Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Troost voor treurenden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Troost voor treurenden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wil God onbekeerde mensen ook troosten? Rianne

Misschien gaat achter je vraag een wereld van verdriet schuil. In ieder geval vraag je naar troost. En troost wil zeggen: steun bij verdriet of pijn. Verdriet kan allerlei oorzaken hebben. Lijden, verbroken of geschonden relaties, eenzaamheid, of rouw. Uiteindelijk wordt verdriet veroorzaakt door de zonde die in de wereld gekomen is. Je kunt ook verdriet hebben over je zonden. Als je ervaart dat de zonde een niet te overbruggen kloof veroorzaakt tussen God en jou, dan doet dat pijn.
Als je ontdekt dat je door jouw zonden een God beledigt en miskent, Die het goede met je voor heeft, dan geeft dat verdriet. Je kunt je dan zo onbekeerd voelen, dat je verdriet alleen nog maar groter wordt. Zou God mij – zo onbekeerd – willen troosten? Een vraag die om antwoord roept.

Dé Trooster
Geloof je dat God in z’n algemeenheid kan en wil troosten? Hij is dé Trooster! Dat staat in de Bijbel. De Heere Jezus is gezalfd om alle treurigen te troosten (Jesaja 61: 2).En de Heilige Geest wordt door Jezus de Trooster genoemd (Johannes 15).
Maar, zul je misschien zeggen, dat is Hij voor Zijn kinderen. Wil God ook onbekeerde mensen troosten?
Kijk dan nog eens naar Jesaja 61: alle treurigen… Zijn dat bekeerde of onbekeerde mensen? In ieder geval zijn het mensen, zeggen de Kanttekenaren, ‘die treuren over hun zonden, waarmee zij God vertoornd hebben’. Als je het deze mensen zelf zou vragen, zullen ze waarschijnlijk zeggen: ‘Ik ben verdrietig, omdat ik me zo onbekeerd voel.’ En voor zulke mensen kwam Christus naar de aarde. Om ze te troosten!

Troost ervaren
Onbekeerde mensen die onbekeerd voortleven en daarover geen verdriet hebben, hebben die troost niet nodig. Zeker, ook zij kunnen in groot verdriet zijn door allerlei lijden. Ze zoeken hun troost echter niet bij God.
God is dé Trooster, maar wij kunnen in onze onbekeerlijkheid aan Hem voorbij leven. Het is genade als de Heere dat anders maakt in ons leven. Dan gaat de Trooster ons eraan ontdekken dat we onze troost op het verkeerde adres zoeken.
Maar dan gaan we ook Zijn troost ervaren. Ik, Ik ben het, Die u troost (Jesaja 51: 12a). Zoek het bij de Heere, Die troosten kan en wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's

Troost voor treurenden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's