Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

50 jaar Spaanse Evangelische Zending

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

50 jaar Spaanse Evangelische Zending

„In het zendingswerk moet niet het resultaat, maar Gods opdracht centraal staan"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De benarde positie van protestanten in het Spanje van Franco leidde in 1952 tot de oprichting van de Spaanse Evangelische zending. Belangrijkste doel was het verzenden van Bijbels en reformatorische lectuur. De ontwikkeling die het land doormaakte, leidde in het achterliggende decennium tot een aanpassing van de werkwijze, maar het ideaal bleef gelijk. „Het is nog altijd noodzakelijk dat de in de Reformatie hervonden noties worden doorgegeven.

Het tiende lustrum van de Spaanse Evangelische Zending betekent tegelijk een jubileum voor voorzitter ds. M.C. Tanis. Veertig jaar geleden trad de christelijke gereformeerde emeritus predikant uit Werkendam tot het bestuur toe, op verzoek van wijlen prof. G. Wisse, de grondlegger van de SEZ. In 1968 werd ds. Tanis tot voorzitter verkozen.
Reden voor het oprichten van de Spaanse Evangelische Zending was de benarde positie van protestanten in het Spanje van dictator Franco, waar een streng staatskatholicisme geen ruimte liet voor vrijheid van godsdienst. Een klein comité, onder leiding van prof. G. Wisse en universitair docent dr. ir. R.H. Borkent, verbonden aan de Technische Hogeschool in Delft, zond de Spaanse protestanten niet alleen Bijbels. Het zette zich ook in voor de betaling van geldboetes die waren opgelegd aan Spaanse protestanten, onder meer militairen die weigerden te knielen tijdens een processietocht.
Met de oprichting van de Spaanse Evangelische Zending, aanvankelijk onder voorzitterschap van Borkent, kreeg het werk een meer officieel karakter. In 1963 trad de ex-priester Valentín Muñoz uit Madrid in dienst als evangelist. Zijn belangrijkste taak was het verzenden en corrigeren van bijbelcursussen, ten behoeve van geïnteresseerden uit heel Spanje.

Cursus
Tientallen jaren vormden cursuswerk en lectuurverspreiding de spits van de activiteiten van de Spaanse Evangelische Zending. Jaarlijks werden stapels folders gratis ter beschikking gesteld aan kerken. Wie om een Bijbel vroeg, kreeg er kosteloos een toegestuurd. De cursisten kregen naast de bijbelcursus ook de boeken die door de SEZ werden verspreid.
Het was drs. Berend Coster, sinds 1992 veldwerker in Spanje, die deze methodiek ter discussie stelde. Spanje had zich ontwikkeld tot een modern, welvarend land, met een geseculariseerd rooms-katholicisme en een lauw protestantisme. Dat vroeg naar zijn overtuiging een andere aanpak van het werk. Aan het gratis verstrekken van lectuur kwam een einde. Nu kunnen de boeken tegen betaling worden aangeschaft.
Ter vervanging van het verouderde cursusmateriaal schreef Coster een cursus over het bijbelboek Markus en een catechesecursus, waarin de lijn van de eerste helft van de Heidelberger Catechismus wordt gevolgd. Enkele korte cursussen over het tweede gedeelte van de catechismus (de kerk, de wet en het gebed) zijn in voorbereiding. Het lesmateriaal voldoet aan de huidige didactische normen en wordt indien gewenst toegezonden per cd-rom. Door de moderne techniek kost de correctie aanmerkelijk minder tijd dan voorheen.

Overbodig
Het is ook aan Coster te danken dat het bestuur van de SEZ meer zicht kreeg op de situatie van de protestantse kerken in Spanje. De nieuwe veldwerker was van mening dat hij alleen vruchtbaar kon zijn, wanneer zijn taak door de plaatselijke kerken en instellingen werd gedefinieerd en gewaardeerd. „Het gevaar bestaat dat je als buitenlander overbodig bent, zonder dat je het zelf beseft, constateerde hij in een artikel voor het jubileumnummer van de Zendingsbode, het periodiek van de SEZ.
De belangrijkste taak van Coster werd het docentschap aan een drietal bijbelscholen: de avondschool van de regionale kerken in Granollers, de avondbijbelschool van de Evangelische Alliantie in Barcelona en het theologisch instituut voor afstandsonderwijs, dat opereert vanaf de Canarische eilanden. Daarnaast houdt hij spreekbeurten en verleent hij medewerking aan conferenties, studiedagen, seminars en verschillende theologische tijdschriften.

Verbreding
Door de activiteiten van Coster staat het werk van de SEZ veel meer dan voorheen ten dienste van de protestantse kerken in Spanje. Een koerswijziging wil ds. Tanis het niet noemen. „Ik spreek liever van een verbreding. Je moet niet vergeten dat we vroeger maar één man in onze gelederen hadden die de Spaanse taal beheerste. Dat was onze oud-secretaris F. van Holten, die maar zo nu en dan in Spanje kwam. Daardoor was het veel moeilijker om contacten te leggen.
Gelet op zijn huidige werkzaamheden ligt de taak van Coster niet in de eerste plaats op het terrein van evangelisatie onder Spaanse rooms-katholieken, maar veel meer bij de toerusting van de Spaanse protestanten, die volgens de veldwerker van de SEZ worden gekenmerkt door een sterk ahistorisch en anticonfessioneel denken. Dat maakt het voor SEZ-secretaris W.M. Damsteeg, oud-directeur van de Johannes Calvijnschool in Krimpen a/d IJssel, te opvallender dat de docenten van de bijbelscholen waar Coster doceert hun grote waardering voor het werk van de Nederlandse zendingsarbeider hebben uitgesproken. „Voor ons als bestuur is het heel verblijdend om te zien hoe deze man er als Nederlander in slaagt om in de postmoderne Spaanse samenleving het Evangelie door te geven.

