Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de leer bij een kruisdominee (5)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de leer bij een kruisdominee (5)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het eisend recht des Heeren (Ds. E. Fransen)

ZONDAG 4

Enige opmerkingen vooraf

Er wordt weleens gezegd: "We moeten de Heere Jezus tot ons deel hebben. Hoe we bij Hem komen, geeft niet, als we maar bij Hem komen".

Dit is een gevaarlijke uitdrukking. Want juist in bijv. evangelische kringen komt men ook tot Jezus en men neemt Hem aan. Men zingt en spreekt over Hem. Maar hoe was de weg naar Hem? Was dat een Bijbelse weg?

Laten we niet vergeten dat er een weg naar de Heere Jezus is, een door God bepaalde weg. Deze weg wordt ons in de Heidelbergse Catechismus aan de hand van Gods Woord geleerd.

Voor alle duidelijkheid laat ik de bekende ds. B. Smijtegelt aan het woord. Hij zegt eenvoudig:

"Heere, ik stel mij voor U. Zoudt Gij mijn Bondsgod wel willen zijn? Mag ik Uw kind zijn? Ik wil in Uw verbond niet komen dan op een rechte wijze en langs een rechte weg. Langs de weg van ontdekking aan mijzelf, langs de weg van tranen, strijd, worstelingen, geloof Ik zou niet voldaan wezen als het anders was. Laat ik op de rechte wijze in Uw verbond komen!"

(Ds. Smijtegelt over Ps. 48 : 15: "Want deze God is onze God, eeuwiglijk en altoos").

1. Waarom wordt er gevraagd of het recht in God is, gehoorzaamheid te eisen van de onmachtige zondaar?

Omdat de gevallen mens vijandig is tegen het recht Gods en Zijn Wet, wat blijkt uit de vele dwaalgeesten. Ezech. 18 : 2, 25.

2. Hoe verklaren de Arminianen of remonstranten de eis van Gods Wet?

Zij leren dat de mens niet dodelijk onmachtig is.

Als ouders van hun kinderen geen dingen eisen waartoe zij onmachtig zijn, zou dan de liefde Gods dit wel doen?

De remonstranten eisen loon op hun arbeid. Jes. 58 : 3.

3. Waaruit heeft deze remonstrantse dwaling zijn afkomst?

a. Uit de zondige eigenliefde.

b. Uit het werkheilig beginsel van het hart.

c. Uit de diepe onkunde van de geestelijkheid en uitgebreidheid van Gods Wet. Joz. 24 : 18, 19. Rom. 7 : 14.

4. Waarom heeft de Heere Zijn Wet op Sinaï opnieuw gegeven? Om door het verschrikkelijke onweer de vreselijkheid van de straf aan de overtreders van Zijn Wet bekend te maken. Hebr. 12 : 18-21.

5. Maar kan de Heere de mens niet van de eis der Wet ontslaan ? Neen, want dit zou in strijd zijn met: a. De heiligheid van Zijn Wet. b. De deugd van Zijn Waarheid, die gedreigd had de zonde te straffen. Rom. 7 : 12.

6. Maar had de Heere de zondeval niet kunnen verhinderen?

Neen, want dit zou strijden met:

a. De deugd van Gods soevereiniteit.

b. De volmaaktheid van Zijn schepping.

c. Zijn eeuwig raadsbesluit. Hand. 4 : 28.

7. Waarin bestaat de straf over de zonde?

a. De lichamelijke straf omvat onvergenoegdheid, zware arbeid, armoe, oorlog, ziekte en de dood. Ps. 90 : 10.

b. De geestelijke straf omvat het verdoemelijk ongeloof, verharding van het hart, dodelijke gerustheid en valse inbeelding van hun staat. Openb. 3:17.

c. De eeuwige straf omvat het onuitblusselijke vuur van Gods toorn, de knagende worm van de consciëntie en de eeuwige wanhoop in het gezelschap van de duivelen. Matth. 13 : 50; Mark. 9 : 43, 44.

8. Maar kan een almachtig en liefderijk God niet nalaten de zonden met een eeuwige pijn te straffen?

Dit kan niet, want dit zou strijden met:

a. De oneindigheid en heiligheid van Zijn Goddelijk Wezen.

b. De deugd van Zijn wraakvorderende gerechtigheid. Nah. 1: 2.

9. Waarom wordt gevraagd of God niet barmhartig is?

a. Omdat Adams nakomelingen zich niet bekommeren over Gods deugden, als zij maar in de hemel komen.

b. Omdat de duivel hen gerust stelt door te zeggen dat God barmhartig is. Jes. 1 : 27.

10. Maar is de Heere dan niet barmhartig?

Ja. De Heere heeft Zijn oneindige barmhartigheid verheerlijkt in het slachtoffer van Zijn heilig Kind Jezus tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid. Rom. 3 : 26.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1998

De Wachter Sions | 8 Pagina's

In de leer bij een kruisdominee (5)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 april 1998

De Wachter Sions | 8 Pagina's