israël in nood, er zal verlossing komen; Zijn goedheid is zeer groot!"

En waar wordt de Koning dan gevonden? Alleen in Bethlehem] Niet in Jeruzalem. De Heere zegt: "Op dezen zal Ik zien: op de arme en de ellendige, en die voor Mijn Woord beeft".

Ja zeker, het gaat soms door grote diepten heen. De Heere laat wel eens wachten. En dat missende volk zoekt het overal en nergens, maar dikwijls op verkeerde plaatsen.

Denk aan de wijzen uit het Oosten. Ze gingen naar Jeruzalem, maar de Koning was er niet. O wat een bange strijd! Hadden ze zich dan zo bedrogen? Was het dan niet waar geweest?

Toen wees het Woord van God de weg. Het stond in Micha 5:1! "En gij Bethlehem Efratha...!" Zo hebben zij de weg gevonden. "Uw Woord is mij een lamp voor mijne voet...!" Ze hebben de rijkdom gezien in dat arme Kind van Bethlehem. Ze zijn onderdanen geworden van Davids grote Zoon. Vraag maar of u mee mag gaan...!

De schriftgeleerden gingen niet. Zij waren wijs in eigen oog. Ze waren te rijk voor deze Koning. Ze waren veel te goed. Zij wisten wel de weg, maar zijn die niet gegaan. Wat is dat erg: anderen de weg gewezen, maar zelf voor eeuwig omgekomen!

O, vraag toch om ontdekkend licht en hemels onderwijs! Weet u wat dan zo'n wonder wordt? Dat de HEERE zegt: "uit u zal Mij voortkomen...!" Let op dat ene woordje. Dat Kind van Bethlehem is er allereerst voor God de Vader. Waarom? Het recht van God moest worden opgeluisterd. Het is geschonden door onze hemelhoge schuld. En zal het nu Kerstfeest voor ons worden, dan moet het eerst Kerstfeest voor de Vader zijn.

Maar nu het wonder: "Uit u zal Mij voortkomen...!"

In Hem heeft God een weg geopend waar geen weg meer was. En dat van eeuwigheid! Zijn uitgangen zijn van oiids, van de dagen der eeuwigheid] Zo komt Hij in de wereld. Zo hangt Hij aan het kruis op Golgotha. Zo wordt de vrede met een kus van het recht gegroet.

Is de rust u al opgezegd? Dan zal het zijn: Rust noch vrede wordt gevonden om mijn zonden...!" Dan wordt het uw levensvraag: oe kom ik ooit met God verzoend? Voor zulken valt het mee bij Hem. Want "Hij is onze vrede" (Efeze 2 : 14). Dan krijgt u die Christus nodig. Dan wordt Hij beminnelijk als het Kind van Bethlehem, de Man van smarten, de Koning op Zijn troon! Er is vrede door het bloed des kruises. Dat is een vrede die alle verstand teboven gaat.

Veenendaal, ds. C. Sonnevelt.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1995

De Saambinder | 12 Pagina's

Een klein dorp en een groot Koning

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1995

De Saambinder | 12 Pagina's