Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De jeugdvereniging, een plaats van bezinning en ontmoeting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jeugdvereniging, een plaats van bezinning en ontmoeting

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waar leef je eigenlijk voor?

Misschien denk je: „Een vreemde vraag om een artikel over kerkelijk jeugdwerk mee te beginnen." Toch stel ik deze, tegelijkertijd indringende, vraag heel bewust: waar gaat het jou om in je leven? Waarom ik dat doe? Wel, als je er even over nadenkt, zul je het met me eens zijn dat de manier waarop je je leven inricht, sterk afhankelijk is van watje jezelf als levensdoel stelt. Iemand die zich ten doel stelt een groot topvoetballer te worden zal om dat te bereiken bewust bepaalde dingen nalaten en andere juist doen. Uiteraard gaat het hier slechts om een voorbeeld om aan te geven dat levensdoel en leefwijze heel veel met elkaar te maken hebben. Daarom nogmaals: „Wat is jouw levensdoel? "

In het voorafgaande artikel is het beeld van getekend van de Nederlandse jeugd. Er is iets gezegd over hun thuis, hun leefwijze, hun tijdsbesteding e.d. Wat daar is beschreven geldt voor de jeugd van ons land in het algemeen, voor jongeren die in overgrote meerderheid weinig of geen waarde meer toekennen aan bijbelse normen en waarden. Hun levensdoel ligt in het hier en nu, in dit (tijdelijke) leven. Je leeft slechts één keer, zo redeneert men, en dan moetje ervan maken wat ervan te maken is. Hoe is jouw leven van alle dag?

Gods doel met de mens

Denkend over „levensdoel" is er ook nog een andere, een betere manier van benaderen. Het is (immers? ) ten diepste totaal onbelangrijk wat jij als levensdoel kiest. Met het benadrukken wat jij vindt en wat jij wilt, zit je helemaal op het spoor van de moderne mens, die zelf zijn normen maakt. Moeten we het eigenlijk niet zo stellen: jij hebt niet te kiezen, want dat heeft God al gedaan. God heeft de mens, ook jou, geschapen opdat je Hem zou dienen en vrezen, dat je je leven Hem zou wijden. En dat alles met de gaven en talenten die Hij je in Zijn wijsheid gaf. Het is je hoge roeping in al je doen en laten dienend te leven, God dienen boven alles én de naaste dienen. In deze dienst moet het Woord van God als norm en leidraad gehanteerd worden. Dat is wel iets heel anders dan wat je in onze samenleving ziet gebeuren. Daar komt nog iets bij. De Bijbel leert ons heel duidelijk dat de mens een eeuwige bestemming heeft, een eeuwig wel of een eeuwig wee. God zegt ons dat we onze dagen moeten uitkopen, opdat we een wijs hart zouden bekomen. Dit leven is genadetijd!

Als gedoopte christenjongere mag je daarom je levensdoel niet zoeken in het hier en nu, in de grootsheid en de genoegens van dit leven. Bedenk dat het niet in de eerste plaats mensen zijn die je dit verbieden. Nee, het is de Heere die je dat zegt, en dat tot je behoud!

Met dit alles staat de Gereformeerde belijdenis dwars op de opvattingen van deze tijd. En dat wordt steeds duidelijker zichtbaar. Naarmate de samenleving zich verder afkeert van God en steeds openlijker breekt met een leefwijze die stamt uit een christelijke traditie, zal een christen die bij het Woord van God wil leven op steeds meer punten een afwijkend standpunt moeten innemen. Bedenk wel, een afwijkend standpunt omdat de eer van God het vraagt! In het voorgaande artikel zijn enkele voorbeelden wat dit betreft gegeven. Bij sommige stellingen heb ik een vraagteken gezet, en zou ik van de heer Den Uil graag zijn motieven eens horen. Met zijn achtergrondgedachte, namelijk dat de kloof tussen christenjongere en jongeren in het algemeen steeds groter wordt, kunnen we het denk ik allemaal eens zijn. Samenvattend: als God en Zijn dienst de liefde van je hart (mogen) hebben, dan ga je je in deze maatschappij steeds minder thuis voelen. Dan wordt het „niet van de wereld" werkelijkheid. Anderzijds blijft onze roeping in deze wereld evenzeer van kracht. Dat betekent het staan in een spanningsveld, waarin de leiding van de Heilige Geest zo onmisbaar nodig is om de juiste weg te gaan. Het vraagt ook om een voortdurende bezinning rond het open Woord van God, opdat je daaruit zou leren

hoe God wil dat je zult leven. Bij deze bezinning heb je ook elkaar nodig.

