Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Evangelisch of refe matorisch?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Evangelisch of refe matorisch?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik ga veel met 'evangelische'jongeren om en ik heb overeen heleboel dingen die evangelische mensen doen en geloven twijfels of God dat goed vind of niet. Ik wil niet evangelisch worden, maar ik wil wel graag bijbels blijven en niet meedoen met allerlei zelfgemaakte regels. Hoe ga je daarmee om ? Ik zit als het ware tussen twee 'geloven'in en vindt het moeilijk om aan te geven waarom ik het niet eens ben met het 'evangelische geloof'. Begrijpt u wat ik bedoel?

Ja, ik begrijp goed wat je bedoelt. Aan de ene kant heb je moeite met bepaalde zaken in reformatorische kring en aan de andere kant zie je dat 'evangelische' ook niet zitten. Ik zou van jou wel eens willen weten waar je twijfels liggen. Vind je het spreken van jongeren uit evangelische kring oppervlakkig? Heb je de indruk dat je met een mengvorm van godsdienst en wereld niet op het goede spoor zit? Vind je de levensstijl in onze gemeenten te beperkend? Ik spits jouw vraagstelling toe op de vraag evangelisch of reformatorisch?

Weggroeien

Erzijn reformatorische jongeren die er niet mee zitten. Ze ontmoeten nauwelijks jongeren uit de evangelische kring. Ze zouden zich echt niet thuis voelen op een 'praiseavond'. Ze vinden het maar eng en overdreven. Er zijn ook jongeren die onder de indrukzijn van het evangelisch appèl. Dat is nog eens een blij geloof. Daar beleef je echt wat. Vanwege contacten met evangelische jongeren en door deelname aan een bijbel-of gebedskring groeien ze weg van de kerk. Na verloop van tijd sluiten ze zich aan bij een evangeliegemeente. Je begrijpt dat ik datergvindt. Ik weet ook van ouders dat het een groot verdriet geeft als ze merken dat hun kind weg groeit van de eigen kerk en van de bijbels gereformeerde leer. Ook jouw ouders hebben bij jouw doop beloofd om je in de bijbelse leer te onderwijzen en te doen onderwijzen.

Aantrekkingskracht

Waarom voelen jongeren zich aangetrokken door evangelische medestudenten of collega's?

Ik sprak enige tijd geleden een meisje dat studeert aan de CH E. Ze vertelde dat in haar groep verschillende evangelische jongeren zitten die de Bijbel serieus nemen. Ze doen veel aan bijbelstudie. Ze spreken heel vrijmoedig over hun geloof. Meestal verzorgen deze jongelui de weekopening. Er zijn jongeren uit kerkelijke kring die dat niet durven. Je kunt toch moeilijk aankomen met een Statenvertaling en gaan zingen uit de oude berijming? Je begrijpt dat ik jongeren uit onze gemeenten wil stimuleren om dat juist wél te doen. Kom gewoon voor je mening uit. Laat zien waar jij voor staat. Je hoeft ook niet zo onder de indrukte zijn van de evangelische uitstraling. Als je met hen in gesprek gaat blijkt vaak dat er sprake is van een simplistische benadering van de Bijbel, 't Is toch allemaal duidelijk?

"Als je voor Jezus kiest, zorgt Hij voor jou. Hij is de Goede Herder. Hij draagt jou als je het moeilijk hebt. jezus stierf aan het kruis voor onze zonden. Dat is toch zo? Hij biedt Zich aan om onze zonden te vergeven. Als je weigert, wijs je Zijn offer in ongeloof af. Je moet het aanvaarden." Deze directe benadering spreekt aan, maar brengt jongeren ook in verwarring. Wat is nu waarheid? Wat is bijbels?

En om te voorkomen dat je de ander de maat gaat nemen en zelf buiten schot blijft, is het goed om jezelf de vraag te stellen: Hoe sta ik ten opzichte van de Heere?

Bijbels antwoord

Onze belijdenisgeschriften kunnen je helpen om een bijbels antwoord te geven. Wij stellen de belijdenis overigens niet boven de Bijbel, maar ze zijn voor ons een goede samenvatting van de bijbelse waarheden. Neem bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1, artikel 12. Daar gaat het over Gods genadige verkiezing. Evangelischen hebben daar vaak moeite mee. Ze zien het als een blokkade. Onze belijdenis geeft hier een helder en pastoraal antwoordje moet de verborgenheden en diepten Gods niet doorzoeken, maar letten op de vruchten. Is er een waar geloof in Christus? Ken je een kinderlijke vreze Gods? Is er een droefheid naar God over de zonde? Is er een honger en dorst naar de gerechtigheid?

Dat zijn vragen die aan de orde moeten komen. In evangelische kring kom je niet zelden de vrije-wil-gedachte tegen. Je moet Jezus toelaten in je leven, anders kan Hij niets voor jou betekenen. Wat doet dat tekort aan het werk van Christus. Als het van onze keus afhangt, zou Christus geen volkomen Zaligmaker zijn. In Johannes 10 kun je lezen dat Hij Zijn leven voor Zijn schapen heeft gegeven. Ze zijn Hem gegeven van de Vader, niemand kan ze uit Zijn hand rukken. Dat is ook de enige troost van zondag 1. "Dat ik niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben." 't Kan ook zijn dat je in gesprek raakt over de betekenis van de kinderdoop. Kijk eens in zondag 27 van de Heidelberger. Daar wordt een helder en bijbels antwoord gegeven op de vraag: "Zal men ook de jonge kinderen dopen? " Jouw antwoord mag zijn: "Ja!"

Let op jezelf en op de leer

Tijdens een symposium dat onlangs op de CHE werd gehouden zei Nico van der Voet: "Wij merken dat veel reformatorische jongeren niet zo sterk in hun schoenen staan. Zij zingen al vrij snel mee met hun evangelische medestudenten. Waar blijft het eigen geluid? "

Belangrijke vraag! Het is belangrijk dat je je verdiept in de gereformeerde belijdenis. Dat je weet waar je voor staat. Daarom is catechese, jeugdwerk en studentenwerk belangrijk. Een open gesprek over de bijbelse waarheden kun je echt niet missen. De belijdenis mag daarbij richtinggevend zijn. Als een staf om te gaan! Paulus zei het eeuwen geleden tegen Timotheus, en het is nog steeds actueel: Let op jezelf en op de leer; volhardt daarin; want dat doende zul je jezelf behouden, en die je horen (1 Timotheüs4: i6).

Stel je vragen

Ds. P. Muideren de heer J.H. Mauritz beantwoorden vragen van jongeren. Heb je vragen? Mail naar steljevragen@jbgg.nl. Je kunt natuurlijk ook schrijven naar Redactie Daniël, Stel je vragen, Postbus 79, 3440AB Woerden. Voor deze rubriek hoefje niet persé je ïaam er bij te zetten, maar dan krijg je Dok geen antwoord als je vraag niet in Daniël beantwoord kan worden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 2004

Daniel | 36 Pagina's

Evangelisch of refe matorisch?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 2004

Daniel | 36 Pagina's