Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geloof en gezin

In april verscheen een interessant thema-nummer van Ambtelijk contact, het maandblad ten dienste van ouderlingen en diakenen van de Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Het nummer ging over , , het christelijk gezin in onze tijd”.

We treffen bijdragen aan over , , de positie van vader, moeder en kinderen volgens de Bijbel" (D. J. Steensma), , , de uitoefening van het ouderlijk gezag" (D. Quant), , , desintegratie van het gezin door maatschappelijke factoren" (D. Koele), , , matheid, lauwheid in geestelijke zaken en verlies van identiteit" (B. Lanting), „kerk en gezin" (R. W. J. Soeters), , , gezin en school" (P. D. Hofland) en , , het gezin in het perspectief en in de dienst van het koninkrijk" (W. H. Velema). In het onderstaande ontleen ik een gedeelte aan het artikel van H. Fahner over , , de praktizering van het geloof in het gezin”.

„In zijn boekje over het dienen van God in het gezin spreekt drs. M. van Campen over „huisgodsdienst". Hij denkt daarbij met name aan de omgang met de Bijbel, het gebed en het zingen. Dat zijn drie dingen die we ook in de kerkdienst aantreffen. Het gaat in de kerkdienst en thuis eigenlijk om dezelfde zaak. Het is ook van groot belang dat die twee niet losstaan van elkaar in onze beleving. Wat is het fijn als de kerkdienst wordt gedragen door de gebeden thuis. Omgekeerd is de kerkdienst mede bedoeld om heilzame invloed te hebben op het leven thuis (en elders). Het komt vaak voor en het is tegelijk heel jammer als de kerkdienst bij het uitgaan van de kerk echt voorbij is en er op geen enkele manier op bijv. de inhoud van de boodschap wordt teruggekomen. Nu bedoel ik niet dat ouders hun oordeel over de lengte van de preek of de presentatie van de dominee breed moeten uitmeten met hun kinderen. Dat juist niet! Ik denk dat als ouders bij de verwerking van de kerkdienst in zulke dingen blijven steken, of nog erger, als zij negatief doen over de kerk of de predikant of de kerkeraad, zij hun kinderen een uitermate slechte dienst bewijzen. Zij moeten zich niet verwonderen als hun kinderen een afkeer krijgen van de kerk en het geloof. Het is ontzettend belangrijk dat ouders zich positief opstellen. De kinderen moeten merken dat pa en ma de HEERE liefhebben en daarom de kerk een warm hart toedragen. Van onze houding - zowel positief als negatief - straalt iets uit.

Dat geldt ook van onze houding naar onze kinderen toe. Als wij hen laten merken dat wij van hen houden en hen waarderen - ook al vinden we natuurlijk niet alles goed - dan zullen ze eerder van ons aannemen wat wij hun proberen voor te houden vanuit Gods Woord. Zij moeten aan ons een klein beetje kunnen aflezen hoe God is en hoe Hij met hen wil omgaan. Niet voor niets wordt God in de Bijbel Vader genoemd.

Het kan niet genoeg benadrukt worden hoe belangrijk een goede sfeer is in het gezin. Waar openheid is en warmte en geduld en begrip en eerlijkheid, waar ouders zich kwetsbaar opstellen en ook bereid zijn schuld te erkennen tegenover hun kinderen waar dat nodig is, daar kan de huisgodsdienst iets, ja ontzettend veel betekenen.

Het samen lezen van de Bijbel, samen bidden en zingen en het samen praten over de wezenlijke dingen van het leven kan de kinderen (en ook hun ouders) veel bemoediging, leiding en kracht geven in de branding waarin zij staan.

Omgang met de Bijbel

De Bijbel wordt vaak Gods Woord genoemd. Dat is een bijbels spraakgebruik. Als wij de bijbelse boodschap horen, dan horen wij de stem van God. Als er één ding nodig is in ons leven dan is het dat. In Ps. 119 : 105 belijdt de dichter: , Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad". Gods Woord is het dat onze levensweg verlicht. Wij kunnen niet zonder het Woord van God. Als we dat inzien, kan het niet anders of we zullen proberen onze kinderen vertrouwd te maken met het Woord. In het bijzonder op de zondag, de dag die ons gegeven is als de dag van de HEERE waarop de dienst van God centraal staat, maar ook door de week.

