+ Meer informatie

Vakantie tussen T-Ford en diligence

Stoomtram Hoorn-Medemblik heeft grote plannen voor attractiepark

3 minuten leestijd

gen door provincie, VVV, Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening en de omliggende gemeenten. De directeur van de Hoomse stooomtram, die 1 januari is aangetreden, wil de toekomst van het unieke spoortje tussen Hoorn en Medemblik veiligstellen. De stoomtram in Noord-Holland is verreweg de grootste van de enkele lijntjes die in ons land zijn overgebleven. De trammaatschappij is in het bezit van een flink aantal reizigerswagons en stoomlocomotieven. Ook enkele oude goederenwagons worden opgeknapt.

Slingerend

De stoomtram betekende aan het begin van deze eeuw de ontsluiting van het landelijke gebied in de historische driehoek tussen Hoorn, Enkhuizen en Medemblik. De bevolking werd in staat gesteld „snel" de markt in Purmerend te bezoeken, Amsterdam was in één klap goed bereikbaar en de plaatselijke economonie bloeide op door de afzetmogelijkheden met behulp van de goederenwagonnetjes. Langs het door dorpjes slingerende lijntje verrezen veilingen. Die gebouwen zijn er nu nog.

Het alleen maar laten rijden van de stoomtram tussen Hoorn en Medemblik is op termijn niet voldoende. Dat is ook de mening van de stichting stoomtram. Bij de maatschappij werken tien vaste krachten en ruim 200 vrijwilligers. Hoewel in het topjaar 1993 92.000 reizigers nostalgische herinneringen op het spoor ophaalden, zal het lijntje het op termijn niet redden.

„Het is al jaren een kwestie van net in de plus en nog vaker in de min. Vroeger had je ontzettend veel mensen die hun herinneringen hier opnieuw kwamen beleven. Een groot deel daarvan leeft niet meer. Dat zal alleen maar erger worden", is de rotsvaste overtuiging van Nieweg, zelf zoon van de vroegere directeur van de Gelderse Trammaatschappij: „Schaalvergroting is hoe dan ook nodig".

Diligence

De stichting Stoomtram Hoorn-Medemblik is met de bijbehorende exploitatiemaatschappij, waarin gemeentebestuurders commissariaatsposten vervullen, het grootste stoomtrambedrij f op het Europsese vasteland. Ook het meest bijzondere, vindt Nieweg. De 20 kilometer lange lijn is behoorlijk gaaf bewaard gebleven, de oude stationnetjes zijn er nog en ook de rest van de infrastructuur uit de jaren twintig ontbreekt niet.

Nieweg en zijn staf hebben gekozen voor 1926, omdat in dat jaar de stoomtram op haar hoogtepunt was. „Dat het verval voor de stoomtram zou komen, was toen wel zichtbaar, maar het was een tijd van groot optimisme, kunst en cultuur. Met modem en oud door elkaar. Zelfs de diligence reed nog en op het water trof je zowel zeil- als stoomboten".

De tijd van de stoomtram zal als het aan Nieweg ligt, echt herleven. Het te bouwen dorp moet worden voorzien van uitspanningen uit de jaren twintig en een bioscoop uit die dagen. Door het huren van kleding uit de oude doos kunnen de gezinnen -de doelgroep- zich op straat in de outfit van die tijd aanpassen.

Vertrouwen

De verblijfsrecreatie moet een van de peilers vormen onder het voortbestaan van de stoomtram. De tram wordt minder seizoensgebonden, er ontstaat retourverkeer en er kan een link worden gelegd met kleinere attracties in de vorm van fietsroutes, bezoekjes aan de historische bezienswaardigheden van Enkhuizen, Medemblik en Hoorn, vaartochtjes en het bezichtigen van beschermde dorpsgezichten.

Het Regionaal Bestuur Arbeidsvoorziening en de provincie NoordHolland hebben voldoende vertrouwen in het welslagen van de plannen, die in 1997 uitgevoerd zouden kunnen worden. Samen hebben ze 60.000 gulden op tafel gelegd voor het onderzoek. De resterende kosten neemt de Kamer van Koophandel vermoedelijk voor haar rekening. De vier gemeentebesturen, VVV. en het Nederlands Bureau voor Toerisme kijken over de schouders van de onderzoekers mee. „Het moet op een of andere manier lukken. Zo'n bijzondere combinatie van verblijfs- en dagrecreatie kom je nergens tegen", aldus Nieweg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.