+ Meer informatie

Kanaaltunnel wordt duurder

1 minuut leestijd

LONDEN - De bouw van de Kanaaltunnel zal flink duurder worden dan oorspronkelijk was geraamd. De kosten zullen uitkomen op zeven miljard pond (24 miljard gulden) na oorspronkelijk te zijn geraamd op 4,8 miljard pond (16,5 miljard gulden).

Door de kostenstijging van 46 procent moeten aanvullende financiële bronnen worden aangeboord, zo heeft het Frans-Britse consortium Eurotunnel gisteren bekendgemaakt.

Het project is getroffen door inflatie, vertragingen in de werkzaamheden en kostenstijgingen van materiaal. Eurotunnel verwacht 75 procent van de ruim twee miljard pond, die het project duurder wordt, te kunnen halen bij de banken die hebben toegezegd de tunnel te financieren.

De rest moet worden vergaard door een uitgifte van effecten in 1990 of 1991. Er bestaat echter een verschil van mening tussen de banken en de uitvoerder van het project, Transmanch-Link, over de werkelijke kosten van de tunnel. Daardoor is het moeilijk een pakket samen te stellen voor de aanvullende financiering, aldus Eurotunnel. Op de Londense beurs gingen de aandelen Eurotunnel gisteren met 13 procent omlaag. Daarna vond een licht herstel plaats.

De Kanaaltunnel moet in juni 1993 zijn voltooid. De duur van de treinreis tussen Londen en Parijs wordt dan bekort van zes tot minder dan drie uur. De tunnel wordt vijftig kilometer lang en heeft drie buizen, twee voor de treinen en één voor onderhoud.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.