+ Meer informatie

Radar

2 minuten leestijd

We klimmen met de Astrojet tot griezelige hoogte in een achtbaan, houden het stuur van een racewagen stevig in handen, terwijl we gierend door de bochten gaan. Via een steile ski-helling suizen we in ijltempo naar beneden, om daar aangekomen nog in een bobslee te springen. Tot we opeens in onze straaljager de landingsbaan in zicht krijgen en een seintje horen dat we mogen landen. De grond komt steeds dichter bij, de wielen raken de grond, we bonken over de landingsbaan en staan weer aan de grond. Met een maag die nog wat ronddraait...

Met bulderend geraas stijgt of landt het ene vlieguig na het andere. Op de radarschermen tuig stappen. van de verkeersleiding zijn alle vliegtuigen boven Nederland te zien als kleine stipjes. De verkeersleiders kunnen op hun scherm precies zien waar de verschillende vliegtuigen zijn, wat het voor een vUegtuig is en op wat voor hoogte het vliegt.

Zo te zien vliegen de stipjes kriskras over Nederland. Toch vliegen ze allemaal langs bepaalde banen over ons land. De den RD Foto RD verkeersleiders controleren of de vUegtuigen wel in hun baan vliegen. Als een vliegtuig naar Schiphol moet, leidt de verkeersleiding het door een luchtweg tot in de buurt van Amsterdam.

Het hoofd van de afdeling, H. C. Vorhauer, weet alles haarfijn uit te leggen aan Gertrud en Dineke. Hij zit niet voor niets al veertig jaar in het vak. Hij kan precies vertellen welk stipje welk vliegtuig is. Een boeing 747 van Air Aruba komt vanuit Curagao en koerst richting Schiphol. „Hij vliegt nu op 4,5 kilometer en heeft een snelheid van 800 kilometer per uur. Hij daalt maar door", zo volgt Vorhauer het stipje.

Gertrud en Dineke kunnen er niet over uit dat de verkeersleiders alles uit elkaar weten te houden. Dat het een zeer secuur werkje is, blijkt uit het feit dat de verkeersleiding in de verkeerstoren geen pottekijkers toelaat. De verkeersleiders hier hebben al hun aandacht nodig om de piloten instructies te geven over het rijden, opstijgen of landen van de vliegtuigen. Als er veel vliegtuigen tegelijk willen landen, moeten zij er voor zorgen dat de toestellen in de lucht op hun beurt wachten.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.