Baskenland
Momenteel beraadt de Spaanse Evangelische Zending zich op de aanstelling van Jordi Ruiz Ortiz, die begin volgend jaar zijn studie aan de vrije gereformeerde faculteit van Aix-en-Provence hoopt af te ronden. Het bestuur kwam met de gereformeerd denkende Ortiz in contact via Coster.
De Spanjaard heeft aangegeven als evangelist in Baskenland, vanuit Miranda de Ebro, te willen gaan werken. Hoewel een langlopende verplichting voor de SEZ gezien de beperkte financiële middelen (circa 350.000 euro per jaar) een zware last betekent, durft het bestuur de wens van Ortiz niet naast zich neer te leggen.
„We voelen ons verantwoordelijk om dergelijke mensen juist bij onze stichting te betrekken, zegt Damsteeg. „Wie is beter in staat om het Woord van God in Spanje uit te dragen dan iemand die er zelf vandaan komt en erdoor gegrepen is.
Ook de European Missionary Fellowship (EMF) heeft zich bereid verklaard het werk van Ruiz financieel te ondersteunen. In 2003 zal overleg worden geopend over de verdeling van de onderlinge verplichtingen.

Cuba
Het cursuswerk van Valentín Muñoz, die in 2000 met pensioen ging, is overgenomen door Diego Guirao uit Matarô, wiens salaris voor een kwart door EMF wordt bekostigd. Verder draagt Guirao, samen met Coster, verantwoordelijkheid voor de in 1995 gestichte evangelisatiepost in Pineda de Mar, aan de Costa Brava. Coster is ook betrokken bij het dienstwerk in de gemeente van Matarô, die tot augustus 2002 door ds. Lopez werd gediend. Tijdens de laatste jaarvergadering in Sliedrecht werd afscheid genomen van de Spaanse predikant.
Het verzenden van cursussen, die verschijnen onder de benaming Eben Ezer Cursos Biblicos, blijft nu in Spanje beperkt tot Catalonië. Onder M. Aleman, de voorganger van Coster, ontstond ook vanuit Latijns-Amerika vraag naar de cursussen. In de achterliggende jaren nam dit werk van de SEZ een enorme vlucht. Alleen Cuba telt al zon zesduizend cursisten. „De respons is overweldigend, stelt ds. Tanis vast.
De toezending en correctie van cursussen naar en van Cuba valt onder het takenpakket van medewerker binnenland J. Haeser. Momenteel wordt overwogen een lectuurdistributiepunt in het land van Fidel Castro te openen, om de omvangrijke portokosten terug te brengen. Een bestuursdelegatie zal naar Cuba afreizen om de
mogelijkheid daarvan te onderzoeken.

Opdracht
Het cursuswerk voor het overige deel van Latijns-Amerika werd op vrijwillige basis voortgezet door Aleman. Hoewel de belangstelling voor het Evangelie in de Spaanssprekende landen van Latijns-Amerika veel groter is dan in Spanje zelf, is dat voor de Spaanse Evangelische zending geen reden om zich van het moederland af te wenden. „In het zendingswerk moet niet het resultaat, maar Gods opdracht centraal staan, vindt ds. Tanis. „Werpt uw brood uit op het water, en gij zult het vinden na vele dagen, zegt de Prediker.
„Onze stichting is in Spanje begonnen en zal daar, als het aan het bestuur ligt, altijd aan verbonden blijven, vult Damsteeg aan. „Dat hebben we nadrukkelijk uitgesproken. Dat het werk daarnaast is uitgebreid naar andere landen, met name Cuba, juichen we natuurlijk toe. Spaans is de tweede wereldtaal. Dat betekent dat we met onze cursussen en onze lectuur een groot gebied kunnen bereiken.

Zendingsgedachte
In het feit dat het werk van de Spaanse Evangelische Zending na vijftig jaar nog kan doorgaan, ziet ds. Tanis Gods trouwe zorg. „Hij laat arbeiden op de verschillende werkterreinen en ook aan het thuisfront. We mogen niet voorbijgaan aan de inzet van de achterban. De gelden, we kunnen wel zeggen de offers, bleven niet achterwege. Op zich een wonder, want we moeten het helemaal van vrijwillige steun hebben.
Ons gebed is dat de Heere in Spanje, in Latijns-Amerika en in de overige landen waarmee we contacten onderhouden, open oren en harten zal geven. En in ons land biddende en werkende handen. De arbeid moet doorgaan. De onkunde is groot en wat de geloofsleer betreft, is er bij de Rooms-Katholieke kerk geen wijziging. Het is nog altijd noodzakelijk dat de in de Reformatie hervonden noties worden doorgegeven, tot heil van zondaren.
In de optiek van Damsteeg ligt hier een belangrijke taak voor het onderwijs. „Vanzelfsprekend hebben we veel waardering voor onze scholen, waarin de traditie van wekelijks of maandelijks zendingsgeld ophalen in ere wordt gehouden. Toch kan het niet bij de traditie alleen blijven. Gezin, school en kerk zijn geroepen de traditie levend houden. Misschien moeten we eens nadenken over het schrijven of laten schrijven van leesboeken waarin zending en evangelisatie anno 2002 centraal staan. We hebben een geweldig waardevol erfgoed, laten we het onder Gods zegen mogen doorgeven en er zelf uit leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 december 2002

Terdege | 164 Pagina's

50 jaar Spaanse Evangelische Zending

Bekijk de hele uitgave van woensdag 11 december 2002

Terdege | 164 Pagina's