Ons hart trekt de verkeerde kant op

„Ja maar, " denk je misschien, „in mijn hart is er helemaal geen liefde tot God en Zijn dienst." Helaas, zo is het van nature met ons allemaal, maar je mag daaraan nooit de konklusie verbinden dat de roeping om te leven tot eer van God daarom jou niet geldt. Ook al zou je daadwerkelijk en geheel voor de wereld kiezen, de eis om de Heere te dienen blijft.

Eerder is de vraag gesteld „Hoe is jouw leven van alledag? " Van nature, zo zegt de Bijbel, uit de aarde aards. Het schema van deze moderne tijd sluit geweldig goed aan bij wat er in ons aller hart leeft. Jouw levensdoel is van nature verkeerd gericht!

De genademiddelen waarnemen

Van nature verkeerd gericht. Dat is ons leven. Wat is het onbegrijpelijk groot dat God ons niet totaal aan onszelf overlaat. Hij schenkt ons de genademiddelen, waarvan Hij wil dat we ze ernstig zullen waarnemen. Hij geeft ons Zijn Woord dat ons wijs kan maken tot zaligheid. Lees en overdenk dat Woord, opdat je er het vleesgeworden Woord, Jezus Christus, uit mag leren kennen. Onderzoek dat Woord ook, opdat je leren mag hoe God wil datje leven zult. Er worden hedentendage tal van opvattingen verkondigd. De Heere vraagt van ons dat we ze zullen toetsen aan Zijn Woord: beproef de geesten of ze uit God zijn.

Misschien denk je: „De genademiddelen waarnemen, .... betekent dat in de praktijk dat je iedere minuut van je vrije tijd aan bijbelstudie of gebed moet besteden? Mag je dan niet eens lekker gaan zwemmen, zomaar gezellig gaan winkelen, een avond naar een orgelconcert gaan ? "

Denk eens na over het volgende.

- Datgene waarvan je hart vervuld is, zal steeds weer je aandacht vragen. Een hart waarin de liefde tot God is uitgestort, trekt naar Hem en Zijn dienst.

- In de Institutie schreef de reformator Calvijn het hoofdstuk over het gebruik van de aardse goederen na een hoofdstuk over de overdenking van het toekomende leven. Veelzeggend! Een christen leeft hier in deze wereld als een pelgrim. Weet jij je een pelgrim op reis naar een ander vaderland?

- God geeft ons in dit leven vele goederen, zeker in onze welvaartstijd, waarvan we genieten mogen. Bij dat „genieten" doelt de Bijbel niet op een vleselijk genieten, maar gaat het om een dankbaar erkennen van de Heere in het gebruik van de geschonken gaven.

- Er zijn tal van dingen te noemen, waarvan op zich geen kwaad woord

gezegd kan worden. Als je leven echter helemaal gevuld wordt met al dergelijke op-zich-niet-verkeerde dingen, zodanig datje voor wezenlijke bezinning nauwelijks een paar minuten overhoudt, dan is er toch sprake van een puur werelds leven. Hoe is jouw leven?

De jeugdvereniging, een plaats van bezinning

Ik hoop datje bij het lezen van het voorafgaande tot de konklusie bent gekomen dat er — om vandaag de dag als christen te leven — op tal van vragen en problemen bezinning vereist is. Ook jij wordt geroepen om je een mening vanuit de Schrift te vormen. Niet oppervlakkig meehobbelen met wat „Jan en alleman" denkt en vindt, maar leven bij en vanuit het gezaghebbende Woord van God. Naast gezin, prediking, catechese en school wil de jeugdvereniging een plaats zijn om je bij deze meningsvorming te helpen. Op de vereniging mag je elkaar als jongeren van de gemeente ontmoeten, elkaar wijzen op Gods Woord. Je mag er toegerust worden om, onder inwachting van de zegen van de Heere, als christen je plaats in deze nachristelijke tijd in te nemen. Ook de jeugdvereniging is een middel waarvan de Heere zich kan en wil bedienen.

Daarbij mag de vereniging een ontmoetingsplaats voor je zijn, waar je vriendschap en mogelijk ook een stukje geborgenheid mag ervaren. Wat een zegen dat God ons dat nog geeft in deze kille maatschappij, waarin het egoïsme zo tastbaar wordt.

De jeugdvereniging, ook een opdracht, namelijk om open te staan voor alle jongeren van de gemeente. Jammer dat het daar nog wel eens aan schort. Een aansporing om er iets aan te doen.

Jeugdwerk, een gave en een opdracht. De Heere geve dat het voor de gehele jeugd tot zegen mag zijn. Stimuleer elkaar en stimuleer als ouders uw kinderen om binnen de beschutting van de kerkelijke gemeente elkaar rond het Woord van God te ontmoeten.

Alle verenigingen een gezegend verenigingsseizoen toegewenst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1985

Daniel | 32 Pagina's

De jeugdvereniging, een plaats van bezinning en ontmoeting

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 oktober 1985

Daniel | 32 Pagina's