Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Homofielen.... toch onze naasten!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Homofielen.... toch onze naasten!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het opschrift boven dit artikel is voor ons een vanzelfsprekenheid! Om tot deze konklusie te komen behoeven we alleen maar naar de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan te luisteren. En Gods Woord kent in dat opzicht geen uitzonderingen. Toch blijkt het voor velen erg moeilijk te zijn om anderen die een afwijkend gedrag vertonen, in welk opzicht dan ook als hun naasten te erkennen. Als we mensen met een afwijkend gedrag ook als onze naasten zien, wil dat echter niet zeggen dat we dat gedrag goedpraten. Als dat gedrag in strijd is me Gods Woord dan moet het afgekeurd worden. De bijbelse opdracht is niet om de zondaar te haten, maar wel de zonde. En dan niet alleen de zonde van een ander maar ook die van onszelf. Verkeerd gedrag van wie dan ook, moet afgekeurd worden. En zo nodig moeten e ook maatregelen getroffen worden. Dat geldt voor homosexueel gedrag, maar ook, om maa andere voorbeelden te noemen, voor kleptomanie of pyromanie.

Homofilie of homosexualiteit

Om onze visie duidelijk te maken, is het toch nodig om de gebruikelijke onderscheiding tussen homofilie en homosexualiteit te hanteren. Met homofilie wordt dan de afwijkende gesteldheid in de natuurlijke geslachtsdrift bedoeld. Homosexaliteit is het praktiseren van die gesteldheid.

Een homofiel behoeft dus geen homosexueel te zijn. Net zo min als iedere kleptomaan tot stelen komt en iedere pyromaan brand zal stichten. Het aantal homofielen kan daarom veel groter zijn dan het aantal homosexuelen.

In onze tijd is de publieke opinie ten aanzien van homosexualiteit echter ingrijpend in negatieve zin veranderd. Men houdt geen rekening meer met Gods Woord en de normen die daarin aan ons gegeven worden. In onze tijd zien we dat het afwijkend gedrag in het algemeen en homosexualiteit in het bijzonder juist gepropageerd worden. Daardoor zou het zelfs zo kunnen zijn dat er in onze tijd meer homosexuelen dan homofielen zijn. De moderne theologie probeert door middel van soms onbegrijpelijke exegesenof tekstuitleg homosexualiteit te verdedigen. Men probeert hiermee de gebruikelijke bewijsvoeringen uit Gods Woord tegen homosexualiteit te ondergraven. We denken aan de teksten die daarop betrekking hebben in Genesis 19, Richteren 19, Leviticus 18 en 20, Romeinen 1, 1 Korinthe 6 en 1 Timotheus 1.

Ziekte of zonde

De onderscheiding tussen homofilie en homosexualiteit is voor velen tevens aanleiding om genuanceerder over dit gedrag te denken. Zo wordt in veel kringen homosexueel handelen wel veroordeeld, maar staat men veel voorzichtiger tegenover het homofiel-zijn. Men maakt onderscheid ten aanzien van het ontstaan van de afwijkende gesteldheid. Men heeft hier onderzoek naar gedaan. De resultaten van dit onderzoek zijn echter niet gelijkluidend. Men gelooft dat het niet alleen aanleg is, maar veel meer dat samenwerkende faktoren de oorzaak ervan kunnen zijn. De

omstandigheden waarin men leeft en de positie die men zelf aanneemt tegenover het verschijnsel zijn van grote invloed. Men heeft zich ook afgevraagd of homofilie een stoornis is of een defekt, zoals kleurenblindheid. Dan zou het een ontaarding zijn van wat God in Zijn schepping aan sexuele relaties gelegd heeft. Men komt dan tot de konklusie dat de geaardheid een ziekte is en dat men alleen tot zonde komt als het in de praktijk gebracht wordt.

Toch is deze konklusie op z'n minstvoorbarig. Homofilie is een ingrijpende stoornis, maar toch niet te vergelijken met kleurenblindheid of een andere lichamelijke stoornis.

Met een afwijking als homofilie — en dat geldt trouwens ook voor kleptomanie en pyromanie — komen we direkt in aanraking met Gods gebod: ook onze inklevende verdorvenheid is immers zonde. Hoewel we daar direkt bij moeten opmerken dat ook bij heterosexualiteit die inklevende verdorvenheid aanwezig is. Ieder die naar Gods Woord en wet wil leven, zal ook zijn denken en lusten daarin betrekken en zich schuldig weten.

Maar.....

Als we homosexueel gedrag veroordelen wil dat echter niet zeggen dat we laag op een homofiel mogen neerzien. Juist degene die zich inzet om deze begeerte te bestrijden, opdat hij niet tot de daad kome, verdient onze hulp met gebed en begeleiding.

Hoe moet dan onze houding zijn?

Als we onszelf leren kennen met onze eigen afwijkingen en ons afwijkend gedrag soms, dan zullen we heus niet de homofiel met onze vinger nawijzen. We leven niet alleen in een gebroken wereld met gebroken verhoudingen, maar we zijn allen gebroken mensen, die niet voor God kunnen bestaan. Geheel ons zijn is verdorven. Al ons begeren dat veelal aan ons zondige handelen ten grondslag ligt, is zonde voor God. Was het ook David niet die in de negentiende psalm eerst de heerlijkheid van Gods schepping bezong, maar vervolgens op zichzelf ziende bad: „Reinig mij van mijn verborgen afdwalingen"?

Het is nodig dat wij met hem onze zonde als zonde zien. Zondesmart, zondehaat en zondevlucht in de vernieuwing des levens doen ons buigen voor God, maar dan wordt het ook werkelijk een hartelijke vreugde in God door Christus en lust en liefde om naar de wil van God in alle goede werken te leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1986

Daniel | 31 Pagina's

Homofielen.... toch onze naasten!

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juni 1986

Daniel | 31 Pagina's