+ Meer informatie

Stationwagons met prima wegligging

OPEL VECTRA SW - VOLVO V40

4 minuten leestijd

Steeds vaker kiezen vertegenwoordigers een stationwagon als auto van de zaak. Vroeger werd dit model auto alleen als 'pakezel' gezien en als zodanig alleen gereden door onderhoudsmonteurs en vaders van grote gezinnen. Tegenwoordig is de stationwagon meer een statussymbool; men heeft het niet alleen gemaakt in het bedrijfsleven (representatieve middenklasser), maar beschikt tevens over vrije tijd (stationwagon).

Voor de toenemende vraag naar stationwagons heeft Opel eindelijk besloten deze modelvariant ook in de middenklasse te leveren. Hoewel deze variant reeds bij de introductie van de Vectra getoond was, heeft Opel hem pas een jaar later aan zijn modellengamma toegevoegd.
De Volvo V40 is al wat langer op de markt. De fraaie combi wordt goed verkocht en is sinds kort leverbaar met een turbodieselmotor.

Turbodiesel
Opel introduceerde tegelijkertijd met de stationwagon een nieuwe turbodieselmotor. De motor met 2.0 liter inhoud is voorzien van directe inspuiting en heeft vier kleppen per cilinder. Het eerste wat opvalt is dat de motor enorm stil is. Iemand die met je meerijdt, zal denken dat je een Vectra met benzinemotor hebt. Vergeleken met de oude 1.7 dieselmotor is het de grootste vooruitgang die Opel in de afgelopen tien jaar gemaakt heeft. Klasse! De turbodieselmotor van de Volvo is wat minder bijzonder. Het is in feite dezelfde motor als die van de Renault Mégane, zij het voorzien van een ander kleppendeksel en op duistere wijze 5 pk minder vermogen leverend dan in die auto. De motor is wat minder stil dan die van de Vectra, maar hij presteert prima. Dat komt in eerste plaats doordat hij met 1270 kg maar liefst 165 kg lichter is dan de Vectra. Bovendien is deze motor met 66 kW (90 pk) wat sterker dan de 60 kW (82 pk) Opelmotor.
Hoewel de Volvo V40 TD sneller is dan de Vectra, komt hij toch niet helemaal op het opgegeven prestatieniveau. Volgens fabrieksopgave moet de standaardsprint van 0 tot 100 in 12,6 seconden lukken, maar wij kwamen niet verder dan 15,2 seconden. De Vectra is trager, maar doet hetzelfde wel volgens fabrieksopgave in precies 17 seconden. Zoals gewoonlijk hebben we de fabriekswaarden voor brandstofverbruik niet gehaald, maar vooral die van de Vectra vielen in de praktijk wat tegen. Als gemiddelde voor deze auto hebben we 1 op 13,5 moeten noteren, wat voor een direct ingepoten diesel hoog is. Ook de V40 is met een gemiddelde van 1 op 13 niet echt zuinig te noemen.

Oude bekenden
Zowel de Vectra als de S40 hebben we reeds eerder getest en we waren toen best tevreden over hun wegligging. De Vectra was wel wat stug maar had een uitstekende wegligging. Dit is ook bij de stationwagon het geval. Ondanks de wat grotere massa achterin is de wegligging nog steeds neutraal en is het ontspannen sturen met de Vectra.
De V40 is zelfs fijner dan de S40 die we vorig jaar getest hebben. De laatste was voorzien van het sportonderstel, waardoor hij stukken minder comfortabel was dan de V40. Bovendien heeft Volvo na kritiek de stuurbekrachtiging wat veranderd, waardoor hij stukken strakker en preciezer stuurt. Hij is nu perfect.

Stationwagon?
Ook het interieur van de Vectra is bekend. Het dashboard is natuurlijk hetzelfde als dat van de Vectra Sedan, zij het dat voor de gelegenheid een automatische airconditioning was gemonteerd. Voorin staan prima verstelbare stoelen, waardoor de rijpositie goed instelbaar is. Vreemd echter dat bij deze luxe CD-uitvoering het stuurwiel slechts tegen meerprijs in hoogte verstelbaar is. Achterin is er dankzij het doorlopende dak bij de stationwagons wat meer ruimte dan bij de 4- en 5-deursversies. Verder is er natuurlijk een flinke laadruimte aanwezig, die voorzien is van afdekscherm en veiligheidsnet.
De V40 is in vergelijking met zijn concurrent toch wel wat krap. Vooral achterin houdt de ruimte niet over. Ook de bagageruimte is aan de krappe kant. Complimenten verdienen de uitstekende voorstoelen. Ze zijn prima instelbaar, zitten uitstekend en zorgen in combinatie met het standaard verstelbare stuur voor een goede rijpositie.

Uitrusting
De Opel Vectra CD is voorzien van een complete standaarduitrusting. Hij biedt twee airbags, ABS, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor, centrale vergrendeling met afstandsbediening, metallic lak, toerenteller, radio/cassete met bediening vanaf het stuur, mistlampen en nog een heleboel comfortverhogende zaken. De Volvo is een stuk kaler. Hij mist de elektrisch bediende ramen en spiegels, heeft geen tweede airbag en afstandsbediening op de centrale vergrendeling. De laatste werkt overigens alleen op het linkerportier. Hij beschikt wel over bestuurdersairbag, sidebags, toerenteller, verwarmde buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar stuur. Lichtmetalen velgen en airconditioning zijn bij beide auto's niet standaard.

Conclusie
Als je naar de prijzen van beide auto's kijkt, moet je als je eerlijk bent zeggen dat de Vectra meer waar biedt voor het geld. Hij kost namelijk in CD-uitvoering ƒ 50.925,-. Wanneer je daar ƒ 900,- bij optelt voor sidebags ben je nog net iets goedkoper uit dan de f 51.900 kostende standaard Volvo V40. Bovendien is de Vectra ruimer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.