Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alles verlaten

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alles verlaten

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Heere nu had tot Ahram gezegd: a gij uit uw tand en uit uw maagschap, en uit uws vaders huis. naar het land, dat Ik u wijzen zal Genesis 12:1

Het is op Gods bevel, dat Abram uit het land van zijn geboorte is weggetrokken. En niet alleen is dit bevel duidelijk cn krachtig voor Abram. maar het dwong ook zoveel respekt af. dat zelfs zijn vader Terah en Lot. de zoon van Abrams overleden broer Haran, cn ook Abrams huisvrouw Sarai met hem op reis zijn gegaan.

Aanvankelijk zijn ze opgetrokken naar een plaats die zij Haran noemden en zijn daar gebleven totdal Terah in hoge ouderdom is gestorven. Het was geen kleine zaak waar de Heere Abram toe geroepen had. De Heere had gezegd dat hij zijn land en maagschap cn zelfs zijn ouderlijk huis moest verlaten. Hij moest alles achterlaten. Je vaderland verlaten en naar de vreemde wegtrekken is geen kleine zaak. En daarbij je maagschap verlaten, dat wil zeggen: e familiebanden verbreken, dit is een pijnlijke en smartelijke zaak. Het is een zware taak. die aan Abram wordl opgelegd. Om dat nog duidelijker te maken en ons te doen beseffen dat Gods bevel tot in de nauwste banden ingrijpt, voegt de Schrift cr aan toe. dat hij ook zijns vaders huis verlaten moest. Gods cis tot Abram was dus veelomvattend. Veel van wat hem op aarde dierbaar was. moest hij loslaten. Toch is Abram opgetrokken, omdat de Heere door Zijn liefde zijn hart heeft ingewonnen. En als de Heere roept, geefl Hij ook Zelf de genade om Zijn stem te gehoorzamen. Zo ging het bij Abram en zo gaat het bij elke zondaar die de Heere roept uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. De Heere zegl: lles te verlaten en vraagt onze gehele persoon. De Heere Jezus zei dat we ons leven moeten verliezen om het te behouden en dat we Zijns niet waardig zijn. als vader en moeder ons lief zijn boven Hem. Alle vezels, waarmede wij verbonden zijn aan deze wereld moeten door Gods kracht en genade worden afgeknapt. Daarom is de weg des levens zo moeilijk, de poort des hemels zo eng. Daarom ook zijn er maar weinigen, die haar vinden. We kleven zo aan het stof. Alleen Gods inwinnende en overwinnende liefde en genade kunnen ons gewillig maken om met de discipelen alles te verlaten om Jezus te volgen. De Heere vraagt een volgen dat niet de vrucht is van verstandelijke overlegging, van menselijk redeneren of van ons bedriegelijk gevoel, maar van liefde tot God en van een geloof dat God in het hart heeft gewerkt. Er staat in Hebr. 11:8 ..Door het geloof is Abram, geroepen zijnde, gehoorzaam geweest, om uit tc gaan naar de plaats, die hij tot een erfdeel ontvangen zou. en hij is uitgegaan, niet wetende waar hij komen zou".

Bij zijn vertrek was het voor Abram dus verborgen wat het einddoel zou zijn. God zou hem leiden. Hij zou zijn paden recht maken en hem in het land der belofte brengen. Abrams verlaten van alles wat hem lief en dierbaar was. was een daad des geloofs. Op Gods woord cn bevel is hij afgereisd. Het geloof doel volgen in gehoorzaamheid. Het verstand redeneert, maar het geloof doet. Het verstand berekent, maar het geloof doet gehoorzamen en vraagt niet naar dc uitkomst.

Zo zal het ook bij ons moeten zijn voor dit leven en voor de toekomst. Wij willen van nature onze weg niet op de Heere wentelen, maar als we dit door genade mogen doen, zal de uitkomst toch nooit beschamen. Zo zal het zijn voor Gods kind, als straks de zon des levens daalt. Als op onze aardse reis het ogenblik aanbreekt dat de oceaan van het eeuwige zich breekt op de kustlijn van de ons toegemeten tijd. dan mag hel kind des Heeren afreizen in het geloof, dat de Heere Zelf hel land ons wijzen zal. God had Abram een stad bereid, omdat hij een vreemdeling op aarde was. Daarom, jonge vrienden, rust niet voordat je weten mag dat geloof te bezitten, dat nooit beschaamd. Want dan heeft de Heere Jezus voor zulke vreemdelingen in het huis Zijns Vaders een plaats bereid.

Wageningen

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Daniel | 36 Pagina's

Alles verlaten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1991

Daniel | 36 Pagina's