Hoe we onze kinderen vertrouwd maken met het Woord van God is per gezin en per kind verschillend. De mogelijkheden in een gezin met oudere kinderen zijn anders dan in een jong gezin of een gezin met grote èn kleine kinderen. Soms maken de werk-en schooltijden van de verschillende gezinsleden het moeilijk om samen met het hele gezin bezig te zijn rond het Woord.

Wannéér men Gods Woord leest is niet het belangrijkste, als het maar gebeurt. Wel is regelmaat een heel goede zaak. Als we onregelmatig lezen en alleen als we er behoefte aan hebben, kon het resultaat weleens erg mager zijn. Het leven is gejaagd.

Daarom is het des te meer nodig dat we vaste punten in de dag hebben waarop we ons bezinnen op het ene nodige in ons leven. Daartoe kan het begin van de dag dienen en het einde van de dag. Dé momenten waarop je als gezinsleden elkaar ontmoet zijn de maaltijden. Die zijn daarom de gelegenheden bij uitstek om samen de Bijbel te lezen en na te denken over de betekenis van het gelezene voor ons. Als er bij een bepaalde maaltijd weinig tijd beschikbaar is, lees dan een kort gedeelte - al zou het maar één vers zijn - en neem even de tijd om het te laten doordringen. Misschien is het wel precies het woord dat u op die dag nodig hebt.

Bij het lezen in de Bijbel stuiten we soms op gedeelten die moeilijk zijn te begrijpen. In dat geval zijn er hulpmiddelen bij het bijbellezen. Ik denk aan een Bijbel met kanttekeningen. Ook kan een dagboekje goede diensten bewijzen bij het omgaan met de Heilige Schrift. Een dagboekje leent zich eveneens goed om door de oudere jeugd zelfstandig gelezen te worden aan het eind van de dag.

Voor de jongere kinderen zijn er goede kinderbijbels te koop. Wij hebben als gezin veel gehad I aan het kleutervertelboek en later de grote kinder-• bijbel van Anne de Vries. Velen hebben fijne ervaringen met de kleuter-en kinderbijbel van Evert Kuijt met vragen bij elke vertelling en mooie illustraties van Reint de Jonge.

Waar wij ook goede herinneringen aan hebben is het lezen van een gedeelte uit één van de historische boeken van de Bijbel, dat dan in het kort werd naverteld en waarover enkele eenvoudige vragen werden gesteld. Dat stimuleert het luisteren bij de ! kinderen en je hebt meer contact met hen. Voor de ouders kan het ook heel goed zijn: je moet aani dachtig lezen, anders kun je het niet navertellen en moeilijk vragen stellen.

Als de kinderen allemaal kunnen lezen is het erg fijn als ze allen een eigen Bijbel hebben. Ze kunnen dan bijv. om beurten een vers lezen om er beter bij te blijven. Een voordeel is dat de kinderen meer bij het lezen betrokken worden doordat ze zien wat gelezen wordt en zelf actief meedoen.

Bij of na het lezen komen vaak vragen bij de kinderen op. Neem elke vraag serieus en geef een eerlijk antwoord. Als u het antwoord niet weet, zeg dat dan ook gerust en beloof bijv. dat u het antj woord zult opzoeken of de vraag aan een ander zult voorleggen, die het misschien wél weet, zoals de dominee. Die man is er voor.

Het kan ook zijn dat er een probleem op tafel komt, waar geen pasklaar antwoord op is. Dan kan dat misschien een punt zijn voor het gebed."

Ds. Fahner gaat verder in op het bidden en het zingen in het gezin. Op de vraag, , wanneer moetje met het gebed beginnen in het gezin" antwoordt h'j treffend: het gezin begint met het gebed. Als het goed is, is de keuze van onze man of vrouw al een gebedszaak geweest. Kinderen zijn biddend verwacht en worden van jongs af aan omringd door en begeleid in gebeden. Verder merkt hij op dat wij veel te weinig zingen. Zingen is naar het woord van Luther een wapen in de strijd van het geloof: , , Als ik in geloofsnood zit, ga ik Psalmen zingen, want daarvoor gaat de duivel op de vlucht!”

J.H.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 1995

Gereformeerd Weekblad | 16 Pagina's