Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een blijde dag voor de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een blijde dag voor de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet

Ds. W. Hage werd bevestigd en deed intrede

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Twee November was een hoogtij-dag voor de Gereformeerde Gemeente ter plaatse. Na slechts enkele weken vacant te zijn geweest, hadden ze het voorrecht om op deze dag haar nieuwe herder en leraar te begroeten in de persoon van Ds. W. Hage. Met medeweten en toestemming van de Classis-predikant vond de bevestiging plaats door de vroegere predikant Ds. A. van Stuyvenberg.

Het was dan ook heel gewoon toen Ds. A. van Stuyvenberg onder het zingen van Psalm 75 : 1 de kansel beklom in het ruime en goed gevulde kerkgebouw van de Gereformeerde kerk aan de Stationslaan. Na het lezen van Ezechiël 3, ging de bevestiger in het gebed voor. In zijn inleidend woord verheelde hij zijn innerlijke blijdschap niet, dat zijn oude geliefde gemeente thans weer een leraar mag ontvangen als uit de hand des Heeren. De tekst waarmede Ds. W. Hage werd bevestigd was Ezechiël 3: 17: „Mensenkind, Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls, zo zult gij het Woord uit Mijnen mond horen en hen van Mijnentwege waarschuwen".

Ezechiël ontving alzo een boodschap van de Heere. Zo ook alle dienstknechten in Zijn wijngaard. Achtereenvolgens werden drie punten practicaal en toepasselijk toegelicht en verklaard:

1. De zwakheid van de wachter aangeduid.
2. De sterkte van de wachter bevestigd
3. De roeping van de wachter omschreven. Een wachter moet waken, moet luisteren naar de boodschap des Heeren, hij moet waken voor Gods eer, hij moet wel en wee verkondigen, hij moet wet en evangelie prediken, hij moet afmanen van de verkeerde weg en in liefde waarschuwen. Op deze wijze werd de roeping van een wachter omschreven. Na het zingen van Psalm 132 vers 10, las de bevestiger het welbekende formulier voor, waarop de bevestigde plechtig en luide antwoordde met het: „Ja ik, van ganser harte". . Vervolgens werd hem een hartelijk welkom toegeroepen, alsmede zijn vrouw en schoonvader.

Zichtbaar geroerd wendde de vroegere predikant zich tot zijn oude kerkeraad en geliefde gemeente. De gemeenten Aalst en Brakel werden niet vergeten, alsmede zijn ambtsbroeder Ds. van Dam.

Staande zong de gemeente haar nieuwe leraar de zegenbede toe uit Psalm 134 vers 3. Na de dankzegging werd nog gezongen Psalm 119 vers 83 en legde Ds. van Stuyvenberg de zegen op de gemeente.

Aan de avond van dezelfde dag verbond Ds. W. Hage zich aan zijn nieuwe gemeente met een intree-predicatie over 1 Johannes 1 vers 2 en 3. Onder het zingen van Psalm 33 vers 5 beklom Ds. W. Hage de kansel van de nu overvolle Gereformeerde Kerk. Na Schriftlezing en het uitspreken van het gebed en het zingen van Psalm 36 vers 2 en 3, wees de nieuwe predikant zijn gehoor er op dat het Woord des Heeren een tweeërlei werking heeft. Het is een reuke des levens ten leven, of het is een reuke des doods ten dode, het is tot een voordeel of het is tot een oordeel. Zijn tekstwoorden waren uit 1 Joh. 1 vers 2 en 3, waarin gehandeld wordt over de lastbrief der prediking. Naar aanleiding daarvan sprak Ds. Hage over:

1. De voortreffelijke inhoud.
2. De getrouwe verkondiging, en
3. Het betekenisvolle oogmerk.

Johannes sprak als de apostel der liefde tot zijn geliefden. De hoofdinhoud noemde spreker de openbaring van het Leven. Hij had het oog op de grote Levensvorst, die het leven heeft in Zichzelf en van Zichzelf. Hij heeft het leven aangebracht, Hij is de oorzaak van alle leven, zowel in de natuur als in genade. Dit leven was er éér het geopenbaard werd. Het werd geopenbaard in de moederbelofte Gen. 3 vers 15, het leven werd geopenbaard door de patriarchen en profeten.... en tenslotte in de menswording van de Zoon Gods.

