Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

(36)

Wanneer iemand zich heeft schuldig gemaakt aan een openbare of een grove zonde en trots alle vermaningen, daarin blijft doorgaan, ja, ook de vermaning des kerkeraads verwerpt, moet de kerkeraad met die zondaar verder handelen en hem de toegang tot des Heeren Avondmaal verbieden, 't Kan zelfs wel eens nodig zijn, dat de kerkeraad iemand de toegang tot het H. Avondmaal moet verbieden, nadat hij openbai'e schuldbelijdenis gedaan heeft. Dit is dan geen strafmaatregel, maar wordt dan gedaan, omdat de gemeente geërgerd zou kunnen worden, dat iemand, die zich nog maar zo kort geleden aan een ergerlijke zonde heeft schuldig gemaakt, nu reeds ten Avondmaal gaat.

Het afhouden van het Avondmaal wordt wel „stille censuur" genoemd, en heeft feitelijk met de censuur als tuchtmiddel niets te maken.

De afhouding van het Avondmaal is reeds ingesteld door Calvijn in Genève. De gereformeerde kerken in Frankrijk, Engeland en Nederland hebben Calvijn daarin nagevolgd.

Komt de afgehoudene door de afhouding en mede door de daarmee vergezeld gaande vermaningen tot inkeer en toont hij genoegzame tekenen van boetvaardigheid, dan moet hij „weer met de gemeente verzoend worden." Dit kan geschieden door openbare verzoening voor heel de gemeente of voor de kerkeraad, met mededeling hiervan aan de gemeente.

De afhouding moet door vermaningen worden voorafgegaan, met vermaningen gepaard gaan en ook door vermaningen worden gevolgd.

In het artikel wordt gesproken van „verscheidene vermaningen." Er geschieden niet spoedig te veel vermaningen, want het is om het behoud van de zondaar te doen.

Helpen al deze vermaningen echter niet, „zo zal men ten laatste tot de uiterste remedie komen." Deze laatste remedie is een sluiten buiten de gemeenschap der kerk door de afsnijding. Deze afsnijding moet geschieden „volgens de forme naar de Wóorde Gods daartoe gesteld"; dus volgens het Formulier van de Ban, Aanvankelijk was er geen formulier. De synode van 's-Gravenhage, 1586, heeft het tegenwoordige formulier ingevoerd.

Aan het slot van het artikel staat: „Doch zal niemand afgesneden worden dan met voorgaand advies der Classe."

Formeel heeft elke plaatselijke kerk het recht iemand af te snijden zonder advies der classe, doch uit voorzichtigheid zijn de kerken onderling overeengekomen elkaar te controleren. De kerken hebben zichzelf de plicht opgelegd vóór de afsnijding de classis advies te vragen, om daardoor zich te wachten voor overdrijving of overhaasting.

Art. 77 handelt over het verloop der tucht n.1. de drie trappen van censuur. De afhouding van het Avondmaal is niet de eerste trap van censuur, zoals vaak ten onrechte wel eens wordt gedacht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 1948

Daniel | 8 Pagina's

De regeling van ons KERKELIJK LEVEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 oktober 1948

Daniel | 8 Pagina's