Stilstaande bij de getrouwe verkondiging, wenste spreker niet zichzelf te brengen, maar alleen de Enige Naam te verkondigen ter zaligheid. In die verkondiging bekomt immers Gode de eer en de kerk haar zaligheid. Het oogmerk der prediking is de gemeenschap met de Vader en de Zoon. Gods kinderen zijn kinderen van één Vader, kinderen van één huisgezin, het zijn medeburgers en huisgenoten Gods, het zijn leden van hetzelfde lichaam. In die gemeenschap worden elkanders noden en lasten gedragen. Van nature vraagt niemand naar God en de zonde sloot ons uit de gemeenschap. Hoe het ook moge gaan, voor het volk des Heeren is er geen nood, want ze worden zalig omdat God het wil. Gods macht beschermt hen, Zijn wijsheid leidt hen, Gods heiligheid is hun sieraad. Vaderlijk mededogen is hun deel, vaderlijke kastijding hebben ze nodig, vaderlijke liefde ondervinden ze en vaderlijke verschoning is hun niet vreemd. Als mede-erfgenamen hebben zij.gemeenschap met hun gezegendste en oudste Broeder, aldus de predikant.

De grote vraag is: Hebben wij iets van dat Leven leren kennen? Gekend moet worden het Goddelijke halt op onze levensweg. Hij wenst alleen te roemen met de dichter uit Psalm 118 vers 7. De gemeente heft deze lofzang aan.

Achtereenvolgens richt de nieuwe predikant nu woorden van dank tot zijn bevestiger, roept de bereidwilligheid in van Burgemeester en Wethouders, richt zich tot de afgevaardigden van de classis Barneveld en tot Ds. Verhagen als afgevaardigden namens de Particuliere Synode-Oost. De kerkeraad van de Gereformeerde Kerk wordt bedankt voor de liefde-dienst in het bereidwillig afstaan van him kerkgebouw en hun leraar wordt Gode bevolen.

Met de eigen kerkeraad hoopt de spreker die gemeenschap te beoefenen waarvan in de tekst gesproken is. De gemeente in zijn geheel wordt op het hart gedrukt, dat ook hun nieuwe leraar een mensenkind is. Hartelijke woorden worden gericht tot de catechisanten, het personeel der school en die van het Kindertehuis, tot de kerkeraad en vrienden van Aalst en Brakel, tot eigen vrouw, schoonvader en familie.

Woorden van dank ontvangen de kosters voor hun goede regeling der beide diensten en ook de organist wordt niet vergeten. Hij. besluit zijn toespraken met woorden van dank tot allen die hebben meegewerkt aan de inrichting van de pastorie en beëindigt zijn toespraken met dankgebed.

Nu verkrijgt de Edelachtbare Heer Burgemeester het woord. Alhoewel het geen gewoonte is te spreken m kerkelijke vergaderingen, kan hij toch niet nalaten zijn hoop uit te spreken, dat de nieuwe leraar met zijn gezin hier prettig moge wonen en dat hij zegenrijk werkzaam moge zijn.

Ds. van Dam gewaagt van een blijde dag na de droefheid om het vertrek van Ds. Stuyvenberg. Ds. Verhagen spreekt een welkomstwoord namens de Particuliere Synode en vraagt om naast elkaar te mogen staan in al de arbeid. Hij feliciteert de gemeente van Nunspeet met deze dienstknecht.

Ds. Jelgersma, Gereformeerd predikant, is blij met de gemeente Zijn kerkeraad heeft er geen spijt van het verzoek te hebben ingewilligd. Als laatste spreker kwam ouderling Reurink naar voren en vertolkte zijn gevoelens namens de gemeente en liet de gemeente haar leraar staande toezingen Psalm 122 vers 3.

Ds. Hage bedankte de sprekers voor hun goede wensen en verzocht nog te zingen Psalm 72 vers 11: „Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen". Na het uitspreken van de zegenbede verliet de schare het kerkgebouw, blijde en goedsmoeds voor al het goede van die dag.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 november 1954

De Saambinder | 4 Pagina's

Een blijde dag voor de Gereformeerde Gemeente te Nunspeet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 11 november 1954

De Saambinder | 4 Pagina's